Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Ok. Ik heb een domme horlogevraag :
Kun je een 22 mm band (hagedis) aan een 21 mm case krijgen, of wordt dat lelijk.
Je zou denken dat elastisch leer die 0,5 mm aan elke kant wel op kan vangen…
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Kan wel hoor, wel beetje frommelen!
Ik raad wel aan push pins met kraagjes te gebruiken :smile:

Makkelijker met loshalen wanneer je het beu ben en de band strak tegen de kast aan zit.

1 like

Als niet te stug, dan lukt dat. Perfect wordt het niet, maar vaak zie je het ‘gefrommelde’ nauwelijks. Hangt erg van de band af.

1 like

Dat lukt wel.
Wat je wel af en toe ziet is dat de band op dat punt wat meer wrijving met de kast heeft en er wat slijtage op de band ontstaat.
Maar dat is bij het ene bandje erger dan bij het andere.

1 like

Tijd voor weer een domme vraag.

Ik kreeg een keer een quartzhorloge opgestuurd dat stilstond op 10 voor 2, precies als op de foto’s die ja altijd van horloges ziet. Ik dacht potverdorie, zit geen batterij in. Wat lui en klantonvriendelijk.
Geïrriteerd schud ik een keer met het horloge en hop: hij gaat lopen. Nee, het is geen automaat, er zit een
Seiko VD54 in.
Hoe kan dit? Is dit normaal?

1 like

Het kunststof plaatje dat tussen de kroon zit weg geschud. ?

1 like

Klinkt plausibel

Klinkt inderdaad plausibel. Niet dat ik dat plaatje kan vinden, maar ik doe het ervoor.

En dan was het inderdaad een domme vraag en hoort het prima in dit topic.

Dank.

3 likes

Komt ie! :man_facepalming:t2:
Hoe ‘ver’ kan/mag je een handopwinder opwinden?
Verschilt dit per merk? Of geldt er bv in het algemeen 10x draaien en je kan weer een dag door?
Tnx!

Dat is helemaal niet zo’n domme vraag.
Maar handwinders kun je in principe gewoon opwinden totdat je weerstand voelt.

2 likes

Vanaf hoeveel jaren na productie mag een horloge, vintage genoemd worden?

Vanaf 1990 ?

1 like

Hier op HF wordt uitgegaan van 25 jaar. Ik heb deze vraag ook eens gesteld in dit topic :sweat_smile:

1 like

Nu ik voorzien van een vintage handopwinder (Landeron 48), vroeg ik mij af hoe lang/vaak je moet draaien aan de kroon voor een volle of redelijke lading gang reserve? Wordt het merkbaar zwaarder met opwinden? Of verneuk ik het uurwerk wanneer ik dit wel verwacht, maar dit niet gebeurt?

Ik zou zeggen dat je hem door kan draaien tot ineens de weerstand heel groot wordt, kan niet missen. Als dat niet zo is dan is er iets mis.

1 like

Top, dankjewel :+1:

Geen idee of deze vraag al eerder gesteld is, kon hem niet vinden…

Is er een verschil, zo ja welke, tussen een ‘mesh’ en een ‘milanese’ bracelet?

Milanese is een mesh die kleinere schakels heeft en fijner is geweven dan ‘gewone’ mesh.

Ok, dankjewel. :+1:
Is het verschil zo groot dat je een mesh of milanese als zodanig herkent of alleen als je beide hebt en kan vergelijken?

Uri Geller, je weet wel, die tovermeneer was ooit eens in een tv programma waar hij beweerde op afstand je oude horloge te kunnen repareren.
Mijn moeder vloog naar boven, pakte een horloge dat al jaren stil lag en klemde het stevig in haar hand terwijl ze 3x “do it!” riep. Geloof het of niet maar het horloge begon spontaan te lopen.
Nu ben ik te nuchter voor dit soort gedoe maar ik denk dat het te maken heeft met het feit dat je het laatste beetje energie op deze manier uit de batterij “perst”. Er zal vast een scheikundige verklaring voor zijn. Misschien heeft dat ook met jouw horloge te maken. Of zal het toch tovenarij zijn…

2 likes