Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Niet gevaarlijk, het gaat om een hele kleine hoeveelheid radioactieve stof.

Radium wordt al heel lang niet meer toegepast. Het opbrengen van radium was levensgevaarlijk (zoek maar eens op radium girls), het dragen niet zozeer. En tritium? Leuk om te lezen:

http://www.miersengineering.com/2013/06/nuclear-watch-tritium/

Daarna eet je geen bananen meer, maar draag je wel horloges met tritiumbuisjes.

1 like

Altijd doordraaien toch

1 like

De straling is niet sterk genoeg om door het horloge of het glas te dringen dus bij gesloten kast totaal ongevaarlijk. Stof of brokjes van oude lume (niet Luminova etc.) zijn bij bijv. inademen of doorslikken mogelijk wel gevaarlijk.

Heeft iemand hier al een keer een oyster kast geproefd?

Zo ja, hoe smaakt die?

2 likes

@HanDavinci kom er eens in.

2 likes

Stukje proza van onze oosterburenā€¦

:grin::+1:t2:

1 like

Zo ; https://www.youtube.com/watch?v=kNe03oDoBrI

Hele domme vraag waarschijnlijk. Ik wilde gisteren de stalen band van mijn Glycine Combat Sub vervangen voor een rubberen exemplaar (ik merk toch dat ik meer van de rubberen/leren/canvas banden ben. Die vallen een stuk prettiger). Nu ging het eerste gedeelte van de band er vrij soepel af, maar voor de andere kant ben ik bijna een half uur bezig geweest. Handen kapot, maar de stalen band zit er nog om heen.

Iemand de gouden tip?

Goed gereedschap? Wat gebruik je om de endlinks los te maken? Heeft die sub trouwens geen open lug holes?

Ik gebruik een spring bar tool. Ik kan helaas geen foto maken, omdat ik het horloge thuis heb liggen. Het ene gedeelte is er gewoon vanaf gekomen. Was even prutsen maar na een minuut of 2/3 was het gedaan. Echter, bij de andere zie ik wel beweging. De springbars veren netjes mee, maar ik krijg net dat extra zetje niet.

Het merk Tudor. Ik had er nooit van behoort voordat ik dit forum bezocht. Maar ik krijg toch altijd sterk het gevoel dat dit een onderdeel van Rolex is. Hoe zit dat nu, bestaat er inderdaad een relatie.?

1 like

https://lmgtfy.com/?q=tudor

:blush:

Of beter nog;

Montres TUDOR SA is a Swiss manufacturer of wristwatches based in Geneva. Registered in 1926 at the request of Hans Wilsdorf, the founder of Rolex SA, the brand remains a sister company to Rolex, both companies being owned by the Hans Wilsdorf Foundation. Over time Tudor became especially well known for its tool watches, producing watches for professional divers and the military. Between the 1960s and 1980s[3] several navies issued Tudor Submariners to their divers, including the US Navy SEALs, and the French Marine Nationale (French Navy).[4]

1 like

Om maar even antwoord te geven op mijzelf. Uiteindelijk was het gewoon even doorzetten. De Glycine zit nu lekker op een rubberen band. Stukken beter! Morgen maar even een paar fotos.

2 likes

Domme vraag:

Hoogstwaarschijnlijk is dit onderwerp al een meerdere keren hier op HF voorbijgekomen, maar ik kan het met de zoekfunctie hier helaas niet vinden. Dus, mijn vraag is: ā€œHoe kun je het beste een metalen band die een piepend geluid maakt, smeren?ā€

2 likes

Ultrasoon reinigen. Ik zou zelf geen smeermiddel gebruiken omdat het toch op je huid komt en ook vuil aantrekt.

Die fout heb ik 1x gemaakt: smeren met naaimachine-olie. Dat is op kleding kleurloos en uitwasbaar etc. maar wel vettig. Metaalslijpsel van de pennen en schakels wordt zwart en daarna heb ik nog maanden zwarte vegen op de schakels gehad en grijze vlekken op mijn pols.

Dan als de eerdere antwoorden: als alternatief zou ik WD40 proberen want dat droogt na verloop van tijd in en laat alleen een filmpje achter. Gaat dat alsnog vlekken dan snel in de ultrasoon. En het piepen houdt ook vanzelf een keer op bij voldoende dragenā€¦

2 likes

Is het een oudere band? Dan heb je kans dat er aardig wat vuil en DNA tussen de schakels is gekomen. In de ultrasoon is een oplossing maar die heb ik niet. Ik gooi bij een tweedehands horloge de band altijd een middag in warm water met wat zeepsop, je wilt niet weten wat er dan uitkomt. Vaak gaat ie daarna nog een rondje mee in de vaatwasser, gewoon voor het ideešŸ˜ Aanwezige piepjes zijn dan vaak ook wel weg.

1 like