Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Je zou ook een middelmatige of zelfs slechte schoenmaker kunnen proberen. Ik denk niet dat het niveau van schoenmakersschap relevant is om een gaatje in een horlogebandje te prikken.

5 likes

Dat denk ik ook niet, maar ga het zelf niet doen. Heb al meerdere bandjes naar de filistijnen geholpen.

1 like

Update: gelukt voor nop!

4 likes

Waarom worden op horloges vaak romeinse cijfers rondom geschreven (met de VI dus op de kop) en bij arabische cijfers niet?

1 like

Goede vraag, ik denk dat het toch lastig aflezen is
image ?

een 9 bij de 6 etc.

bij romeinse cijfers heb je daar minder last van
image

de 6 is ook hier beetje lastig af te lezen maar is geen ander cijfer (lijkt een beetje op een romeinse vier)

2 likes

Het viel mij eigenlijk pas op bij het horloge van vrouwlief. Die heeft alleen de romeinse 12 en 6 - en daarbij valt het (extra) op. Toen ik mij erin ging verdiepen zag ik dat bijna alle met Romeinse cijfers rondom staan. Vandaar dus de vraag :slightly_smiling_face:

Foto (waarop het verschil mooi te zien is ook):

2 likes

Mwah, nou moet ik zeggen dat voor de IWC het inderdaad niet zo voor hand ligt om de 6 op zijn kop te zetten :slight_smile:als je alleen de 12 en de 6 op de dial zet, overigens wel een mooi horloge :slight_smile:

1 like

Wauw, dit vind ik oprecht een goede vraag, waar ik het antwoord niet op heb.

Onleesbaarheid snap ik, maar esthetiek is ook vaak erg belangrijk. Juist om die rede schrijft men namelijk vaak de Romeinse 4 als IIII in plaats van het correcte IV.

Dit gaat mij even niet loslaten ben ik bang, thanks @Jugis. :joy::joy::+1::+1:

2 likes

Eigenlijk is de 4 verkeerd geschreven.
Echter het word wel vaker zo toegepast, onder andere voor de symmetrie.

:point_up_2:

Goeiedag, wanneer dragen jullie een dresswatch?

Wanneer ik er zin in heb. :nerd_face:

4 likes

Nooit.

1 like

Geen speciale gelegenheid voor ofzo?

Dat kan ook!

1 like

Dat soort dingen heb ik bijna nooit. Maar ik kan een mooie dress watch erg waarderen en draag ze gewoon rustig thuis op de bank met trui en trainingsbroek.

2 likes

Ligt er aan wat je als dress watch definieert. Onderstaande is redelijk dressy, maar draag ik gewoon dagelijks. Ook bij een spijkerbroek en t-shirt

Voor de puristen is het natuurlijk verre van een dress watch trouwens…

13 likes

4 ook al heel lang als IIII geschreven op kerkklokken en zelfs bij de Romeinen zelf.

https://indebuurt.nl/bergenopzoom/genieten-van/mysteries/mysterie-opgelost-dit-is-waarom-het-cijfer-4-op-kerkklokken-verkeerd-geschreven-is~105389/

1 like

Die verklaring vanuit de Romeinse oppergod ivpter kende ik niet.
Heerlijk weetje, thanks

1 like

Ik heb het al eerder gevraagd maar ben het even kwijt.

'Vintage" Diesel ligt een tijdje in de zon en laat dan nog een gedeelte van het merk in de display zien en tussen 12 en 3 een soort van verdeling.
Echter uit de zon verdwijnt dat weer.
Wat zou dat kunnen zijn en kan het gemaakt?

1 like

Mooi uurwerk. Kan je meer details geven?