Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

:pray: succes hoop dat alles gaat lukken zonder schade.

1 like

:joy:

Onder het mom domme vragen…

Mijn tudor BB zit eigenlijk net te los om de pols.
Gister avond schakel ertussen uitgehaald en vandaag gedragen, toch te strak.

Bestaan er schakels die korter zijn als de originele die je ertussen kan zetten?

Volgens mij heeft Tudor geen halve schakels helaas… maar zou je vraag ook nog even in Tudor only stellen.Succes !

Zitten er daar dan geen micro adjustments op de sluiting?

2 likes

Uiteindelijk gelukt. Het horloge vastgezet in een kastklem. De Dremel gepakt met de flexibele as. Hierin een boortje van 1,5 mm. Met het allerlaagste toerental heel voorzichtig,met mijn ene hand de andere ondersteunend, de pushpin stukgeboord. Uiteraard de end link toch wel een keer wat geraakt,maar het ding is eruit,en daar gaat het maar om.

3 likes

Oef :flushed: dat is precisie die ik niet heb, schiet bij mij vaak alle kanten op een vrees of boortje op metaal met een dremel. Goed te horen dat het gelukt is :partying_face:. Zit toevallig de springbar met nokjes in de sluiting?

N plaatje zegt meer dan 1000 woorden. 2e foto toont de schade.

2 likes

Netjes! Weet je zeker dat je de lug niet geraakt hebt? Als ik zo je gat zie, oogt het alsof je ook je lug hebt beroerd…

Laten we dat privé houden.aub .
Zonder gekheid.zou best kunnen,maar is een zéér gedragen horloge,zie post3618 Dan komt het op een gegeven moment ook niet meer op één krasje aan. Ik ben er zo tevreden mee,band kan in het sop,kast kan eens goed gepoetst band er weer op en, dragen maar weer.

3 likes

Goedemiddag,

Even een domme vraag die ik hier wel durf te stellen: wat betekent “tropicalized” als dat op een horloge staat?
Ik neem aan dat het niks met palmbomen en warme stranden te maken heeft.

1 like

Volgens het woordenboek: bestand gemaakt tegen tropische omstandigheden, zoals warmte en hoge luchtvochtigheid.

2 likes

Bedankt. Ik vermoedde niet dat het eigenlijk zo simpel zou zijn.

1 like

Volgens mij is dat een marketing term voor waterbestendig.

1 like

Als je horloge toch waterdicht is, waar komen dan telkens die kleine stofjes op je wijzerplaat vandaan?
🤷🤷

1 like

Omdat dat twee verschillende dingen zijn. Stof en waterdichtheid. Maar daarnaast verwacht ik dat eigenlijk ook niet tenzij ik het zelf open zou hebben gemaakt.

Nop, niet zelf open gedraaid en toch stofjes.

1 like

Klein vuil en slijpsel uit mechaniek wellicht?

3 likes

Klinkt logisch.

Om er maar weer eens een domme vraag in te gooien. Zou deze prisma van aluminium kunnen zijn? Op de eerste plaats weegt het ding nix. 68 Gr =precies even veel als m’n titanium Pulsar. En als ik haar langs een ander stalen horloge leg is deze altijd een stuk grijzer. De air king op de foto is als vergelijking. Google lens zegt staal, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.

2 likes