Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Touché! :beers: Niets menselijks is mij vreemd, slordig is het wel. Dank voor de aanscherping.

3 likes

Dat kan @koekoek helemaal niet aan. Die moet keiharde specificaties op papier hebben! Het draait allemaal om de cijfertjes. :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Tja, als die veronderstelling klopt dan kan ik geen soelaas bieden. :man_shrugging:
In dat geval zal @koekoek zich even tot Jur en de zijnen moeten wenden voor wat houvast en zekerheid.

1 like

U noemt mij nu een autist? :scream: :scream:

Ik zal het opperhoofd ns een PM sturen over wat er nou uitgekomen was.

3 likes

Alsof het een enge ziekte is…

1 like

Het testen van de waterdichtheid, gaat dit vrijwel altijd samen met een service beurt?

Of hoe gaat dit in zijn werk?

Testen van waterdichtheid kan ook gerust zonder eerst een onderhoud, maar ga je zelden doen of tegenkomen. Het testen wordt meestal gedaan nadat een uurwerk open is geweest en dat is normaal na een onderhoud natuurlijk

1 like

Het kan apart, maar als je toch een onderhoudsbeurt doet is het een goed idee dat ook te laten doen. Aangezien de kast toch al open is geweest.

2 likes

Is het totaal niet. Wel vervelend soms.
Durf zelfs te stellen dat het ASS gehalte op dit forum hoger is dan gemiddeld :rofl: en dat is helemaal prima

1 like

Dat klopt, vriend @koekoek moet natuurlijk niet zijn handeltje riskeren hier op HF :stuck_out_tongue: .

1 like

Ohnee daar ging het mij helemaal niet om maar nu je het zegt. Hij gaat lekker bij Daniel!

Zeker. Met ASS komt ook bovengemiddelde intelligentie en liefde voor techniek :slight_smile:

1 like

De Zeno Watch Basel 4100-i4 maakt gebruik van een Valjoux 7768 NOS uurwerk. Is dat niet een regelrechte ramp als het op onderhoud aankomt met de beschikbaarheid van onderdelen e.d.?

Het zijn best populaire uurwerkjes. Dat ze niet meer gemaakt worden betekent niet dat er geen onderdelen meer voor zijn. En omdat hij NOS is zal hij best een tijdje meegaan, wellicht een stuk langer dan je hem in bezit zal hebben!

1 like

Dat houdt tegenwoordig in dat je zinnen van meer dan vijf woorden in correct Nederlands kan formeren…

Oh, inwisselen / omruilen is niet aan mij besteed, dus de mogelijkheid om een dergelijk uurwerk draaiende te houden is wel van belang om mee te nemen in de overweging. :slight_smile:

Niet gehinderd door heel veel kennis terzake, vermoed ik dat de valjoux 7768 gebaseerd is op de valjoux 7760, en daarvan zijn behoorlijk wat onderdelen uitwisselbaar met de 7750. De verkrijgbaarheid hiervan zou goed moeten zijn. Wat betreft specifieke onderdelen van de 7768 heb ik geen idee.

Link met onderdelen en uitwisselbaarheid : https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.brillanten-online.de/wp-content/uploads/2017/03/Eta-7750.pdf&ved=2ahUKEwjyv9Xo9_PvAhXFAewKHQKMC304ChAWMAJ6BAgGEAI&usg=AOvVaw16ub9xsnXptiTXBz6xQUHg

1 like

Ik weet vrijwel zeker dat het niet kan, maar waarom niet?
Stel de Brunmontagne wordt gekozen als hfle 2021. Kun je van een goede/basic afwerking er after market alsnog een top afwerking maken - a la grand seiko?
Zo nee, waarom niet?

Dezelfde vraag natuurlijk voor de Crusial - maar mijn stem is nu eenmaal naar de Brunmontagne gegaan. Het is niet als kritiek bedoeld op een van beide voorstellen, maar gewoon een vraag. Wat is marketing/prestige, wat is het meerwerk in euro’s?

https://www.horlogeforum.nl/t/hfle2021-verkiezingen-officieel-stemtopic/326665/180

De meerprijs? Dat een vakman er flink wat uurtjes in stopt, dus ik gok dat dat richting een grand Seiko aan nawerk gaat. Maar het zal vast kunnen.

Ik heb nog een aanvullende vraag hierop:

Ik heb begrepen dat apparatuur voor het testen van 20 bar WR erg duur zijn. Hoe zit het met het testen van de waterdichtheid na een servicebeurt bij duikers? Kunnen juweliers dat zelf? Of wordt dat uitbesteed?