Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Uiteraard is dat de reden. Maar de immer op bezuinigen en goedkoop massaproduceren gerichte militairen hebben zich hier wel veel luxe gepermiteerd. Als je militairen vuurwapendiscipline kan bijbrengen moeten ze ook kunnen leren hun horloge niet te laten vallen, toch?

Ik vind NATO’s erg gaaf maar met name bij de grotere en dkkere uitvoeringen erger ik me aan de overbodige franje.

Ah,vervolgvraag, waar komt de naam NATO eigenlijk vandaan? Komt toch van Britse bodem van origine?

2 likes

Alle spullen voor het leger hadden een Nato nummer. Hier komt de naam vandaan.

Dan zou elk artikel van sok tot zakmes tot F16 NATO heten, maar hier bedoelen ze specifiek het horlogebandje met de bekende uiterlijke kenmerken.

Klopt maar ik denk dat dit het enige horlogebandje is wat een nato nummer heeft dus als je refereert naar een Nato horlogeband dan kan dit er maar één zijn.

1 like

zodat hij ook over je duikpak of je jas kan ? en je dus lengte in je band genoeg hebt ?

Die insteek is nuttig maar hoe zie je dat voor je?

1 like

Extra long 350mm length, which will fit over divers’ dry suits or combat gear where the standard Nato strap is too short to do this.

1 like

Ooit bij de bevoorrading gezeten en derhalve veel geklooid met NSN’s. Heb de lijst niet meer paraat maar ik denk dat dat nog wel eens tegen kan vallen. Als een bobo een dure Omega heeft aangeschaft heeft die ook een NSN, inclusief de los vervangbare onderdelen.

Even voor alle duidelijkheid: zelf NUL military ervaring. Wel veel respect voor hen die dienen.

2 likes

Ik snap wat je bedoeld. Nato is natuurlijk ook niet de officiele naam maar een soort bijnaam. Als je aan een willekeurige militair vraagt wat een Nato is dan zal hij of zij waarschijnlijk ook niet gelijk weten dat het over een horlogeband gaat. Het is dus echt iets uit de horlogewereld. Je kunt het denk ik vergelijken met de bijnamen van Seiko’s. Als ik het hier op het forum heb over een tuna of een monster dan weten de meeste waar het over gaat. Andere mensen zullen echter andere associaties hebben bij die woorden.

1 like

De spijker op zijn kop denk ik: een bijnaam. Zou leuke anekdote zijn om te weten hoe die is ontstaan. In mijn verbeelding waren het de Engelsen die 'm hebben ontwikkeld voor de G10 en pilots/navigators. Dat kan ik echter mishebben…

2 likes

Dat klopt denk ik wel. Hieronder een quote van gear patrol:

The more appropriate name for the “NATO” strap is actually the “G10” — which is how we’ll refer to it from here. In 1973, “Strap, Wrist Watch” made its debut in the British Ministry of Defence Standard (DefStan) 66-15. For soldiers to get their hands on one, they had to fill out a form known as the G1098, or G10 for short. Subsequently, they could retrieve the strap at their unit’s supply store of the same name.

Haha schei uit. Meestal vallen militairen met hun horloge om op de grond. Vervelende bijwerkingen van blast of andere exotische activiteiten.

Een nato strap heeft niks met het leger te maken, en de benamingen ook niet. Alles wat het leger gebruikt krijgt een nsn.

Ik denk dat Rutger totnutoe de beste info heeft achterhaald.en die het dichtst bij de waarheid ligt.

1 like

Vooral dat Dyson-onding waar je je handen in moet steken. Enige wat dat ding doet is alle spetters omhoog brengen waardoor je horloge nat wordt :confused:

Kan het kwaad om een handopwind horloge niet op een opwinder te plaatsen maar gewoon in de originele box?

1 like

on hold pending funds

Staal van rolex komt nog steeds met moeite aan de 57 HRC of daaromtrent. Dat is nog steeds het minerale equivalent van een pakje boter. Gelukkig Is het wel erg roestvast.

Mijn 60 en 61 HRC keukenmessen van VG10 krassen ook, en die worden met name op houten oppervlakken gebruikt

Verwijderen? Cape cod doekjes. Of gewoon niet weghalen. Karakter heet dat. :grinning:

1 like

In tegendeel. Een watchwinder windt alleen automaten op. Handwinders moet je toch echt -de naam zegt het al- met de hand opwinden.

1 like

Ik denk dat het een grapje was van @Tijdrijp

2 likes