Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Als jij graag een kroon in je gebit wilt…
Inkoppertje

2 likes

Vliegtuig of roeiboot?

1 like

Geen ervaring met deze leverancier.

Ze beloven dat de prijs all-in is, dus voor jou geen extra kosten meer. Handeling, invoerbtw en vervoer is allemaal inbegrepen. Zij zullen een regeling met Federal Express hebben die daarvoor zorg draagt.
Waarschijnlijk zul je als koper met een adres in NL een andere aankoopprijs onder de streep hebben dan een koper uit Zwitserland. Maar dat gis ik.

Op eBay heb je die optie ook al langere tijd, met name vanuit de US. Invoerrechten en btw van de invoer in NL zijn dan ook inbegrepen.

Overigens werkt de EU aan een systeem waarbij split-payments de regel gaan worden voor aankopen van buiten de EU. Koop je dan iets op bijvoorbeeld AliExpress, dan wordt van de betaling die jij doet gelijk een bedrag aan invoerrechten en btw naar de fiscus geleid. Is wel zo eerlijk ten opzichte van (de bonafide) EU-ondernemers.

1 like

Bedankt voor je verduidelijking! Ik had er namelijk nog niet eerder van gehoord.

Als het pakketje zelfstandig moet komen kun je nog wel even wachten. Maar pakketjes met U.S. Postal doen er meestal een week of 2 over.

Bedankt voor het antwoord. Het is met USPS onderweg en verstuurd op oudjaarsdag…

Hoe bepaalt de douane de waarde van een pakketje?

Heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik ben geen vriendjes met de zoekfunctie.

In het document stond een lager bedrag in dollars, dan het bedrag in euro’s dat de douane gehanteerd heeft?

Dat is erg apart. Was de waarde die er op stond wel de prijs die jij betaald had of niet?

Vaak zetten de handelaren een lagere prijs erop, zodat de koper minder import fees hoeft te betalen.
Meestal gaat dat wel na overleg.

1 like

De waarde die de douane gehanteerd heeft komt in de buurt van wat ik betaald heb.

Maar het bedrag op het pakketje vermeld was 150 dollar lager. Even zonder rekening te houden met wisselkoersen… :thinking:

De waarde waar de belastingdienst naar kijkt/mee rekent is die van het product, alsmede de verzendkosten :neutral_face:

Misschien dat dat overeenkomt? Alhoewel 150 verschil wel erg veel is voor verzending…
Als het goed is zit er toch ook een specificatie bij?

De naheffing gaat over de marktwaarde in Nederland. Dus als iets hier 300 euro zou kosten (voor de Belasting/Douane is “aannemelijk” genoeg), gaat de heffing daar over berekend worden. Als de aankoopprijs lager was dan kun je wel in beroep. Maar dat is een hoop gedoe en moet via de betreffende postservice.

Oh en de verzendkosten tellen ook nog mee.

Verzending stond er apart bij á 50 dollar.

Uiteindelijk komt het bedrag wel overeen met wat ik verwacht had te moeten betalen.

Had de invoercalculator hier op het forum gebruikt. Maar vond het bijzonder omdat de waarde die op het pakketje staat lager was, dan dat ik betaald had?

Vreemd verhaal allemaal. Maar ach.

De douane doet niets. PostNL, UPS en DPS doen dit soort zaken voor hen. Toen ik zakelijk nog veel bestelde in het buitenland (ik was toen inkoper van computerapparatuur voor de zakelijke markt), bleef het vaak daar hangen. Dan moest ik contact opnemen, facturen toezenden en etc. Bij consumenten doen ze volgens mij tegenwoordig schattingen, omdat met name Chinezen €0,10 er op zette bijvoorbeeld.

2 likes

Hmm. Dan hebben ze redelijk goed geschat :thinking:
Jammer. Als ze de waarde van de verzender hadden gebruikt, dan had het toch wel een leuk bedrag gescheeld (paar 100 euro). :grin:

En bezwaar maken heeft geen zin omdat je dan het aankoopbedrag moet aantonen?!

Is er ook een Dan Henry-only topic?
De zoekfunctie van dit forum en ik zijn geen vrienden.

Ik wilde er namelijk vragen of de BoR van Dan Henry ook los verkocht wordt? Ik wil er een te koop aanbieden en weet niet wat een realistische prijs voor de band is? Kan alleen een aangeboden zien op WUS voor 40 dollar.

Dan Henry only bestaat (nog) niet. Op WUS stond er één die verkocht is voor 35 Dollar.

1 like

Dat is het symbool voor een (ijzeren) pijlpunt. De broadarrow. In Groot Brittannië gebruikt door o.a. het Ministerie van Defensie om aan te geven dat iets (bijvoorbeeld een issued horloge) rijkseigendom is.

2 likes

Ook wel de “crows foot” genoemd.

1 like

Dag iedereen,

Ik heb ook een domme vraag.

Sinds kort schiet de vouwsluiting van de originele Meraud band om de haverklap los. Weet iemand hoe dat kan en hoe je dit kunt repareren? Of is dat een tripje horlogemaker?

Of had ik dit ergens anders moeten posten?

Groeten JW