Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Hardlex breekt minder snel dan saffier geloof ik. Maar hardlex kan toch nog wel krassen en áls het dan krast ga je daar praktisch niets meer aan kunnen doen.

Gehard mineraal glas.

Hoe definieer jij slechter?

Ja maar dit is alleen van belang bij duikers. Bijna alle duikers van Seiko worden standaard uitgevoerd met Hardlex. Het is ook een eigen uitvinding van Seiko en schijnt harder te zijn dan gewoon mineraal glas. Het schijnt ook minder snel te krassen dan mineraal glas maar daar is de mijne een slecht voorbeeld van want al diverse krassen opgelopen.

Als je bij Rob bestelt gewoon saffier in laten plaatsen. Standaard.

1 like

Deze opmerking snap ik niet zo goed. Waarom zou dat voor mij als lompe deurpostzoeker op het droge niet van belang zijn?

Hardlex zit in het rijtje van plexi-mineraal-saffier tussen deze eerste twee in qua breekkans en tussen de laatste twee qua kraswerendheid.

2 likes

Omdat jij hem dan hopelijk met saffier hebt besteld. Het is vooral bij duiken (en voornamelijk vroeger) van belang dat je glaasje niet breekt als je ergens tegenaan tikt.

Of je hebt er plexi in zitten en dan kan je de ondiepe krassen wel wegpoetsen. Bij Hardlex is dat dus praktisch onmogelijk.

Ik denk dat je Blauwbeer en mij even door de war haalt. :wink: Ik ken de eigenschappen van de verschillende materialen. :slight_smile: En ik heb helemaal niets besteld. :stuck_out_tongue:

Waarom is het tegenwoordig minder van belang dan vroeger dat je glaasje niet breekt? De breekbaarheid van het glaasje is toch, zeker voor zo’n geëxalteerd ventje als W.E, wel degelijk interessant?

Nee was voor de toekomst bedoeld.

Tegenwoordig duik je met duikcomputers en is het horloge alleen maar een backup.

Uitermate vreemd. Ik ben veel verfijnder in mijn commentaren.

3 likes

Dat raakt de kern wel. Onder water liever geen gat in je glas want dan is het game over en moet de duik direct worden afgebroken.

Echter heeft plexi ook in het dagelijkse leven een groot voordeel. Plexi barst, saffier breekt. Of in het Engels om het wat duidelijker te verwoorden: to crack tegenover to shatter. Een saffierglas breekt in scherfjes uiteen terwijl plexi alleen op de plek van impact kapot gaat.

1 like

Vandaar de eis van NASA van plexi voor de Speedmaster.

1 like

Ik douche niet met mijn horloge om, laat staan duiken. Maar kan ik het verschil samenvatten als “in hardlex ga je krassen krijgen, in saffier niet (zo snel)”? Want je moet toch een reden hebben om bij te betalen voor saffier.

1 like

Ok! :grin:

Maar vergeet alsjeblieft even dat hele duiken. :stuck_out_tongue: Je zegt

maar het is toch wel degelijk ook boven water relevant? Als ik tegen een deurklink loop en je hebt meegekeken in mijn url-draad dus je kent mijn geschiedenis van ezels en stenen heb ik liever een kras dan m’n horloge vol glas.

Ik maak er levensbelang van. :wink:

Ah, okee! :stuck_out_tongue: Ik zat op een hele andere golflengte. :laughing:

Golflengte :drum::dvd:

Hardlex combineert de voordelen van plexi en saffier (de twee uitersten dus). Maar ik geloof er niet in omdat ik ervan overtuigd ben dat een stoot/impact die saffier kan breken, hardlex ook wel breekt. En zo niet dan zit er wel een beschadiging op die je er niet (zoals bij plexi) uit kunt poetsen. Per saldo moet het glaasje dus vervangen worden en schiet je niets op.

Dan nog het esthetische verschil. Je weet dat ik een vintage fetisj heb. Plexi heeft karakter en dat zie je door hoe de wijzerplaat vervormt. Saffier is ook bijzonder maar wel op een andere manier (vaak een blauwe gloed door de anti-reflectieve coating). Hardlex of mineraal heeft geen bijzonderheid en is dus nogal saai.

2 likes

Nee saffier breekt echt niet zo snel. Dat moet dan een hele flinke klap zijn of precies met het puntje van een hamer of zo.

Hier mijn SKX na 2 weken. Korreltje zand denk ik. Was met saffier nooit gebeurd.

2 likes

Hier een mooi voorbeeld van plexi. 5 minuten en een lamme pols verder maar dan heb je ook wat.
Voor:

Na:

4 likes

Ja, ik trek het ook wel een beetje in het extreme voor de lol van de discussie. :wink: Ik meen (en meende) ook wel dat saffier de veel betere keus is. Je had mijn praktische standpunt al samengevat met

2 likes

Kan bevestigen dat mijn SKX met Hardlex ook binnen een paar weken een lelijke kras had (langs de punt van het tafelblad gestoten, niet eens heel extreem m.i.).

1 like