Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Omdat mensen bang zijn dat anderen hen lui vinden als ze dezelfde foto ergens anders ook neerzetten en dus niet een nieuwe maken.

Ook op internetforums komt het begrip voor wanneer forumleden in verschillende forums dezelfde vraag stellen. Dit laatste wordt over het algemeen als ongewenst ervaren.

Ik denk dat het daar vandaan komt. Plus je schotelt mensen 2 (of zelfs 3) keer dezelfde foto voor.

1 like

Zoiets zal je mij dan ook zelden zien doen. Als ik plaats in ā€˜wat dragen we en wat dragen we vintage vandaagā€™ schiet ik altijd 2 fotoā€™s, met vaak net iets andere invalshoek. :grin:

Is een gewoon bergeon (of hoe schrijf je dat) push pin pennetje voldoende om de push pins uit een pin/collar band te halen? Of is het risico op beschadigen dan groot? Ik zie namelijk ook vaak een ander tooltje voorbijkomen, waarin je de band vastzet en vervolgens het pinnetje erdoor heen draait. Lijkt preciezer. Is dat laatste tooltje aan te raden voor bijvoorbeeld een Seiko Marinemaster?

Voor de wat visueler ingestelden: ik heb dit:image

Heb ik ook dit nog nodig voor een seiko marinemaster (pin collar bandje)?

Ik zie mijn kans schoon om een domme vraag te stellen als afwisseling van mijn intelligente Posts.

Men spreekt wel van een ā€˜dikā€™ horloge. Is dat omdat ie dan dik is bijv. meer dan 12mm, of omdat ie groot is of allebei?

Of gaat het om de patserige uitstraling met veel glimieglimmie of omdat het een Rolex is (wat overigens niet veel van elkaar verschiltā€¦)

als je zoā€™n blauwe ambieert koop dan geen plastic prul, maar van metaal, en ja dat is beter dan de achterkant van een Bergeon of andere pin

:stuck_out_tongue_winking_eye:

Kan beiden, verschilt mee met de context :smile:
Horlogedikte in mm wordt wel het vaakst bedoelt. De tweede betekenis dan is ook nog multi interpretabel, velen beschouwen het als iets positiefs. Dus niet ā€œpatserigā€ maar ehā€¦ laat ik zeggen ā€œprominentā€. Maar wat een ander prominent vindt kun jij natuurlijk patserig vinden :stuck_out_tongue_winking_eye: Ik gebruik het niet zo snel in die betekenis.

2 likes

Klopt helemaal, maar met een metalen moet je weer oppassen voor krassen. Je kunt dat ding dan een beetje duct tapen.

Dank! Misschien nog een tip voor een goede?

Deze is wel een paar stappen beter dan dat blauwe ebay ding:

https://www.cousinsuk.com/product/screw-in-extra-wide

De Bergeon 7745-100 voor ā‚¬300 of zo is overkill. :slight_smile:

1 like

Dat blauwe ding werkt prima hoor.
Het voelt gammel aan maar doet zijn kunstje wel en hoe vaak kort je nou een band in.

2 likes

Dat ligt er ook een beetje in welk deel van Nederland je woont :slight_smile:

:rofl:
" Wow wat een vette klok ! "
Bedoelen ze dan een horloge waar het vet vanaf druipt, net uit de frituurpan of ook die patserige uitstraling ?
I

ā€œJeetje wat een ouwe zeurā€

Bedoelen ze dan iemand die in de jaren 80 blijft hangen of iemand die al echt oud is? :innocent:

2 likes

Kan iemand mij even in Jip & Janneke taal uitleggen wat een high torque quartz uurwerk is? Wat betekent die ā€˜high torqueā€™ en wat is er bijzonder aan tov. een ā€˜normaalā€™ quartz uurwerkje? Ik ben een volledige leek op quartz gebiedā€¦

Misschien niet eens zoā€™n domme vraag trouwens?! :sunglasses:

Alleen die tool is voldoendeā€¦ ik heb ook niets anders nodig behalve die tool om dat systeem uit elkaar en in elkaar te zetten. Blauwe ding wat ja aangeeft heb ik altijd al eens willen bestellen. Met de nadruk op willen.

1 like

Volgens mij, toevallig laatst tegengekomen, kan een high torque uurwerk grotere, dus zwaardere wijzers voortbewegen. Normaal gesproken hebben Quartz uurwerken dunne wijzers. Volgens mij staat het op de Grand Seiko site bij het 9F uurwerk als ik me niet vergis.

1 like

Yep, langere wijzers die een gewoon uurwerk niet kunnen dragen dacht ik.

1 like

Okay, dus een soort van zwaardere uitvoering van een normaal quartz uurwerkje maar niet ā€˜beterā€™ in de zin van afwijking, algehele kwaliteit enzo.

Waarom ik dit vraag is omdat er een high torque uurwerk (ETA F06.111) in de Marathon TSAR zit, die ik hopelijk na de vakantie van Jaap (ā€¦pfff, wat duurt dat lang :wink:) kan gaan ervaren. De TSAR heeft tritium buisjes op de wijzers, die zijn dus vermoedelijk inderdaad iets zwaarder dan normale lumed wijzers.

Weer wat gelerd! Thanks! :+1:

1 like