Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Groundhog Day.

1 like

Dejavu😎

1 like

Op YouTube staan heel veel (instructie) filmpjes over details waar je naar zou kunnen kijken. Door steeds betere productie wordt het alsmaar moeilijker de nepper van de echte te onderscheiden…

Hoe kom ik er achter, zonder achterzijde open te maken want geen tools, welk batterijtje ik moet aanschaffen (samen met de tools :slight_smile: ).

Kan niets vinden als ik zoek op het merk plus serienummmer.

68653 prisma

1 like

Meestal zat er een Miyota quartz uurwerk in met een SR626 batterij. Ik kan het echter niet garanderen.

Maar wat maakt het uit… je heb toch geen gereedschap zeg je. :sunglasses:

2 likes

Hij wil alles-in-één aanschaffen. Dus, met de batterij erbij.

1 like

OK, niet goed gelezen. De SR626 blijft mijn keuze op basis van herinneringen, maar nog steeds een gok.

1 like

Laten doen. Batterij-type kom je hier niet zo gauw achter. En, je gaat de batterij er later vast met je vette vingers er in douwen. :grin: I’m available. Plastic pincet en leerlatje. :slight_smile:

1 like

Kan dat kwaad dan? Met je vingers die batterij er in doen?

Ik gebruik overigens meestal een paar vingerkotjes, maar ben wel benieuwd…

@PeterLC Nu we het toch over batterijen hebben: we worden allemaal wel eens gevraagd om voor anderen een nieuwe batterij te plaatsen.

Het is mij in de jaren opgevallen dat er een verschil is tussen Sony en Maxell - en het valt niet erg positief uit voor Sony. Als een batterij te lang in een horloge heeft gezeten, dan zijn Sony batterijen vaak gaan lekken - met alle gevolgen van dien. De Maxells zijn gewoon leeg, maar zien er nog uit als nieuw.

Gewoon toeval of toch een kwestie van kwaliteitsverschil?

1 like

Mijn ervaringen met Sony zijn juist erg goed. Ik gebruik ze zelf ook! :grimacing: Ik vind ze ook heel vaak in de horloges die op mijn werkbank verschijnen. Leeg, maar niet lekkend.

De meest gelezen online ervaringen met Renata zijn echter vrij unaniem. En kan dat zelf ook IRL bevestigen. Mijden als de corona! :mask::grin:

1 like

Ze reageren meteen op het zuur in je huidvet. Je verliest - volgens mijn uurwerkdocent - meteen tot tientallen procenten in levensduur. Ik zie het ook altijd meteen, die vette afdruk op een batterij.

Kijk, deze is netjes geplaatst. Ook met de tekst recht, zoals het heurt. :slight_smile:

Niet zelf aangeraakt. :+1:

5 likes

Dank voor de uitleg!

1 like

Hi Peter,

Het horloge heeft weinig waarde en wil weinig euries spenderen :D. Heeft wel emotionele waarde, maar toch.
Wordt eens tijd dat ik het zelf leer en heb een reden om wat spul aan te schaffen :).

1 like

Die GS zoals hierboven afgebeeld, wil je niet bekrassen bij het openen. Echt goede openers zijn heel duur. Met Jaxa’s en dergelijke kun je verschrikkelijk uitschieten. Ik heb een mix van meerdere goede, pre-owned en nieuwe openers waarmee ik 99% van wat hier langskomt, open krijg zonder sporen.

Die ene procent krijg ik niet open. Paar keer gebeurd al, van vintage IWC tot TWSteel. Maar liever dat, dan een vette kras…

Als het mijn sarbje oid was had ik het via jou gedaan. Maar in dit geval is het t niet waard :). Will keep it in mind sowieso. To be continued :smiley:

Nou vooruit…

Bij deze leuke chrono rust de chrono wijzer op de datum… Heel handig, dat leest namelijk lekker af … Not.

Kan het kwaad om hem voor langere tijd op 1sec te laten staan, zodat de datum toch iets beter afgelezen kan worden? Het is een quartz, geen idee of dat verder nog uitmaakt ?

1 like

Dat kan geen kwaad. Je mag hem op elke gewenste plaats stoppen voor lange tijd.
Lange tijd laten lopen is bij mechanische uurwerken afhankelijk van de gebruikte koppeling niet altijd goed. Bij quartz denk ik niet dat dit speelt.

1 like

Weet iemand, bij benadering, wat natuurlijk verschilt per horloge, wat nou de marge is van de fabrikant.

Neem nou twee voorbeelden;

Zegge een SARB033 en een Rolex Explorer 1. De ene kost nu rond de €450 en de andere €6200.

Zitten er nu echt zoveel duurder materiaal en manuren in die rolex explorer dan in die sarb033?

M.a.w. wat zijn de daadwerkelijk gemaakte kosten van een fabrikant? Welke kosten gaan daar nog meer in gaan zitten (reclame, onderzoek, fabriekskosten etc.)? Wat voor marge pakken ze eigenlijk?

1 like

Teveel vragen tegelijk. :sweat_smile: De cijfers heeft niemand, behalve de kaderleden van de betreffende merken. Op grond van hoe de uurwerken er close-up uitzien en hoe ze lopen, begrijp ik een flink deel van het prijsverschil wel.