Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Brillendoekjes kunnen geen kwaad, als het maar geen papierhoudend materiaal is. De meeste brillenglazen hebben ook coatings.

Misschien dat je alleen moet opletten dat er geen alcohol in de doekjes zitten. Als dat niet het geval is, lijkt dit me geen probleem :slight_smile:

Er gebeurd inderdaad niets. Je uurwerk kan hierdoor niet beschadigen, want wanneer je de onderste knop indrukt terwijl de chrono loopt, komt deze tegen een metalen stukje aan en gebeurd er dus niets.

1 like

Ja kan dan toch meteen de datum goed zetten
I.p.v. dag van gisteren

1 like

Omdat ik geen zin heb om te zoeken en het best een domme vraag vind, het volgende: Waarom hebben zgn. ‘rally’ horlogebanden grote ronde gaten in de band?

Voor de ventilatie, om het zweten tegen te gaan.

2 likes

Ik zet altijd de datum op gisteren en dan draai ik de tijd door tot nu.
Zo zie ik de datum verspringen naar de huidige datum en weet ik of ik de tijd goed zet met betrekking tot AM en PM.

3 likes

Vraagje voor de deskundigen! Wanneer is een service aan te raden voor een Meistersinger? Ik heb iets op het oog uit begin 2015.

Ah vandaar al die gaten in mn sok

3 likes

Dat is toch gewoon een ETA of Sellita? Om de 5-7 jaar een service.

1 like

Klopt, ETA 2824-4. Thnx, dat uurwerk loopt niet in de papieren denk ik.

1 like

Kan alcohol kwaad dan? Voor het horloge bedoel ik. Ik poets mijn horlogeglazen vaak met whisky. :grinning:

2 likes

Haha, da’s toch zonde!

Ik snap dat onderhoud om de zoveel tijd wordt aangeraden, maar gewoon uit nieuwsgierigheid, zou het bij een meistersinger heel veel uitmaken? De meistersinger draait namelijk niet echt om hoe accuraat de tijd is.

2 likes

Wanneer er alcohol op mijn horloge komt is dat meestal niet voor het schoonmaken :stuck_out_tongue:. Zolang het maar geen al te duur horloge is.

1 like

Zou de olie minder snel uitgedrogen omdat hij maar één wijzer heeft denk je? :full_moon_with_face: In dat geval zeg ik; slim bedacht :sunglasses:

2 likes

Haha, misschien. Ik bedoel eigenlijk dat het onderhoud niet strict noodzakelijk is qua hoe precies het horloge loopt. Maar slijtage en olie vereisen inderdaad wel onderhoud.

1 like

Haha, nee. :joy:

En dat is niet anders bij een Meistersinger. Daar zit gewoon een ETA of een Sellita in :+1:.

Hij kan prima op tijd lopen maar toch een service nodig hebben. Als de olie weg is slijten de onderdelen namelijk erg veel.

edit: je geeft net zelf al het antwoord :grinning:

De snelst en meest bewegende onderdelen zijn het anker en de balans. DIe zijn bij een Meistersinger hetzelfde als bij ieder ander horloge. Denk dus niet dat het veel uitmaakt.

Dat valt onder de noemer drankmisbruik!!!

2 likes