Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Heeft er iemand verstand van het (belastingvrij) impoteren van horloges uit Japan? Ik had gelezen dat er hier bij de douane nog belasting erover heen moet betalen. Klopt dit?

Bij invoer idd belasting ed betalen. Je krijgt over het algemeen gewoon een rekening er bij. Reken op ongeveer 25% uit Japan. Belastingontduiking is illegaal daar mag ook niet over gesproken worden op dit forum :+1:

1 like

Daar greep ik juist twee keer mis!

2 likes

Aliexpress. Moet je alleen 2 weken wachten.
Of bij Kruidvat, Blokker, Xenos, telefoonwinkel, Big Bazar, Guldenland. Er zijn zat winkels waar ze Aliexpress meuk verkopen met dikke premie.

1 like


Ik heb deze schroevendraaier om banden mee op maat te maken. Nu raad je het al. Bitje gebroken :confused:
En geen idee meer waar ik deze vandaan had.
Waar kan ik deze losse bitjes bestellen?

Zelf afvijlen met een Diamantvijl.

Even met de slijptol een nieuwe platte kant aan maken, of met de slijpsteen bewerken.

Hmm ja dat is te overwegen. De breedste heb ik vooralsnog niet gebruikt.
Liever zoek ik een nieuwe. Hopelijk komt er nog iemand met een tip :slight_smile:
Wat is de benaming voor zo’n bitje eigenlijk?

Het glas van een van mijn horloges was stukgevallen. Achterkant opengeschroefd, uurwerk eruit gehaald. Bleek dat het glas er langs de bovenkant in en uit hoorde te gaan. Is dit wel vaker zo? Heb dit namelijk nog nooit gezien.

Het uurwerk dat erin zit is een ronda 505.24, helaas lijkt het erop dat hij deze operatie niet overleefd heeft. Als ik de kroon terug in het uurwerk steek loopt het uurwerk niet meer verder. Iemand enig idee als dit nog opgelost kan worden? Is er iets dat ik over het hoofd zie?

Gr.

1 like

Kan iemand mij een goed schroevendraaiertje adviseren (voor het verzetten van banden)
Heb nu een 0,8 platte van de gamma maar die is het net niet.

Op wish of ali kun je hele setjes bestellen voor nog geen euro, het is troep maar doet wat het moet doen.

2 likes

Even langs een stoeptegel of een schuurpapiertje halen.

1 like

Tijdje lopen trutten hiermee.
Nu Bergeon schroevendraaiertje besteld. 1.2 mm. Deze werkt prima met de echt kleine schroefjes van Grand Seiko.
Voor de Omega Smpc kun je een iets grotere hebben. Denk 1.4, maar met deze ging het ook.

1 like

Ok ga ik eens even naar kijken. Dankjewel.

En hetzelfde geldt voor die kleine halogeen dingen maar dan om een andere reden. Vingerafdrukken nooit goed.

1 like

Laat ik ook eens een domme vraag stellen. Echter wel iets wat ik me al enige tijd afvraag:
Ik zie/hoor met enige regelmaat bij bepaalde horloges de toevoeging ‘snowflake’. Waar staat dit voor? Ik kom dit tegen bij topics/info over Tudor, Grand Seiko, gewone Seiko’s en mogelijk nog wat meer merken.
Google en de zoekfunctie op dit forum hebben me geen uitsluitsel gegeven. Wie maakt me wijs?
:snowflake::snowflake::snowflake::snowflake:

1 like

De urenwijzer heeft de vorm van een sneeuwvlok, volgens mij ( Tudor )

1 like

Hoi Ryan.
Een glas moet erg vaak aan de voorkant eruit. Het uurwerk moet er via de achterkant uitgehaald worden om het glas via de binnenkant eruit te drukken naar buiten. Dit uurwerk haal je eruit door de opwindstift te verwijderen, meestal kan dit door een klein palletje jn te drukken en de stif eruit te halen. Bij de stift weer plaatsen dient dat palletje ook weer ingedrukt te worden.
Een nieuw glas wordt dan met een glaspers van buitenuit er weer opgeperst.

Uitzondering zijn de cases die uit 1 stuk bestaan. Daarbij bestaan de opwindstiften uit 2 delen die in elkaar grijpen. Hier wordt eerst het glas verwijderd met een glasafnemer . Je trek daarna een deel van de stift eraf waarna het uurwerk er aan de voorkant uit moet.

Het feit dat je de achterkant open hebt gemaakt duidt er op dat je de eerste variant hebt.
Ik zou er eens mee naar een horlogemaker gaan om ernaar te laten kijken.

2 likes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord @Climholland. Hoe jij het beschreven hebt is de manier waarop ik het glas eruit gehaald heb.

Enkel het indrukken van het palletje bij het terugsteken van de stift heb ik niet gedaan. Dit ga ik nog proberen. Indien het dit niet oplost breng ik m binnen.

1 like

Mocht je in de regio Rotterdam wonen wil ik er graag eens naar kijken mocht het niet lukken.

1 like