Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Bij Amazon kun je diverse krijgen, gewoon even kijken wat je bevalt :+1:
Of als je wat meer tijd hebt, bij onze Chinese vriend :wink: (daar komen die van Amazon ook vandaan!)

1 like

Ach, wat maakt het uit, ze bakken daar rond het Mare Nostrum allemaal
hun eigen pannenkoek :grin:

Hallo heb n nieuwe domme of beter geformuleerd onnuttige vraag die me al n tijdje bezig houdt.

De eerste Omega moonwatches waren allemaal handopwinders, een vraag die dit opwekt is of dat een automatisch horloge het in de ruimte met het ontbreken van enige zwaartekracht het ook zou doen?

Na enig gegoogle blijkt dat latere moonwatches ook een automatisch uurwerk hebben. Hieruit maak ik dus op dat de gangreserve ook opgeladen wordt door de combinatie van massatraagheid van de rotor en de energie uit de versnellings- en vertragingskrachten uit de beweging van je pols, zonder de invloed van de zwaartekracht. Maar is dit ook zo?

Zo ja, 'n hele verbetering op de meegeleverde opwind-tool zoals eerder getoond in deze draad. :grinning:

De vraag die me nu bezig houdt is of de gangreserve in de ruimte nu sneller, langzamer of net zo snel opgeladen wordt als op aarde? Is er een natuurkundige hier op het forum die daar antwoord op heeft?

Of heeft Omega meer onderzoek gedaan op dit compleet uitgeknepen marketing succes?
En tegen de tijd dat het ruimte toerisme van Virgin binnen handbereik komt, wordt dit 'n hele cruciale vraag natuurlijk. :smile:

2 likes

Ik dacht dat er gesteld werd dat een automatisch horloge het in de ruitme zelfs beter doet dan op aarde omdat er geen zwaartekracht is die het rotorgewicht afremt. Maar tentijde van de eerste maanlanding was er nog geen automatische chrono.

2 likes

Ik overweeg een digitaal horloge over te kopen, maar de seconden display doet het niet helemaal meer. Weet iemand of dit soort dingen te repareren of te vervangen is?

Wordt de rotor niet afgeremd door interne wrijving en het deel van de energie die de veer in gaat?
vanwege de ontbrekende zwaartekracht heb je geen tourbillon meer nodig en zou je mooie constante rondetijden moeten krijgen.

Bijna alles kan gerepareerd worden, hetzij vervangen worden als je een donoruurwerk op de kop kan tikken.

Of repareren economisch haalbaar is hangt af van de (nieuw)prijs van het horloge.

1 like

De zwaarte kracht remt het de rotor af in de zin van dat de rotor naar 1 punt, beneden, getrokken wordt. Een rotor is de ruimte zal veel vrijer rond kunnen draaien door de afwezigheid van de zwaartekracht. Inderdaad zal de energie die in de veer gaat de rotor afremmen, maar dat is dan het enige wat de rotor tegen houdt.

Zou een gewone horloge maker dit doen? Of werken zij eigenlijk alleen met analoge horloges? Het is geen enorm duur horloge, een Seiko A159 waarnaar ik een tijd op zoek ben, maar ik wil er wel eentje waarvan het beeldschermpje nog functioneerd. Nu kan ik er dus eentje kopen die ik dan eventueel zou kunnen laten repareren.

Interessant dit :wink:
Iets zegt mij dat wanneer de rotor 90 graden op het zwaartekrachtveld staat (parallel aan het aardoppervlak dus, grofweg) deze kracht “0” is. Maar het is bijna 35 jaar geleden dat ik dit moest berekenen met natuurkunde…

Dan hou je luchtweerstand in de kast, wrijving van de lagers, en de eerder genoemde energie-overdracht over om de rotor af te remmen.

1 like

Nee. Die willen vaak überhaupt niet aan Seiko werken, laat staan een vintage LCD. Een A159 is niet al te moeilijk te vinden of al te duur. Ik zou zoeken naar een goed werkende

Nou, ik weet wel een horlogemaker die graag aan mechanische Seiko’s wil werken. Althans ik weet een juwelier die met een horlogemaker werkt die zeker een zwak heeft voor Seiko. Weet alleen niet of hij ook vintage Seiko graag doet. LCD denk ik niet.

Sleutelwoord hier is “gewone” :grin: De meeste horlogesmakers werken niet graag met Seiko.

3 likes

Duidelijk, en logisch als je het zo uitlegd. Stel ik zou in de ruimte mijn automaat uit doen een zetje geven en wrijvingsloos vrij in ons ruimtevaartuig rond laten zweven. Heb je gewoon n hele dure watchwinder😀

2 likes

Nou dat valt tegen hoor. Ik ben al een tijdje op zoek en tot nu toe maar 1 goed werkende gezien, die werd meteen voor 180 euro verkocht, wat ik voor dat horloge toch wel prijzig vind.

Maar ik blijf wel even verder zoeken.

Vanwaar dat horloge makers niet aan Seiko willen werken?

Een paar seconden Google zoeken en ik zie dat er op Catawiki een goed werkende A159 weg ging voor 35 euro.

1 like

Bedabkt voor hey meezoeken! Ja, hier komt het probleem, volgens mij zijn er meerdere met serie nummer a159-5009. Het is mij enigzins onduidelijk hoe ik verder onderscheid kan maken op badis van het serienummer.

Degene waarnaar ik op zoek ben is deze:

Bedankt, daar ga ik eens doorheen spitten!

Dat is wel 2016, 4 jaar geleden. Toen ging een Seiko 7a28-7020 op HF ook nog voor 160 euro. :upside_down_face:

Waar zoek je allemaal? Ook ebay en marktplaats?

Wat de boer niet kent eet hij niet. :sweat_smile:

Ja, dat is het wel zo’n beetje. Marktplaats en eBay. Er staan op dit moment ook weer een paar, maar er is altijd wel iets mis, of er wordt een extreem bedrag betaald :(. Dus, alle tips zijn welkom!