Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Geen domme vraag hoop ik maar heeft iemand wat leuke ideeën voor een leuke vol mechanische chronograaf onder de 300? Kom alleen uit op de Sea Gull 1963 maar ben benieuwd of er, mag ook tweedehands of vintage zijn, nog leuke ideeën zijn.

dit dus. Daarmee kan je net gaan kijken voor een instap vintage zwitser of een mooie seiko 6139, citizen 8110/8100 of een poljot/sturmanskie 3133.

1 like

Mag ook wel kost 1.000.000 volgens mij!

Sorry zie nou pas dat het bericht meer 2 jaar oud is​:disappointed::joy:

2 likes

Heb je het al los kunnen laten? :wink::stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ah, gemeen, het was net een beetje weggezakt.
Nu takel je het weer op. :joy:

Ik denk dat het antwoord op de vraag van @Jugis is dat het is terug te leiden naar zonnewijzers met Romeinse cijfers die ook rondom (op de kop) geschreven zijn

4 likes

Dank u.
Dat kan ik afsluiten.

1 like

Hier eentje die al een tijdje door mn hoofd spookt:
Waarom kan Cartier de schroeven niet recht in de kast draaien? Ik vind het er zo slordig uit zien. Het lijkt alsof hier bewust voor gekozen is. Waarom?

Bijgaand voorbeeld van c24

Omdat dit echte schroeven zijn en niet van die neppers zoals bij de roal oak.

2 likes

Dat zijn ook zeker geen neppers, verschil is dat bij een Royal oak ze aan de onderkant vast zitten geschroefd en ze als een soort moer aan de bovenkant zitten en daarom zo perfect zijn uitgelijnd. Als je de onderkant ziet is het net als de Cartier aan de voorkant.

Om het schroefdraad precies goed te krijgen lijkt mij erg moeilijk maar niet onmogelijk al heb er ook te weinig verstand van of dit wel of niet kan.

Ik zou mij er ook aan storen.

1 like

Roal oak is bout moer combinatie en dus een neppe schroef :wink:

Om met een schroef dit voor mekaar te krijgen moet je niet alleen de schroefdraad exact tappen maar ook de schroef zelf, niets is onmogelijk maar zeer moeilijk perfect te krijgen

2 likes

Haha onder neppers versta ik wat anders (dat het geen functie heeft) ik vind het ook meer een soort verbindingsschroef om eerlijk te zijn maar snap de bout kant inderdaad.

1 like

Ik vind het maar een bout oplossing die ze toegepast hebben.

2 likes

Kan me geen moer schelen wat jij er van vindt :wink:

2 likes

Jullie zullen ook geen centimeter toegeven hé?

2 likes

Blijven jullie nou zo om elkaar heen draaien!?

5 likes

Bij mijn Ebel is dat ook zo, ik stoor mij er niet aan.

2 likes

Band verwijderen bij een horloge zonder lug holes
Is er iemand die de techniek kan uitleggen van het verwijderen van een rubberen strap bij een horloge zonder lug holes?

Ik vind het leuk om bandjes te wisselen bij mijn SKX007 . Maar omdat dit model geen lug holes heeft en de dikke spring bars van Seiko 'shoulderless’ zijn vind ik het maar lastig de band te verwijderen.

Ik gebruik al de Bergeon 6767 tool maar op een of andere manier voelt het toch altijd als prutsen.

Stuur eens een foto. Voor zover ik weet hoort een springbar zonder kraagje in een horloge met drilled lugholes. Zo kun je hem via de buitenkant dus indrukken en er tussenuit halen.
Heb je normale lugholes dan heb je een springbar met een kraagje zodat het vorkje van je tool erachter blijft steken en je hem zo in kunt drukken.

Als je een springbar zonder kraagje hebt gemonteerd bestaat er een grote kans dat je die er niet meer uit krijgt.

2 likes