Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Seiko Automatic Rolex Beater :facepunch:

6 likes

Ik heb een horloge besteld vanuit nederland en ik woon in Belgiƫ. Op postnl staat dat het vandaag zou aankomen maar ik heb nog steeds niets gekregen. Is het vaak een dag later of zijn ze wel correct? Thx

1 like

Ik hoorde laatst op het nieuws dat het momenteel elke dag Sinterklaasavond voor PostNL is. Nu wij minder naar de winkel gaan, kopen wij meer online. Wellicht heeft de vertraging daarmee te maken.

1 like

Vraagje aan de experts hier op HF m.b.t. ā€œself regulatingā€ en de daarbij horende manier van wegleggen.
Op internet circuleren dergelijke plaatjes :point_down:

image

image

Mijn vraag gaat specifiek over wegleggen met dial omlaag om iets te plussen. Betreft een Rolex kaliber 3135.
Kan dit kwaad?

Groetjes van een OCDā€™er waarvan het horloge net iets in de min loopt.

Ps: topicstarter bedankt voor dit mooie topic. Kusje.

2 likes

Tuurlijk niet. :slight_smile: In die positie bevindt het uurwerk zich ook wanneer je het afregelt, als horlogemaker. In theorie levert op zā€™n zij wegleggen op de HEEL lange termijn, vooropgesteld dat de tappen net-aan of net-onvoldoende gesmeerd zouden zijn, iets meer slijtage op; van met name de balans (veruit het zwaarste ā€œradā€ uit het uurwerk).

Enne - het is een Rolex he, dat is echt kwaliteit hoor. Ik zeg dat zonder sarcasme.

4 likes

Bedankt voor je reactie. To be sure:

Zo dus!

Edit: heb ook al een bericht van een lid dat hij dit ook zo doet om af en toe bij de stellen.

2 likes

Yup! Maar of je wat gaat merkenā€¦ Die 3135ā€™s lopen eigenlijk in alle posities praktisch identiek. Is omdat het een ā€œfree-sprungā€ Breguet-spiraal heeft, die is nagenoeg ongevoelig voor zwaartekrachts-verschuivingen (positie-variatie dus). Ik duim voor je. :wink:

Ga er in elk geval niet zelf aan meuten, mocht je in de verleiding komen. Dat gaat je niet lukken bij een Rolex, zonder de tools en kennis. Ik zie vaak genoeg Rolexen met een enorme scheeftik - dan heeft iemand gedacht ā€œhee, als ik hier nou 's een zetje tegen geef!ā€. Afregelen kan alleen met een Microstella tool, en een HEEL vaste hand.

2 likes

Morgen weten we meer. De SD4K loopt nu totaal een kleine -2 sec in een week tijd. Valt dus reuze mee.

#coronaverveling

4 likes

Het is druk bij postnl,
Mijn pakketjes kwamen ook een dag later vorige week.

1 like

Dat vind ik wel interessant om te wetenā€¦

Denk dat S voor Seiko staat.
Of zijn er types die niet met een S beginnen?

En er zijn 3- en 4-letter types.

Laat jij het trouwens nog weten als alles veilig is aangekomen, @ArthurNaessens? :slight_smile:

1 like

Goeiemorgen, gisteren in de avond is het nog binnengekomen! Dus geen vertraging, best knap 1 dag van Nederland naar Belgiƫ.

2 likes

Mooi manā€¦:+1:

1 like

Hahah, het werkt. Geweldig :sweat_smile:

4 likes

Top! :grinning:

1 like

Een nachtje met dial omlaag wegleggen is voldoende voor +1 sec.

2 likes

Hier ben ik nogmaals met een vraag. Het is niet per se een domme vraag maar ik wist niet onder welke toppic ik hem anders moest posten, dus bij deze. Overdag heb ik vaak de neiging om het glas van mijn horloge snel eens af te kuisen met mijn hemd of trui, nu vraag ik me af of dit kwaad kan. Weten jullie toevallig als er bepaalde vochtige doekjes bestaan specifiek om je horloge mee te kuisen, gewoon even snel blinken niet perse grondig? Alvast bedankt voor jullie antwoord. Groeten Arthur

Nee.

Let wel op met knopen of ritsen.

Of gebruik anders een brillendoekje.
Dat zal nooit krassen geven.

Vocht zou ik niet gebruiken maar dit hangt
ook van het soort horloge af.

1 like

Als je iets bij WatchGecko besteld, krijg je vaak een WatchGecko microvezeldoekje cadeau :wink: Perfect om je horloge mee schoon te vegen :+1:

1 like

Maar dat heb je nooit bij je, toch ?
Dus inderdaad even je shirt of wat je ook aan hebt.

1 like