Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Ik vrees dat je perpetuum mobile hier toch niet werkt. Je arm is de beste watchwinder want die rotor valt gewoon stil zonder impuls. Maar ik zie dat je werktuigbouwkundige bent dus wat bazel ik :beers:

Het escapement zal vermoedelijk wel heel blij zijn met gewichtloosheid en heel constant gaan tikken.

Iedere botsing met een wand zal n impuls geven, maar uiteindelijk komt hij toch stil te hangen, helaas. Een perpetuum mobile bestaat alleen in de theorie. Alhoewel een jlc atmos natuurlijk erg dicht bij komt, maar er moet een impuls of bron van energie zijn om het klokje op gang te houden. :face_with_raised_eyebrow:

Jlc atmos; hele vette klok, draagt alleen wat lastig aan de pols😄

2 likes

Wat betekent NOS ?

New Old Stock. Een horloge dat nog nieuw en ongedragen is maar al een hele tijd ergens heeft liggen verstoffen.
De term wordt vaak ten onrechte gebruikt om oude horloges die er nog goed uitzien maar wel gedragen zijn te verkopen als “nieuw”.

1 like

Waar zijn de forumregels voor verkopen op HF? Ganse site doorzocht en de FAQ, ik zie ze niet…

Alstublieft, staan onder het kopje FAQ.

Ja en nee.

Ik zou gaan zoeken bij:

Waar ze dus niet in staan. Daar staat alleen een referentie naar de verkoopregels:

Het verkoopgedeelte is aan extra regels onderworpen. Deze vindt u ook bij de FAQ en in het verkoopgedeelte.

Als ik @Jur was zou ik dit nog even linken naar de daadwerkelijke regels. Die vind je namelijk niet meer in het verkoopgedeelte als je die eenmaal gelezen hebt. De pin verdwijnt dan (ook raar eigenlijk).

Dus:

Het verkoopgedeelte is aan extra regels onderworpen. Deze vindt u ook bij de FAQ en in het verkoopgedeelte.

3 likes

Dank je…:+1:

1 like

Soms heb je gewoon een hersenspinsel en dan ben ik blij met HF en met name dit topic! Dus hier komt mijn “spinsel” dan hè :wink:

Stel je hebt dit horloge;

Je legt het 3 dagen onder de zonnebank…

Komt het er dan zo onderuit???

Dus is het mogelijk om met UV licht (van bijvoorbeeld een zonnebank) het tritium te beïnvloeden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

4 likes

Ik las dit op een WUS forum:

probably lot of factors, with regards to the mix of luminous compund used by rolex, and contrary to popular misconception more exposure to UV keeps it white / light yellow, locked in a safe makes it darker. Leave a dark toned watch exposed to the sun and it will lgihten back up. Some of the best safe finds ever are a deep orange colour.

Van @HanDavinci heb ik wel eens een zonnebankfoto voorbij zien komen. Wellicht kan hij uit ervaring spreken. Hoewel hij er hopelijk geen 3 dagen achter elkaar in ligt.

Nee.

Heyaaa!

1 like

Mag je een oude Glashutte GUB terug draaien? Datum en tijd dus!
Ik heb 'm vanochtend weer om gedaan en de datum staat op 27, vandaag is 26. Dus terug draaien of helemaal rond gaan?

Ik zou doordraaien…

2 likes

Iemand enig idee hoe veel kwaad het kan om een serie nummer door te geven?
Potentiële koper van een horloge wil zaterdag bij Gassan afspreken, maar wil nu ineens heel graag het serie nummer. “Zodat we snel kunnen schakelen bij Gassan.”

Geen idee. Koper wil hem controleren op diefstal of echtheid, enige wat ik kan bedenken.
In het extreemste geval wil hij jouw serienummer gebruiken voor een badge namaak horloges uit China :grimacing:

Batch

6 likes

Of hij het je advertentie gekopieerd om iemand anders op te lichten. Dan is het wel makkelijk als je alle info hebt

Heb je gevraagd wat hij bedoelde met

?

Het kan soms zo makkelijk zijn. Het enige dat je hoeft te doen is even doorvragen.

- Wat bedoel je met snel schakelen?
- Dit voelt voor mij onprettig, waarom heb je het hele serienummer nodig?
- Word je vrouw ook weleens boos als je teveel drinkt, daarna mandarijnen op je hoofd plakt en doet alsof je Mickey Mouse bent?

6 likes

Vraag het me over drie dagen nog eens.

2 likes

Hoe gevaarlijk is het om een horloge te dragen met radium of tritium wijzers?