Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Waarom zit op veruit de meeste horloges de datum op de 3 positie. (Hoe) is dat historisch zo gegroeid?

Mijns inziens is 3 een vrij “dominante”/opvallende positie voor een functie die niet heel frequent nodig. Op 6 is nog wel goed leesbaar en vindbaar, maar minder in het oog springend en heeft daardoor ook mijn voorkeur.
9 en 12 zijn nog zeldzamer volgens mij.

Iemand die hier mooie feitjes en weetjes over kan delen?

1 like

Op de Gavox Aurora (kwarts) kan je de tijd instellen in stappen van een kwartier t.o.v. UTC.

1 like

Was m’n vraag te dom? :open_mouth:

Ik vind het wel een goede vraag eigenlijk.

1 like

De mens is van nature ook over het algemeen geneigd naar rechts te kijken of bewegen. Om dezelfde reden zijn verreweg de meeste supermarkten links om. Dus dan kom je logischerwijs op een datum op drie uur uit.

3 likes

Niet dom maar gewoon moeilijk :joy: Je ziet de datum soms ook tussen 4-5. Heb ik een bloedhekel aan :joy:

2 likes

Maar waarom dan juist op een dominante positie plaatsen?

1 like

Omdat je het in één oogopslag gemakkelijk moet kunnen zien. Althans dat vinden de fabrikanten vermoed ik.

1 like

Alsof de maanfase erg vaak nodig is… :joy:

1 like

Tenzij je als horlogeboer het ontwerp wilt verknallen, dan frommel je hem weg tussen de vier en de vijf. Liefst bijna halverwege de wijzerplaat en lekker groot, met een andere kleur achtergrond dan de wijzerplaat zelf. Vooral Longines heeft daar een handje van. Alleen Sinn kan dat fatsoenlijk, met de 556a.

Tsja, ik denk dat ik daar dan in van mening verschil. (Met horlogedesigners) Meestal heb ik tussen de 0 en 1439 minuten om een datum te vinden op mn horloge, voordat dit getal verandert.
Daarbij zijn (mijns inziens) de meeste datumvensters niet vaak een harmonieel geheel met de rest van de wijzerplaat.

Nee, die helemaal niet. Maar daar is het totale design van de wijzerplaat op gebaseerd. In tegenstelling to datumvensters.

Ik kijk net op mijn horloge om te beoordelen waar ik een datumvenster zou plaatsen, en trek mijn mouw omhoog voor een compleet beeld.

Alleen al vanwege die handeling mag de datum van mij lekker op drie. Dan hoef ik geen moeite te doen om te kijken en krijg ik geen vette vingers op mijn mouw. Nog bedankt voor de suggestie van de waterfiets met kipcorn @anon50762135.

Gelieve de opmerkingen over volwassen mannen met vette vingers achterwege te laten.

2 likes

Ja dat is ook zo. Het kroon/handschoen verhaal maar dan anders. :upside_down_face:

Ik heb nog een suggestie. Niet vaker dan twee keer per week.

1 like

Dat had je mogen zeggen voordat ik herintrad bij de club van honderd.

Terug bij het onderwerp: ik heb ook een horlogegerelateerde domme vraag. Iemand refereerde eens aan “het kroon/handschoen-verhaal” maar ik heb geen idee wat dat is. Kan iemand mij dat vertellen?

1 like

Wat onhandig dat ze die wijzers vaak centraal plaatsen op horloges! Of je moet vaker kijken welke datum het ook alweer is dan dat je de tijd nodig hebt…

Mee eens. Ik heb maar twee horloges met datum. Bij één zit die op 6 en bjj de ander ook, om de maanfase heen.

Verders alles zeer bewust datumloos.

5 likes

Ik pak ook vaker een biertje dan dat ik het kanaal van de televisie verander. Toch ben ik blij met mijn afstandbediening.

4 likes

Jij hebt geen koelkast naast de bank begrijp ik?

2 likes

Zeer mooi gedaan. Dat had ik nog niet eens gezien.

Sowieso een prachtig horloge. Volgens mij gaat die de ‘mooiste horloge van HF verkiezing’ winnen. Dat weet ik vrij zeker zelfs.

Bij die Zenith had de datum van mij wel weg gemogen trouwens.