Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Je zal persplexi staan hoe vaak ze dat doen. Padam tssss.

5 likes

De laatste is 40 jaar professioneel bezig. No date venstertje was minder probleem


En de anderen nemen t risico ook niet.

Kan jij de plexi voor @Ruud er dan niet inzetten?

Ach, ik kreeg de plexi van m’n Vostok er niet meer in, alleen zonder die metalen ring lukte het.
Heb hem in de vriezer gelegd en de kast op de kachel. Toen pastie ie wel maar kreeg hem niet ver genoeg erin.
Heb toen het horloge ondersteboven op het vloerkleed gelegd en ben er op gaan staan :grin:
Klik ipv krak. Daar hoef je dus geen profi spulletjes voor te hebben :hugs:

4 likes

Vond het best handig van mezelf :grimacing:

2 likes

Rare vraag misschien, over duikers. Misschien voor mensen hier die al wat langer met horloges bezig zijn.
In de herinnering van mijn jeugdjaren (’60) waren duikhorloges een hebbeding.
Klasgenootjes en vriendjes met een duiker konden op vriendelijk afgunstige blikken rekenen. Is me toch altijd zo bijgebleven. In de jaren tussen toen en nu zijn duikers me veel minder opgevallen.
Maar nu ik hier al een tijd meekijk lijken die alomtegenwoordig, in alle prijsklassen.
Is dit enkel mijn perceptie, of zijn ook in de horlogewereld types horloges die een tijd meer in de belangstelling staan, trends dus, om later weer wat naar de achtergrond te verdwijnen?

1 like

Zeker wel waar dat er sprake is van trends. Vanaf de 2000s bijvoorbeeld de trends voor grotere horloges. En nu de afgelopen jaren de trend van vintage horloges en merken die veel reissues of vintage inspired modellen uitbrengen.

1 like

Wat nog beter en tevens een milieu vriendelijk product is, koop een super power grip. Dat is een zakje met gemodificeerde clinoptiloliet met een absorptie vermogen van 80% vocht.
Dat is te koop bij de meeste darts winkels of op internet.
Tik eens in op google, super power grip darts en zet de PC op afbeelding.

Meer een vraag uit curiositeit. Ik zie af en toe oudere horloges, maar dan vraag ik me af hoe de dials toch zo beschadigd kunnen raken wanneer ze immers achter glas zitten?

Hier een voorbeeld:

https://www.horlogeforum.nl/t/tk-ancre-art-deco-met-meshband/309673

Maar ook met oudere Seiko’s etc.

1 like

Lastig nadeel van glas is dat licht er zonder problemen door heen gaat. Daarnaast kan er nog op andere manieren schade ontstaan door stof of water. Niet elk horloge is even goed afgeschermd

Zelfs magere Hein stelt soms domme vragen


9 likes

Van licht verwacht ik dan verkleuring en wellicht ook afbladdering na 40 jaar en water kan ik me ook iets bij voorstellen, maar het kan zich toch bijzonder manifesteren (in het voorbeeld horloge)

Klopt, @Kid-EZ maar op een ingezoomde foto ziet de ‘schade’ er ernstiger uit dan dat je het horloge gewoon ziet. Dan is het nog best een leuke wijzerplaat met ‘patina’.
Ik heb ook geen idee, welke schade UV, lichaamstemperatuur of vocht teweegbrengt in een kast.
Het zwakste is blijkbaar de opgemaakte wijzerplaat die als eerste de geest begint te geven.

Vaak onzorgvuldigheid bij onderhoud. Denk aan het afhalen en opzetten van de wijzers, het bewaren van de wijzerplaat terwijl het horloge uit elkaar ligt en het schoonmaken van de plaat.

Patina is weer een ander verhaal, dan gaat het vaak over verkleuring of afbladdering. Ook water of vochtschade laat sporen achter.

Als ik de tijd wil verzetten van mijn 2824-2 en ik draai te snel blijft de wijzer staan is dit normaal ?

Ben geen expert in uurwerken maar bij mijn horloges die een 2824 hadden heb ik dit nog nooit gezien, lijkt mij niet normaal in ieder geval.

1 like

Dit had hij van de eerste keer al maar nu vind ik het gewoon eens tijd om te vragen of dit normaal is 
 het gebeurd enkel als ik te snel draai dat hij precies niet pakt ofzo :thinking:

Vermoedelijk heeft de minutenwijzer net iets te weinig frictie met het asje waar hij op zit. Of dat asje met de onderliggende as, ben de namen even kwijt. Bij rustig draaien gaat het goed maar geef je een zwieper is het net een slippende koppeling.

1 like

Dat gaat het zijn . Is dit te verhelpen of een kinderziekte?

Vast wel, horlogemaker knijpt het holle pijpje iets strakker. Ik zou het negeren tot het horloge een onderhoudsbeurt nodig heeft. Gewoon rustig draaien :+1:

3 likes