Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Eigenlijk meer zoiets. Goedkoper te krijgen bij Cousins in het VK.

Edit: @Hieronimus was weer sneller. :wink:

2 likes

Dank @Hieronimus en @Chlorophyl, die tool gaan we even bestellen! Ziet er goed uit.

2 likes

En eigenlijk voor een stalen band koop je best zoiets:

https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-6825

Maar dan wordt het wel heel kostelijk om eens een bandje te wisselen (dit werkt gemakkelijker omdat je bij een stalen band makkelijker werkt als je beide einden van de sprinbar samen kunt indrukken)


Ik heb een vintage Sicura .
Om hierbij de datum te verzetten moet je de tijd terug draaien. Elk uur terug is een dag vooruit.

Ga er geen topic om starten .
Maar Wtf, hoezo zo? Welke techniek schuilt hierachter en welke merken en of horloges werken ook op deze wijze?

Vind het wel grappig en ja zo hoort het.

3 likes

Geweldig! Weer iets nieuws voor mij zij het oud. Waarom wordt dat nu niet meer gebruikt?

1 like

En als je hem dan een uur terugdraait om hem op de wintertijd te zetten, leef je dan pardoes in de volgende dag?

Nope. Eerst naar 12uur nacht draaien zodat de datum verspringt . Dan terug waarbij elk uur terug draaien dus 1dag vooruit zetten is.

1 like

Support onze forum leden en bestel m op strps.

1 like

filmpje ervan
(https://drive.google.com/file/d/1GlktDzFIUjJf6SSBC_mHYybAYkUCPEBi/view?usp=sharing)

1 like

Ik zou hem graag willen bekijken maar bij mij doet ie het niet. Bij anderen wel?

Ahum
 Heeft @handavinci bij het ophalen van je SKX mod niks gezegd over een manicure
 :wink:

2 likes

Niet haalbaar joh, werk mn klauwen altijd kapot.
Werken, knutselen, sleutelen
 Blijft niks van over.

Op twee derde van mijn pink groeit niet eens meer een nagel :scream:

1 like

Oeps
 Ik struikel hoogstens af en toe een keer een nagel over een toets op m’n toetsenbord. :wink:

Geintje, Ik demonteer een Kever motor binnen 10 minuten. :sunglasses:

Filmpje doet het trouwens wel in Chrome. Wat een techniek! Leuk!

2 likes

Hoe maken jullie je horloge ‘schoon’ voor je het fotografeert?

Vind het vaak lastig vingerafdrukken en stofjes compleet weg te poetsen

1 like

Doekje, evt. beetje water en stofjes die dan achterblijven wegpoetsen met Affinity Photo (Photoshop). Niet te ingewikkeld dus.

Ps ter voorkoming van vingerafdrukken gebruik ik evt. (juweliers)handschoenen die ik via Ali heb gekocht voor een paar cent.

1 like

Een vraag die ik al tijden wil stellen.

Zijn jullie wel eens bang dat de stalen band van je vintage horloges het gaat begeven of niet draagbaar meer is?

De oyster band op mijn vintage air king ( 1990 ) heeft toch een beetje rek en ik voel mij er soms niet prettig bij om die nog te dragen.

1 like

Ik heb het zelf niet in de kist, maar ik heb Oysters gezien die héél bleven met extreme rek. Ik kan me goed voorstellen dat het vertrouwen dan daalt. Het wordt er ook niet mooier op vind ik dan. Te ver heen is te ver heen, maar dat kun je altijd laten reviseren.

Hoe ‘erg’ is polijsten? Ik kom meerdere horloges tegen van handelaren die gepolijst zijn. Dan zijn het ook niet eens heel oude horloges maar uit 2018 bijvoorbeeld. Als een horloge uit mei 2018 gepolijst is was de vorige eigenaar dan gewoon niet zo zuinig of wordt dat bijna altijd gedaan om de desk dive sporen van de clasp te halen.

Het ligt misschien aan de context?

Word er bedoeld dat de kast opgeknapt is dmv polijstwerk?
Of wordt bedoeld dat de kast hoogglans (gepolijste in dit geval) delen heeft?

Dat eerste, dus opknappen van gebruikssporen.

Als het om Seiko gaat met Tanaka case en/of Saratzu polish, zou ik er niet blij mee zijn.
De ongepolijste worden meer gewaardeerd, ook al hebben ze krassen