Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Bij de meeste chrono’s kun je de chrono-wijzer uitlijnen met een bepaalde knoppenhandeling. Je kunt hem dan ook op 6 zetten bijvoorbeeld. Wellicht kun je met Google vinden of dit mogelijk is voor jouw uurwerk?

1 like

Ah interessant! Ga eens zoeken :ok_hand: thanks

1 like

Mijn juwelier heeft dat ook eens gedaan met deze chrono. Die stopte ook niet netjes op de nul. In notime had hij het hersteld.

Dat noemen ze “re-calibreren”. Zie bijgaande instructie video voor een Seiko Chrono. Voor veel horloges werkt het zo maar er kunnen tussen fabrikanten ook verschillen zitten. Volgende keer kun je het zelf!

Inderdaad, alles op YouTube…:smile:

Ik heb laatst de stalen band van mijn Citizen eraf gehaald om deze te reinigen. Deze was bevestigd,aan de kast, met een gewone pin. Dus geen push-pin, maar met een gewone pin dmv door en door lug holes. De pin heb ik dus gewoon door geschoven en de band eraf gehaald. Na de schoonmaakbeurt heb ik de band met deze pin weer erop gezet. Echter na het dragen van het horloge schuift nu deze pin er langzaam tussen uit met als gevolg dat de band eraf valt. Mijn vraag is : Hoe krijg ik deze pin weer klemmend/vast?
Alvast bedankt.

Weet je zeker dat het geen pushpinnen waren? Er zijn er ook voor “drilled lug holes”. Die zijn gladder dan standaard.
In principe moet de pushpin breder zijn dan de bandaanzet dan de gaten wil het vast kunnen blijven zitten… niet voor niets gebruiken zoveel merken pushpinnen… of soms schroeven.

Het klinkt alsof ze of kapot zijn gegaan?

1 like

Druppeltje loctite erop misschien.

1 like


Kan me niet voorstellen dat ik iets kapot gemaakt heb door hem alleen door te schuiven. Maar je weet nooit😅

Ik heb ook de zwarte versie van het horloge. Durf nu niet meer de pin bij het zwarte horloge eruit te duwen om te kijken hoe of wat. Bang dat deze daarna ook los gaat zitten

Lijkt inderdaad geen pushpin… en ook niet aan 1 kant dikker dan de andere kant.

Hoe probeer je dit te doen dan? Duw je deze vanaf de buitenkant door de lug holes heen?

Ja heb hem hiermee door geschoven

Misschien het zelfde systeem wat Seiko gebruik bij sommige banden er zou dan een heel klein busje in de band moeten zitten die de pin op zijn plaats houdt.
Ben de naam even kwijt…

Pin en collar. Hoop t niet…

2 likes

Zou idd kunnen. Bij de band heb ik inderdaad veel spelling tussen hole en pin. Bij de kast is dit minder

1 like

Als dat zo is, dan ben ik ze kwijt😅. Ga ervan uit dat je die ook los verkrijgbaar zijn?


Heb her zwarte horloge effe erbij gehaald, en er zit idd een busje bij.

2 likes

Dus toch, als je schakels over heb kun je daar het busje van gebruiken.

Als het dezelfde maat is… anders een mailtje naar citizen sturen.

Ellendig systeem.

1 like

Inderdaad.