Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

O, mega idee dit
:sweat_smile:

Er is een verschil tussen wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Doolhof! Even bij Consumentenbond, Kassa of Radar kijken.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Klopt maar ze zeggen compleet niks over persoonsgebonden in de voorwaarden:

Bron: rolex.com

1 like

Ik weet dat het dan uitloopt op een rechtzaak volgens het Nederlands recht, maar het lijkt me apart dat hij persoonsgebonden is vanuit het merk zelf toch?

En hoe zit het met ontspiegeling, ook wel anti-reflectie genoemd?

Het wordt niet altijd toegepast. En waarom eigenlijk niet?
. Is het zo duur om te doen?
. Nadeel bij krasjes dat die gelijk zichtbaar zijn?
. Kan het niet bij gebolde glaasjes bijv?

Bij bepaalde modellen is het schitterend uitgevoerd. Een Seiko SARX035 is het net of er geen glaasje in zit. Bepaalde Breitlings hebben dat ook.

Ik heb inmiddels al wat horloges geflipperd omdat ik mee erg stoorde aan de spiegeling, en de wijzerplaat en wijzers slecht kon zien daardoor. Zoals een Tissot Visodate.

1 like

Haha ik ben het helemaal met je eens dat ik er ook weinig van kan maken zonder schema, nog een korte toevoeging is de 8 cijfers voor de oudere modellen:

Short Omega PIC Numbers (8 Digits)

Example: XXXX.YY.ZZ

X(1) = Product Line
X(2) = Material Type
XX(3&4) = Product Variation (Varies by Product Line)
Y(1) = Dial Color
Y(2) = Hour Markers
ZZ = Strap

PRODUCT LINE
1 = Constellation
2 = Seamaster
3 = Speedmaster
4 = DeVille (DeVille Prestige and Symbol)
5 = Louis Brandt
7 = DeVille (Vasarelli)

MATERIAL TYPE
1 = Gold Case on Gold Bracelet
2 = Steel/Gold Case on Steel/Gold Bracelet
3 = Steel/Gold Case on Partial Steel/Gold Bracelet
4 = Steel/Gold Case on Steel Bracelet
5 = Steel Case on Steel Bracelet
6 = Gold Case on Leather Strap
7 = Steel/Gold Case on Leather Strap
8 = Steel Case on Leather Strap

DIAL COLOR
1 = Champage
2 = White
3 = Silver
4 = Gray
5 = Black
6 = Ivory
8 = Blue

HOUR MARKERS
0 = Mixed
1 = Indexes
2 = Arabic
3 = Roman
5 = Diamonds

STRAP
01 = Black
02 = Brown
03 = Blue
04 = Green

6 likes

Hij is veilig. Ze verkopen geen invictas bij Gassan.

Zou het gezicht wel eens willen zien van zo’n sneuneus die een Rolex tasje jat met het idee dat ie een Rolex heeft gejat en er blijkt een Casio van een paar tientjes in te zitten. :joy:

(waarschijnlijk gaat ie aangifte wegens oplichting doen :frowning: )

3 likes

Mijn domme vraag van vandaag: Ik rijd motor en omdat ik een 1- cilinder 650cc heb vibreert het stuur nogal. Nu draag ik alleen Casio’s als ik motor rijdt en geen mechanische horloges. Mijn vraag is nu hoe schadelijk zijn deze vibraties voor mechanische horloges, zowel modern als vintage?

Ik kijk juist altijd of ik hem om heb, kan ik inderdaad ff ergens naar kijken…

Er is een soortgelijk topic hierover…

2 likes

Bedankt! Dus toch maar de casio’s om houden haha

Hierbij mijn inzending van de ‘domme’ vraag,

Is het nog mogelijk om bij de AD op de wachtlijst te komen voor een submariner date/no date?
Heb op het forum gekeken maar kon hier geen expliciet antwoord op vinden.

Alvast bedankt!

Hier is ook geen expliciet antwoord op. Gewoon proberen. Je hoort wel verhalen van mensen die mazzel hebben. Je hoort ook verhalen van AD’s die geen wachtlijst meer hanteren. :man_shrugging:

Succes!

1 like

Het zijn eigenlijk twee vragen in één :innocent::

Wat is het verschil tussen een Seagull ST2130 uurwerk en een NH35a uurwerk en is het ST2130 uurwerk net zo betrouwbaar als een NH35a?

Gok er maar gewoon op dat heel veel AD’s je niet toelaten op een wachtlijst van dit model totdat je laat zien dat je voor hun een ‘waardige’ klant bent. Oftewel geld uitgeven is daarbij hun enige criterium… Een vriend van mij kwam zo gemakkelijk op een wachtlijst van de zwarte GMT Master II omdat zijn vader al ongeveer 20k armer was bij Schaap en Citroen.

Beetje scheve business I know, maar that’s life…

Hoi, kan ik gewoon met mijn horloge een juwelier binnen lopen en vragen of ze een gaatje extra in mijn bandje willen zetten? Ben geen klant bij deze juwelier

1 like

Vragen kan je altijd…:grin:

Ga het vanmiddag proberen

Als het daar niet lukt zou ik naar een goede schoenmaker gaan.