Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Seiko heeft speciale springbars, zonder kraagje. Die vind ik ook krengen om er uit te krijgen, soms.

4 likes

Ik kan het me even niet herinneren maar ik krijg ze er altijd snel uit. Zit toch een klein randje in?
Bergeon erachter, indrukken en een beetje de kast tov de band bewegen en los is ie. Bij mij in ieder geval.

1 like

Het is inderdaad wat @ivar1 zegt, Seiko monteert strandaard dikke springbars zonder kraagje (schouders), ongeacht of het model drilled lugs heeft. Nu krijg ik ze vaak los door een heel dun mesje ertussen te duwen, omdat het vorkje eigenlijk al te breed is.

Ik zat nog even op WatchGecko te kijken en daar heb je wel ‘dikke’ springbars met kraagje maar nog steeds met de iets dikkere tip. Misschien dat ik die de volgende keer wel ga bestellen.

1 like

!!!
Gebruik deze Seiko Fat bars in ieder geval nooit bij een aftermarket
solid end link bracelet want die krijg je er bijna niet meer van af.
Dus gebruik dan altijd fat bars met een kraagje.

1 like

Ik zit vol met domme vragen.
Ik ben er inmiddels wel achter dat veel beantwoord kunnen worden door diverse topics door te spitten.

Maar wat is nou een nieuw lid zonder domme vraag? Komt 'ie:

Ik zie vaak de term ‘list’ voorbij komen. Als in: de prijs is onder / boven de list. AD horen niet boven de list de vragen etc etc.

Nu kan ik me zo voorstellen dat er voor (duurdere?) modellen gangbare prijzen bestaan.
Welnu, waar vind ik die? Google is leuk maar ik zou graag direct betrouwbare informatie willen :slight_smile:

Behoorlijk domme vraag… Maarja daar is dit topic voor haha.

Ik heb een horloge en daarvan is het armani tekentje / logo van losgeraakt…

Nu wil ik dit dus maken en via de "achterkant " krijg ik het uurwerk er niet uit i.v.m. een ring die aan de Kast vast zit. Nu heeft het glaasje een hele kleine inkeping… zou ik via daar bij de dial kunnen?


Ben benieuwd…

Groet Jeroen

1 like

Je moet de pushers er uit halen zo te zien.

1 like

Maar dit zitten al los? Of zou het dan toch de pushers zijn. :sweat_smile: ik ga het straks dan toch maar proberen… bedankt!

Heb je ze er al uit gehaald dan? Vaak zitten ze met een clipje vast.

Ik weet niet hoe het zit met de kast constructie en pakkingen. Kan nog wel een issue gaan zijn als je hem van de voorkant open maakt.

1 like

Nee nog niet, mede omdat ik dacht dat de oorzaak bij de ring lag… want die hield het tegen dat ik het uurwerk er niet uit kreeg.

Welke ring? Ik snap niet wat je bedoelt of bedoel je de onderkant van de wijzerplaat als die ring?

Het plaatje waar het uurwerk aan vast zit die zit onder de rand aan. Dus ik krijg deze niet omhoog.

Beetje amateuristisch uitgebeeld maar ik hoop dat het duidelijk is.

1 like

Om in bout/schroeftermen te blijven: gewoon dolgedraaid.

4 likes

Soms kun je de prijzen gewoon bij de website van het merk vinden. Anders wordt het inderdaad googlen :slight_smile:

Hoi Jeroen,

Zoals @koekoek al aan gaf: de twee kronen dienen te worden verwijderd om het uurwerk uit de kast te kunnen halen en vervolgens vanaf de voorkant (de wijzerplaat) te kunnen doen wat je wil doen.

Als ik naar je foto kijk lijkt het me dat de kronen met een veersysteem op hun plek worden gehouden. Door de pennetjes (zie foto) HEEL VOORZICHTIG in te drukken met een dun hard voorwerp kun je de kroon door VOORZICHTIG te trekken verwijderen. Daarvoor moeten de kronen uitgetrokken zijn.

Let wel, aan mijn zienswijze kunnen geen rechten worden ontleend. Ik zie een foto en geef je mijn persoonlijke mening.

Succes!

2 likes

Super! Bedankt!
Nee joh dat begrijp ik zeker. Als het mis gaat dan gaat het mis, dan hou ik er een boel ervaring aan over.

Ik ga dit zo proberen, ik laat ie iets weten als het gelukt ( of niet gelukt ) is.

Bedankt voor je reactie!

1 like

Niet goed? Geen geld terug,

Waarschijnlijk heb ik al Wat gesloopt aan het uurwerk… de wijzers staan niet meer uitgelijnd. Maar als goed is kan ik dat straks weer maken als ik eindelijk bij de dial ben gekomen…

1 like

Zoals je ziet zitten e pushpins los van het uurwerk… het is dus echt de ring die het tegen houd.

1 like

Dank voor je zoveelste waardevolle bijdrage aan ons Forum.

1 like