Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Het is hoge kwaliteit staal, maar qua hardheid zijn er hardere metalen op de markt.

Edit: @AstonMartin was me al voor. :+1:

4 likes

904l is een krasmagneet, erger dan 316l

1 like

Original Equipment Manufacturer.

4 likes

Voor domme vragen,
Voor domme antwoorden,
Raadpleeg HF

Jammer, ik houd er wel van!

2 likes

Ik weet niet hoe zo’n geval in elkaar zit maar het niet ondenkbaar dat er wat magnetisme aan te pas komt. Maar de meeste moderne horloges kunnen dat gerust hebben.

1 like

Ik heb gehoord dat door de magnetische straling de wijzers van het horloge
net zo snel gaan draaien als de turbine in de handendroger.
Gggggggg :grin:

3 likes

Heb veel vintage :grin:

Ik ben van plan om een nieuwe handel op te zetten, een goede vriend van me, die volgende week mijn goede vriendin wordt, in Bangkok, kan aan hele mooie 100% originele Breidlinks, Rooleks, en Ohmeega horloges komen.

Nu zie ik daar wel handel in, kan iemand mij vertellen hoe ik deze authentieke en bijzonder gelimiteerde klokjes zonder invoerkosten naar Nederland kan krijgen?

Een ticket is te duur, want ik mag er maar drie meenemen, ik heb getracht ze in te slikken zoals bolletjes slikkers dit ook doen, maar door de scherpe randjes zie ik mijzelf genoodzaakt om dit nu staande te typen…

Ook zoek ik nog een goede afzetmarkt voor deze oosterse grail-watches.
Kan iemand mij helpen?

7 likes

Ok, ik heb ook een vraag die ik net te klein vind voor een eigen topic:

Ik ben momenteel op zoek naar een Seiko 6159-7001. Daarbij ben ik met 2 verschillende verkopers in gesprek. Het zijn allebei horloges uit 1969, dus met bijna 50 jaar oudjes te noemen.

Beide horloges lopen volgens de verkopers aardig wat voor, terwijl ze recent een service hebben gehad. Één horloge loopt 10-15 seconden per dag voor (service nov 2017), terwijl de ander wordt geschat op 20-30 seconden voor per dag (service april 2018).

Zijn deze waarden (gezien hun leeftijd) acceptabel of niet? 10-15 seconden kan ik best mee leven, maar als hij zo’n recente service heeft gehad verwacht ik eigenlijk ook dat ie beter dan +10-15 is gereguleerd. Of is die verwachting niet realistisch?

1 like

Inderdaad, je hebt van die mensen die een duikhorloge dragen en als ze ook maar in de buurt van water komen doen ze hem af

1 like

Die eerste heb ik gedaan. Geloof me, beter kreeg ik 'm niet - en ga niet zelf lopen draaien aan de regulator; want je krijgt 'm nooit meer opnieuw binnen de plus kwart minuut per dag. :sweat_smile:

Was een lastige, deze. Wel een heel mooi uurwerk; maar veel Seiko’s zijn moeilijk af te regelen. Merk je als je er serieus mee bezig gaat. Hij kan wel weer jaren mee, met ook een nieuwe opwindveer.

2 likes

Om dezelfde redenen dat mannen van snelle auto’s houden, je weet dat ze tot extreme dingen in staat zijn maar je gebruikt die functies maar zelden.
Je weet dat je duikhorlge waterdicht is tot extreme dieptes, dat het schokken aankan en vaak ook anti magnetisch is maar je gebruikt die functies niet vaak.
Net als dat de bijvoorbeeld een Ferrari hebt die 320km/h kan, je gebruikt die topsnelheid misschien één keer per kaar op de autobahn maar meestal rijd je maximaal 130km/h (hoop ik)

De Omega planet ocean bijv. om maar bij mijn voorbeeld te blijven heeft een balansbrug, een balans van siliconen en is in de fabriek getest op schokken volgens de officiële NIHS normen
Rolex bijvoorbeeld heeft ook nog paraflex shock absorbers

Waarom noemt iedereen de wijzerplaat een “dial” waarbij dit vaak ook nog eens verkeerd wordt neergezet als “dail”. Het leest ook niet lekker weg :joy:

3 likes

sowieso al een onding wat hygiëne betreft. Dan gebruik ik mijn zakdoek wel om mijn handen te drogen.

4 likes

onlangs in een “review” ging het over “clasp” , “caseback” en een “bracelet”

terwijl het gewoon een verslag betreft die over een sluiting, horlogeachterkant en een horlogebandje ging…

Ben je wel een “snob” als je daar gewoon geen Nederlandse woorden voor gebruikt…

2 likes

Dat ligt eraan wat voor automaat het betreft. Ja, zo’n witte oude koelkast die bij de lokale Chinees hangt, haalt niets uit. Maar een Airblade als dit werkt perfect. Ik lach me altijd schamper als ik weer zo’n sukkel met zijn handen 10x op en neer zie gaan in dit ding. Dan heeft het namelijk inderdaad geen effect. Je moet 10-15 seconden de tijd nemen om je handen vanaf polsdiep naar boven te bewegen. De sterke luchtstromen (‘blades’) vormen een barrière waar alle druppels onder blijven zitten. Je duwt in feite het water van je hand af door middel van wind.

Nederland Handelsland, niks mis met een leenwoordje hier of daar toch?

3 likes

Onlangs is er onderzoek gedaan waaruit blijkt dat luchtdrogers bacteriën en zelfs poepdeeltjes die in de lucht hangen, opzuigen om ze vervolgens op je handen te blazen tijdens het droogproces.

Ver weg blijven van die dingen :sweat_smile: En zeker geen horloge er bij in de buurt houden.

3 likes