Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Ik kan even geen mod topic vinden dus dan maar hier.

Ik wil binnenkort beginnen met modden. Mijn sarb033 en een skx die ik gegarandeerd ga kopen bijvoorbeeld. Maar ik heb geen idee wat voor gereedschap ik hierbij nodig heb. Case back removal tool snap ik wel. Maar heeft iemand goede suggesties voor gereedschap setjes, of websites met goede kwaliteit producten. Ik heb heel veel gereedschap maar dat is allemaal net een tandje te grof.

Ga je die modden? Met de HDVĀ©ļø Bezel misschien?

Yes, half jaartje geleden vroeg ik hier ergens of er niet een fluted bezel voor seiko horloges is, en toen bleek dat Han me al een stap voor was en dit idee al een langere tijd had.

Komt goed uit want die connecties heb ik niet om zoiets te realiseren. Maar ben er heel erg benieuwd naar!

1 like

Waarom verschilt het font/lettertype/grootte van de verschillende getallen op het datumwiel?


In bovenstaand voorbeeld alleen de 11, 21 en 31

Om een mooie breedte te krijgen. De 1 is nogal smal.:smirk:

3 likes

Alleen 22 tot 30 bedoel je? :wink:

1 like

Denk het ook. Toch, als je het zo in 1 oogopslag ziet, dan klopt het niet voor me. En er zijn genoeg uurwerken waarin het niet zo is, van goedkoop ronduit.

Hoe kan ik mijn eigen batterijen vervangen?

Wat is er allemaal voor nodig? En bovenal: wat kan er allemaal misgaan?

Poeh.

  • Je zou het horloge kunnen beschadigen bij openen/sluiten.
  • Je zou de batterij verkeerd om kunnen plaatsen.
  • Je zou een oog kunnen verliezen bij het uitschieten met een schroevendraaier.
  • Je zou overreden kunnen worden als je dit op straat uitvoert.
8 likes

Aiā€¦ Dit klinkt niet goed! Mijn ogen!

Nevermind!

1 like
  • Iets om de caseback mee te openen.
  • Eventueel een schroevedraaiertje.
  • Plastic pincet is wel handig om nieuwe batterij te plaatsen.
  • Nieuwe batterij.

Nog een leuke: vergt een chronograaf - zonder dat de complicatie frequent wordt gebruikt - meer van de accu dan een standaard horloge?

wellicht weet ik het antwoord al, maar bij de G shock GMWB5000D serie. verbruikt dan de negatieve display meer energie uit de batterij dan de positieve display, omdat de negatieve meer moet ā€™ inkleuren dan de positieve?

Ik heb ook gelezen dat de batterij 8 maanden meegaat, klopt dat?

Ik denk niet dat je dat alleen lukt zonder hulp maar vooruit, hier gaan weā€¦

Je batterijen zijn op 2 plaatsen gelokaliseerd, te weten in je linker- en rechteroor elk 2 stuks.
Voor het vervangen van je batterijen dien je eerst je oorschelp te verwijderen. Als je vervolgens in een hoek van 28Ā° omhoog kijkt zie je de batterijen zitten. Om deze te verwijderen dien je te beschikken over de #3866 tool. Als je deze niet bezit kan je ook gebruik maken van een tandenstoker. Neem je tool (of tandenstoker) en ga vervolgens in een draaiende beweging langs de ooringang omā€¦

Oh wachtā€¦

5 likes

Wellicht een domme vraag, maar daar is dit topic dan ook voorā€¦ :sweat_smile::wink:

Het is mij na twee uur nog steeds niet gelukt om de pushpins van mijn SKX eruit te halen en ben ontzettend geĆÆrriteerdā€¦ :face_with_symbols_over_mouth:

Nu lukte mij dit de vorige keren wel altijd met een stukje flosdraad, maar nu dus opeens niet meer :thinking:
(Heb het ondertussen al met een aardappelschilmesje, erg dunne en scherpe schroevendraaiers en dus met flosdraad geprobeerd)

Tijdens het bestellen van een pushpin removal tool bedacht ik mij dat dit misschien helemaal niet zou werken, want er is helemaal geen plek om hem in te steken, toch? Bij de tweede afbeelding snap ik hoe zn tool werkt, maar hoe werkt het bij mijn SKX?

5663b03ace96f3e7e1725df6f856ef22bc151d8b

2 likes

Niet, verkeerde push pins, even doorknippen

1 like

Het zijn de originele pushpins, dus lijkt mij onwaarschijnlijk :thinking:

Maar heb er geen verstand van, dus jij weet het beter dan dat ik het weet :+1:

Als je 2 uur hebt zitten pielen ermeeā€¦

1 like

Tja :sweat_smile:

Wat bij mij nog wel eens werkt is om de veerpen vanaf de ene kant tegen het dikkere deel naar beneden te duwen zodat het dikkere deel aan de andere kant helemaal tegen de andere lug zit, en dan zijdelings een beetje druk uit te oefenenen zodat als je stopt met duwen, de veerpen toch in die positie blijft. Dan wordt het makkelijker ertussen te komen, in ieder geval zolang als je hem niet laat terugschieten.

edit: Ik herlees nu mijn verhaal en daar is eigenlijk geen touw aan vast te knopen. :sweat_smile: Daarom met een plaatje: eerst op de rode streep duwen in de richting van de rode pijl, dan de hele veerpen duwen in de richting van de groene pijl, dan blijft hij hopelijk in dezelfde positie en kun je loslaten op de rode streep terwijl je de groene druk houdt, en je gereedschapje bij de paarse streep naar binnen wurmen.

1 like