Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

:thinking: je hebt gelijk!
Echter de letterlijke vertaling geeft al aan: ik vind het te lang, dus ik lees het niet/ ik heb het niet gelezen (was mijn interpretatie)

Andere bron:

TL;DR

De afkorting tl;dr staat voor too long, didnā€™t read.

Het wordt gebruikt om aan te geven dat een tekst te lang is en daardoor niet interessant om te lezen. Naast een excuus voor het niet lezen is reageren met tl;dr een aanklacht aan de schrijver dat de tekst te lang, wollig en niet to the point is.

Ook wordt tl;dr wel gebruikt als aankondiging voorafgaand aan een samenvatting van een lange tekst. De term wordt onder meer gebruikt op online discussieforums.

Daarom lekker laten liggen :wink:

Het kan in beide richtingen (meestal wel met de klok mee maar bijvoorbeeld een Tissot Swissmatic is tegen de klok in)ā€¦

Dit komt uit een Tissot handleiding:

Automatische mechanische horloges
U moet uw horloge met de hand opwinden als het is gestopt of als u het
een aantal dagen niet hebt gedragen, om de voortdurende werking ervan te
garanderen tijdens periodes met weinig activiteit (bijv. tijdens uw slaap).

Zet hiervoor de kroon in stand I en draai hem ongeveer 30 omwentelingen
naar voren of naar achteren, naargelang het model.

2 likes

Ik heb altijd gedacht dat het alleen maar rechtsom kon. Weer wat geleerd vandaag! :+1:

1 like

Waarschijnlijk is het ook zo in 95% van de gevallen :grin:

Zoals ik schreef meestal is het met de klok mee, maar soms is het andersom.

Het Tissot Swissmatic uurwerk is daar een voorbeeld van.

1 like

Zo hoort het ook. Dat gebaby van horloges is voor mietjes en slappe ruggengraten. Ik doe een horloge wel even af met klussen trouwens, anders help je hem bijna moedwillig om zeep. Een flinke kras bovenop de lug zou ik wel even voelen denk ik.

Ik was laatst een kopje koffie doen bij @ThaPapper en hij had een 214270 Explorer om.

De vorige eigenaar had er alleen meeā€¦ let opā€¦ met een Explorerā€¦ alleen mee in de woonkamer gelopen :joy: Dat ding is gemaakt voor avontuur man. Volgens mij schoot ik hardop in de lach. We waren het er beide over eens dat het horloge dan gewoon te duur is voor je.

5 likes

Ik weet nog dat ik op HF een post maakte dat mn horloges niet meer liep omdat hij niet meer opwond. Wat bleek is dat ik de kroon gewoon de verkeerde richting op draaide en hem dus helemaal niet opwond :relieved::face_with_hand_over_mouth:

3 likes

Wellicht een hele domme vraag:

Waarom zit er in een mainspring een S-vorm.
Terwijl hij in de ton keurig op een rolletje zit? :thinking:

3 likes

Hear hear.

Dit schreef ik een maand geleden over het forum:

3 likes

Omdat dit tot een veel grotere spanning inde veer en dus meer opgeslagen energie leidt. Als hij compleet in de richting was gevormd waarop hij wordt opgewonden, zou opwinden weinig effect hebben

5 likes

@JeR

Nooit bij nagedacht.
Dus je windt de veer eigenlijk tegen zijn oorspronkelijke vorm in op.
Zo simpel, maar het is duidelijk!

Dank voor info :+1:

1 like

Hopelijk niet mee geapplaudisseerd.

2 likes

Hallo W.E,
Ik vraag mij af waarom jij je aangesproken voelt. Dat is immers niet nodig.
Mijn info was alleen bedoeld voor de geĆÆnteresseerden om aan te geven hoe een dergelijk systeem in elkaar zit, de balans wordt gestopt en niet de secondewijzer resp. andere wijzers.
Er zijn voldoende forumleden die geen idee hebben hoe een dergelijk systeem functioneert maar het wel graag willen weten en ook kunnen zien. Wel, dat doe ik nu dan ook.
Op bijgaande foto laat ik zien hoe een hackinglever werkt bij een le Coultre Futurematic.
Zie de losse hacklever en kijk hoe het is gemonteerd op het uurwerk.
Als het wijzerverzet tandwiel, wat is bevestigd aan de binnenkant van de achterdeksel, tegen het centrale tandwiel wordt verschoven, zal de hackinglever ook gelijk worden mee verschoven richting centrum uurwerk.
Het flinterdunne en flexibele eindstukje schuift dan tegen de buitenrand van de balans en het uurwerk stopt.
Ik kom heel veel van deze horloges tegen bij service en/of restauratie waarbij het eindstukje van deze hacklever is verdwenen en stuk is of helemaal verdwenen is.
Voor de werking van het uurwerk is dit onderdeel in feite niet nodig, maar sommige collectors willen hun horloges in originele staat houden en zijn deze hacklevers een gezocht onderdeel en momenteel bijna niet te vinden en aldus schreeuwend duur geworden althans als ze nog worden aangeboden.

5 likes

image

Ik voelde me (half) aangesproken omdat ik recent precies die vergissing maakte in deze draad en @MartijnV en jij die toen hadden rechtgezet. Dus dacht ik dat ik je op dat moment wellicht had geĆÆnspireerd voor dit lesje hier. :grin: Ik voelde me niet negatief aangesproken hoor. :wink: :slight_smile:

Ah, wel,het was niet op de persoon gericht.
Maar meer op het aantal leden die niet exact de werking van het stopsysteem kennen.
Mijn uitleg zou het wat moeten verduidelijken.
Foto erbij en kunnen ze ook zien hoe het bij dit model gaat.
Er zijn meerdere mogelijkheden, ETA heeft een ander oplossing en zo zijn er meer die een eigen ontwerp hebben.
Daar is dit forum ook immers voor, om bepaalde kennis door te geven.

2 likes

Ik heb een domme vraag :
Kan een quartz horloge ook gemagnetiseerd raken ?
Net een andere batterij (maand of 3) maar nu plotseling -10 minutenā€¦

Ik zou het in ieder geval niet zā€™n geheel demagnetiseren want mijn instict zegt dat het dan helemaal niet meer werkt!!! :scream: Ik kan het mishebben natuurlijk maar wacht in ieder geval even tot er een kundig iemand reageert. :joy:

Domme vraag! Wanneer is iets een ā€˜sportiefā€™ horloge? Of juist ā€˜dressā€™?