Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Morge allemaal,
Kan het kwaad om bij een zakhorloge regelmatig naar het uurwerk te kijken? Dus om het deurtje te openen en er naar te kijken, of komt er dan teveel stof in het uurwerk.

1 like

Komt er te veel stof in? Dat lijkt mij afhankelijk hoe stoffig je huis is.:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ha ha, ik zie al een soort wervelwind richting horlogekast gaan, zodra die wordt geopend.

:grin:

2 likes

Doe dit alleen in de badkamer :wink:

3 likes

of in de koelkast
:grin:

3 likes

giphy

1 like

“Somewhere between”

:wink:

1 like

Moeders zit ook in quarantaine dus het huis is alles behalve stoffig😜.

3 likes

Gewoon lekker doen. Is toch geweldig om af en toe naar het bejaarde uurwerkje in zijn volle glorie te kijken?
Gaat ie een paar maanden eerder voor een service.

3 likes

Grapje of niet. Dit is wel de beste plek in huis, aangezien de badkamer de plek is met het minste stof.

1 like

Was als grapje bedoeld maar zit een kern van waarheid in idd.

Ik moet net zo vaak of mogelijk vaker afstoffen in de badkamer. Kleine ruimte en veel geklooi met kledingstukken, handdoeken en dooie huidcellen. Daarnaast wisselende vochtigheidscurve.

De badkamer zou voor mij de laatste plaats zijn om iets met horloges te doen (alleen de gedachte van een val op de tegels geeft me al kippevel
).

1 like

Blijkbaar douches wij met het gezin zo vaak dat stof geen kans krijgt. In ieder geval heb ik het ook ergens op een horlogesite gelezen dat de badkamer de ideale plek is wanneer stof een criterium is.

2 likes

Voor lenzen verwisselen DSLR ook de plek bij uitstek

1 like

Tja, het stof is wel even uit de lucht na een douche. Maar wat is erger, vocht of stof


Voor mij blijft het de laatste plaats voor delicate zaken die o.a. kunnen corroderen. Of fungus op lenzen veroorzaken.

Kan een Seiko guru mij het verschil uitleggen tussen “King Quartz” en “Grand Quartz”?

Is dat verschil hetzelfde als bij de automaten?

@koekoek melden bij de servicebalie.

2 likes

Grootste verschil zijn de gebruikte kalibers.

Geen verschil in afwerking?(buiten dus niet binnen).

Ik vind dat bij vintage altijd lastig omdat wat het meeste verschil maakt vaak de staat is. En de ene KQ is de andere niet, wat ook geldt voor de GQ. Zit per model ook veel verschil tussen vaak. Zit niet veel verschil tussen een KQ en een GQ in ieder geval imho.

1 like