Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Hahaha, zo had ik het helemaal nog niet bekeken! Likes zijn op.

Hoewel ik hem erg leuk vind gevonden denk ik niet dat het is wat het betekent. :slight_smile: Beater zou ik naar het Nederlands vertalen als ragger. Het is mijns inziens niet zozeer zo dat het niet erg is als de ragger kapot gaat, maar het is niet zo erg als hij wordt afgeragd. Dan is dus een duurder duurzamer horloge een betere keus dan een goedkoper minder duurzaam horloge. Je hebt meer aan een afgeragde (beaten) duizendplusser dan aan een kapotte honderdminner.

De daily beater is dus volgens mij het horloge waar je niet over nadenkt als je hem omdoet, maar ook niet als je hem om hebt.

1 like

Nee hoor. Hier kan geen duurdere ‘ragger’ tegenop.

1 like

Puur op duurzaamheid beoordeeld is dat natuurlijk een hele redelijke opmerking, en toen ik zei

wist ik dat er een dergelijke reactie ging komen. :rofl:

Maar er zijn natuurlijk allerlei factoren die nog meer meespelen. Uiteindelijk is het allemaal zo objectief niet en kan ik me goed voorstellen dat je een mechanische dikke sjieke stalen mooie solar gouden double quartz slanke 36 komma 432 millimeter temperature adjusted weet ik het wat voor horloge van precies dat ene leuke merk wilt hebben omdat je dat nu eenmaal lekker vindt. Ook met een dagelijkse ragger wil je toch leuk voor de dag komen en je passie laten spreken.

Al dit gepraat over raggende mannen doet mij wel afvragen wie er hier allemaal poep in z’n hoofd heeft.

1 like

Ja dat is dus het interpretatie puntje, in feite kan het allebei. Maar er zijn ook mensen die hun rolex submariner hun dialy beater noemen. En dan hoop ik toch dat ze mijn definitie bedoelen ipv die van jou :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar toch, jouw uitleg kan net zo zeer kloppen als die van mij hoor.

Ik denk dat het meer aan de definitie van ‘raggen’ ligt. Raggen is bij mij niet een dagelijkse bezigheid. :wink:

2 likes

En toch kan ik me voorstellen dat het ook wel heel lekker is om die sub uit de plasticjes te halen (of het noppenfolie, ik ben fan van tweedehands) en tegen het horloge te zeggen: “Zo. Ik heb je. Ik houd je. Jij bent van mij en blijft voorlopig bij mij. Ik ga iedere dag van je genieten en je houdt me lekker gezelschap. Als ik achter het stuur zit en achter mijn bureau, maar ook als ik aan het lossen ben of aan het klussen. Niet in m’n zak maar om m’n pols. Ik ga er niet wakker van liggen dat de krassen je inruilwaarde beïnvloeden want jij bent nu mijn maatje en ik wil je de hele tijd kunnen zien.”

Ik denk overigens, ook als ik naar het plaatje van @Chlorophyl kijk, dat mijn defintie van “raggen” ook net wat milder is. :stuck_out_tongue: Ik denk bij raggen aan lekker doen wat je wil doen zonder al teveel stil te staan bij de gevolgen voor de spullen waarmee je het doet. Op zo’n manier viool spelen dat de paardenharen aan het eind van het concert bij bosjes onderaan je strijkstok hangen, op zo’n manier koken dat je aan het eind van de avond de keuken schoon moet maken, op zo’n manier een boswandeling maken dat je bij thuiskomst je schoenen moet borstelen en je kleren moet wassen. Niet per se slopen om het slopen.

2 likes

Ja dat idee krijg ik dus ook bij beater, een ragger, en dan zou ik een rolex niet zo snel gebruiken😂 maar eigenlijk is het dus een persoonlijke interpretatie. Of een combi, tis maar net wat je wilt.

Hopende dat @Flipperkast weer met zo’n magnifiek antwoord komt als bij de “klatser” vraag.
Ik heb mij echt even de buikpijn gelachen :joy:

Wat betekent TL;DR?

1 like

Ik heb zo veel vragen


  • Wie heeft het uitgevoerd?
  • Hoe is het gedaan? Is alles bijgewerkt, of hebben ze een oppervlak onder handen genomen?
  • Hoeveel materiaal is daarbij van de oppervlakken af gehaald?

Polijsten is per definitie een actie de materiaal verwijdert. Ik zou het niet te vaak willen doen, en dan nog alleen door mensen die daartoe gekwalificeerd zijn. M’n GS zou ik (Tanaka-kast, Zaratsu polijsten, inderdaad) alleen door Seiko zelf laten polijsten, als ik al besloot het te doen.

Too long; Didn’t read- geeft aan dat er bijvoorbeeld een lappie tekst komt


Hier ga ik wat verduidelijken, omdat men anders een verkeerde indruk krijgt van de zin dat de secondewijzer wordt gestopt.
De secondewijzer wordt niet gestopt , maar een flinterdun verend stukje metaal, kan van messing zijn, wordt tegen het balanswiel geschoven bij het uittrekken van de opwindstift.
De balans stopt dan met bewegen en kan je bij het indrukken van de stift het uurwerk weer exact op de seconde gelijk laten lopen.

3 likes

Domme vragen die bij me opkwamen:

A) Kan je vrijwel iedere automaat handmatig opwinden? Bijvoorbeeld alle Rolex (automaten)?

B) Is de draairichting altijd hetzelfde? Of kan het ook bij de een met de klok mee zijn en bij de ander het tegenovergestelde?

Neen, het uurwerk moet dan een ‘winding’ functie hebben wat zeker niet elk uurwerk heeft. Oudere automatische horloges hebben dit niet altijd en sommige goedkopere jongere uurwerken ook niet.

1 like

Het valt me op dat hier de TS dat aankondigt, terwijl in de sociale media een lezer TLDR zegt.

1 like

Ik voel me aangesproken! :face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:

:wink: :smiley:

Het antwoord op A is in ieder geval nee. :slight_smile:

edit: Om de een of andere reden had ik @willemC’s betere, meer inhoudelijke reactie over het hoofd gezien. :frowning:

2 likes

Mooi voorbeeld: de hier geliefde SKXen kan je ook niet handmatig opwinden.

1 like

:+1:. Dit is voor mij wel een pré. Waar kan ik snel vinden welke uurwerken van het merk met het kroontje dit heeft? Ik ben aan het rondkijken wat de volgende horloge moet worden (dit hoeft niet per se een :crown: te zijn).

het kan allebei :sunglasses:

WIKI:
TL;DR, kort voor “too long; didn’t read” (“te lang, niet gelezen”), is een uitdrukking die op het internet gebruikt wordt om te zeggen dat een tekst genegeerd wordt vanwege de lengte, of als een aanduiding van een samenvatting van een online bericht of nieuwsartikel. De uitdrukking komt voort uit internetjargon, waar het vaak gebruikt wordt in geciteerde antwoorden (zie Usenet) om de schrijver erop te wijzen dat de overgeslagen delen te lang zijn.

De afkorting is gebaseerd op het principe dat als de schrijver niet de tijd neemt om zijn bericht consistent over te brengen, de lezer een geldige reden heeft om geen tijd te besteden aan het lezen. Het kan ook betekenen dat er onvoldoende materiaal van waarde of belang is om de benodigde leestijd te verantwoorden.

Ik maak hier niet uit op dat het allebei kan.

1 like