Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Het is mijn ervaring met handwinders dat, ook wanneer die ‘leeg’ zijn, ze vaak wel weer een klein stukje gaan tikken als je ze oppakt. Misschien dat een roterende beweging de balans toch een zwengeltje geeft waardoor een laatste beetje spanning van de opwindveer toch nog benut kan worden? Misschien dat het uurwerk onder een andere hoek net wat minder weerstand geeft? Zijn gokjes van een leek hoor. En mijn ervaring is gebaseerd op weinig onderhouden uurwerken van matige kwaliteit.

Heel irritant trouwens dat ie gaat tikken terwijl je de wijzers erop probeert te zetten. :joy: Misschien dat je de balans vast kunt zetten op de één of andere manier, maar ik zou dat niet durven want die ga ik sowieso kapot maken. Stukkie kauwgom ertussen ofzo. :slight_smile: :wink: :wink: Jammer dat 7s26 geen hacking heeft. :frowning:

:scream: :ghost::ghost::ghost:

1 like

Geen idee of dat het is. Misschien dat er nog een beetje spanning op de veer blijft staan en dat vrij is gekomen.

Wat betreft die hacking functie, die vind ik niet zo interessant. Het is een automaat, ik neem genoegen met een tijdsindicatie. Kan dat ding wel precies op de seconde gelijk zetten maar een dag later ligt ie toch weer in de kist en doe ik iets anders om.

Ik zie in topics soms, inge(depinge) voorbij komen (en ik geloof ook haar mannelijke equivalent).

Wie of wat is inge(depinge)?

1 like

@SuperC dat ben jij toch?

Korte samenvatting:

Een oud lid, die een grapje uithaalde, die niet gewaardeerd werd door de moderatoren, en die weer weder is gekeerd.

1 like

Maar hacking had in dit geval kunnen zorgen dat het uurwerk zeker niet ging lopen tijdens het plaatsen van de wijzers, daar doelde ik op. :slight_smile: Ik ben het verder wel met je eens hoor, ik ervaar ook niet zoveel meerwaarde van hacking op een mechanisch horloge. :wink:

Ohja, dat had ik nog niet bedacht. Dat was wel handig geweest. Heb ze er nu gewoon draaiend opgezet :grin:

1 like

Dank je.

Bij horloges van modemerken blijken chronograven vaak kwetsbaar te zijn. Geldt dit ook voor de grote Zwitsers?

Deze vraag zal ik herformuleren, want ik ben nog steeds benieuwd. Mij bekruipt het gevoel dat Bell and Ross niet populair is op het forum. Kan dit kloppen en, zo ja, hoe komt dat dan?

Minder, maar het blijft complexe techniek die vatbaar is voor storingen. Zeker bij mechanische chronograaf uurwerken.

1 like

Ik speel graag met mijn horloges als ik bijv. In de winkels aan het wachten ben op mijn vriendin, dus beetje de date wheel laten draaien enzo.

Maar begin mij nu toch af te vragen of dit niet slecht is voor mijn horloge? Dus als iemand dit weet ik hoor het graag.

Elk zelf aangebrachte nutteloze beweging is in mijn opzicht nooit goed. Ik zou het niet te vaak doen.

Wat bedoel je met mode merken? Volgens mij maken de meeste gebruik van Japanse uurwerkjes, Seiko en Myota. De meeste van die quartz chronotjes zijn niet top nee. Mechanische chrono is iets heel anders dan een quartz, niet te vergelijken.

1 like

Het uurwerk zal niet direct kapot gaan, ze kunnen immers enkele jaren zonder onderhoud functioneren bij normaal gebruik. Maar onnodig slijtage veroorzakend lijkt het mij wel.

Is het aanbevelenswaardig een batterijwissel door een officiële dealer te laten doen?

Wat voor horloge betreft het? En moet hij weer waterdicht zijn? Ik doe het bij al mijn horloges met schroefdeksel zelf maar ga er dan wel van uit dat ze niet meer waterdicht zijn. Waarschijnlijk kunnen ze nog wel wat hebben maar ik ga er niet van uit.

Daar heb ik al heel veel slechte verhalen van gehoord.
Vaak werken daar in de winkels onopgeleide projectielen die niet eens in staat zijn om op horloge gebied bepaalde complicatie termen te benoemen, laat staan om een batterij te wisselen.
Ik hoorde dat er bij een bekende van mij een onkundige dwarrel de achterkant openmaakte en met de schroevendraaier tegen de spoel aan kwam en beschadigde.
Toen het horloge later niet meer werkte, werd er gezegd dat het daardoor niet kapot kon gaan.
Er moest toen een compleet nieuw uurwerk in worden gezet.
Doe het zelf of vraag hulp aan iemand die wel weet wat hij aan het doen is.

1 like

Puur theoretisch. Als een batterij het leven laat en het horloge nog niet toe is aan onderhoud, is het makkelijker het aan een lokale horlogerie aan te bieden dan naar de officiële dealer terug te gaan. Kan gemakzucht kwaad?

Oei!