Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Nee toch niet, heb er geen melding van gehad ofzo🤷

Ben trouwens altijd braaf​:wink::wink:

1 like

Klopt, je krijgt geen melding als je TL3 verliest.

Ik heb dit ook ervaren en uitleg gekregen van @Jur hierover, zie onderstaande:

“De trustlevels worden automatisch toegekend. Er is een palet aan factoren en omstandigheden die je trustlevel bepalen. Als je gedurende een maand niet meer in aanmerking komt voor tl-3, dan zet het systeem je weer naar twee. Als je weer voldoet, dan ga je weer naar 3.
Er is al héééééél veel over geschreven en nog meer naar geraden wat de criteria zijn. Zoek er maar niet naar want er klopt niet zoveel van.
Per saldo komt het erop neer dat als je veel meedoet, het trustlevel stijgt.
Het komt er ook op neer dat de tl-3 leden teveel op het forum komen (-:
Enfin. 3 bereik je weer als je weer zo actief wordt als je was toen je nog 3 was.”

4 likes

:cry:

4 likes

Dit kan wel eens kloppen :woozy_face::grin:

1 like

Ok, komt ie. Ik heb sinds mijn verjaardag een Hamilton Khaki Field om de pols. Dit is een automatisch uurwerk wat met de hand opgewonden moet worden (met een gangreserve van 80 uur).

Dit is mijn eerste hand opwinder en ik vraag me af of het verstandig is de klok elke dag op te draaien of is het beter om dit langer uit te stellen zodat de aandrijf veer (vergeef me eventuele onjuiste terminologie) ook eens wat verder uitloopt (niet continue strak opgedraaid)?

Voor de liefhebbers, dees is het klokkie :point_down:

En alvast dank voor uw(e) antwoord(en). :pray:

4 likes

Automaat verwijst naar het zelfwind mechanisme, wat je bedoelt is een mechanische handopwinder.
Het opwinden zelf maakt niet uit, volgens mij slijt je mechanisme voor het opwinden veel eerder dan de veer. Maar voor een hogere nauwkeurigheid zou je hem wat vaker kunnen opwinden, dan is de veerspanning constanter. Maar dan ben ik echt aan het mierenneuken.

1 like

Ah ja, ik bedoel dan een mechanisch uurwerk dat met de hand opgewonden moet worden. Vergeet automaat, het is geen automaat.

Dank voor je antwoord; resumé m, het is zelfs goed om de veer op spanning te houden?

Kijk eens op de volgende link. daar staan de basis gereedschappen op die je als beginnende sleutelaar nodig hebt.
dixi

1 like

Dat is wel het advies bij handwinders om ze iedere dag weer helemaal op te winden ivm gelijkere veerspanning en betere acuratesse. Zelf zou ik dat niet alleen niet doen tenzij je hem dagelijks of veel draagt. Anders zou ik hem gewoon alleen opwinden als je hem draagt.

1 like

Kee, dank! Ga ik m opwinden als ik m draag!

1 like

Ben op zoek naar een king Turtle save the ocean en op chrono24 zag ik een foto met een ‘rare’ teken bij de Day date. Engels en Japans is het niet (volgens mij) en ook geen Spaans. Welke taal is dit ? Hele stomme vraag wss maar wil het graag weten.

1 like

Dit laat me denken aan een skx met enorm veel aftermarket onderdelen van een oude post🤔.

Exact hetzelfde rode vierkant en romijnse cijfers.

Maar even wachten op een kenner

Na wat onderzoek op een aantal fora schijnt het een origineel model te zijn. Een Romeinse date wheel blijkt voor een aantal Aziatische markten gebruikt te worden, waaronder Thailand en Singapore. Ook in Australië wordt het veel gebruikt. Afhankelijk van de regio. Dit is wat ik gelezen heb, weer het niet 100% zeker.

1 like

Oa interessant
Dan was de datewheel van degene die ik poste waarschijnlijk origineel aangezien die het ook had en uit Thailand kwam. Leuk weetje :grin:

1 like

Mijn SKX uit 1997 heeft hetzelfde day wheel. Hij is nog helemaal origineel, er zit een 7S26A in.

1 like

Een domme vraag vanuit mijn kant. Als je een horloge bestelt uit een EU lid staat, moet je dan nog BTW etc betalen ? Ik las een tijdje geleden dat BTW al in de desbetreffende land betaalt is.

1 like

Tussen de EU landen is er vrije verkeer van goederen. Dus wanneer in het ene EU land reeds BTW is afgedragen, hoeft dat niet nog eens in je eigen land.

Tenzij een verkoper prijzen vermeldt exclusief BTW natuurlijk, maar dat is niet gebruikelijk/toegestaan wanneer gericht op consumenten.

1 like

Waar bestellen jullie batterijen voor Quartz Seiko?

Al 2x op Amazon besteld, maar komen twee weken lang niet binnen om vervolgens geannuleerd te worden…