Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

:sweat_smile:

Dat zeg ik toch niet? Kleiner worden is wat anders dan vormen. Ik had bij mijn Rainer kussentjes altijd een afdruk van de caseback zichtbaar. Heb 17,5 cm polsen.

Als je je pols beweegt, zet je ook vaak spanning op de band. Moet ie tegenkunnen en zo niet, andere nemen :wink:

Dit komt niet door een kussentje Lucas. Dit komt door jarenlang losjes dragen.

Staat lang niet zoveel spanning om de pols dan om zo’n kussentje.

Ik neem aan dat iedereen snapt wat ik bedoel? Horloge om het kussentje, clasp dicht willen doen en iets moeten aandrukken. Bij het aandrukken voel je de weerstand al.

1 like

En jaren in de sauna, zee, klussen, golfen en desk diven :joy:

1 like

Ja, doe ik altijd, zelfde maat als mijn pools, kussentje flink ingeknepen dus zeker spanning op de band. Doe ik al jaren, nog geen centje gevolg op de hardware gezien.

Btw, als het horloge goed naar voren op je pols zit en je leunt op je handen, wedden dat er heel wat meer kracht op die band komt te staan dan met dat kussentje?

1 like

Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe zo’n metal band nou zo ver kan rekken
 hoe komt dat? Verbuigen de pinnetjes tussen die blokjes een beetje dan ofzo?

@Ronald heeft daar veel verstand van:

En ook @Chris_EU heeft er een mooi topic over:

5 likes

Zoals reeds eerder al gezegd hier; De kussentjes vormen op den duur naar de omtrek van je horloge. Althans dat doen ze mij bij.

Daarnaast heeft @galf een goed punt dat er verreweg meer kracht op de band komt wanneer je een keer op de pols steunt met een te los zittende band.

1 like

Eens, maar dat is dan een piekbelasting en geen continue spanning.

@MechanicalFreak dat snap ik, alleen als je de clasp met spanning dicht moet doen, dan houdt dit in dat het kussentje te groot is. Hij zal zich vormen, maar kan niet krimpen hĂš.

Robert even los van het “juiste” antwoord.
Voelt het niet lekker? Ander doosje kopen.

1 like

Is er een standaard maat/ richtlijn die je aanhoudt voor de ‘losheid’ waarmee je het horloge draagt?

Ik merk dat ik ‘grotere’ horloges liever wat losser draag enkel heb je de kroon dan vaker op de bovenkant van je hand gedrukt.
Wil ik dat niet staat de band in m’n pols gedrukt

Haha nee hoor, maar vroeg het mij gewoon af.

1 like

Begrijp ik het goed dat je met de Bergeon een schakel wilde losmaken?! Dus, de band wil inkorten. Daarvoor is de Bergeon niet bedoelt, zover ik weet. Dat is alleen om banden te wisselen.

Voor het inkorten van banden kun je echt beter zo’n bandengereedschap gebruiken dat door @Limbo70 hierboven is gepost.

Waarom heet een Lahmacun een ‘Turkse pizza’
Maar een Pizza geen ‘Italiaanse lahmacun’?

2 likes

En waarin is dit horloge gerelateerd?

Er zijn filmpjes online hoe je een MN strap aan je horloge bevestigd. Maar niet hoe je zo’n ding omdoet.
Ik wil niet telkens weer mijn vriendin vragen te helpen.
Vandaar deze vraag in het ‘domme vragen’ topic, en niet in MN straps only.

1 like

:joy::joy::joy:
Gewoon oefenen, eindeloos oefenen. Ik neem hierbij aan dat je het haakje met Ă©Ă©n hand niet gehaakt krijgt


Edit: deze fase ook beleefd


:joy::joy:
Goeie!
Jij wint