Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Welnee, eersteklas rotzooi is het

1 like

Mooi topic dit. Bedankt TS :+1:

2 likes

Aha, hiermee ging je dus de mist in.
Regel 1, op bracelets altijd pins met kraagjes gebruiken.

Hoezo?

Fat pins van Seiko zijn prima.
Die dingen gaan jaren mee.

1 like

Voor de volgende keer, is een stuk handiger inderdaad :joy:

1 like

Heb helaas geen andere op dit moment en dit is mijn enige waterdichte horloge, waterdichtheid heb ik morgen zeker nodig :sweat_smile:

Thank god :pray:

Het is gelukt hoor!

Wat we er aan over hebben gehouden:
vier flink beschadigde lugs
twee beschadigde push pins
beschadigde bracelet

maar we hebben wel geleerd om voortaan pins met kraagjes te gebruiken… :joy::smiley:

(en dat bracelets niks voor mij zijn)

3 likes

Oei! :hushed:

Aan de achterkant mag ik hopen?

Trouwens die fat pins kan je bij monsterwatches bestellen.
Heb er 4 besteld, 2X 20mm. en 2X 22mm. ( met kraagje.)

1 like

Dat gelukkig wel, dus maakt niet zo ontzettend veel uit :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Dat is dan wel weer handig om te weten :+1:

1 like

Bij de meeste chronografen heb je een 30-minuten register en een 12-uurs register.
Hartstikke leuk natuurlijk.
Maar waarom een 30-minuten register? Dat leest toch voor geen meter af als je iets timed dat langer dan 30 minuten duurt?
Wie heeft dat bedacht? In plaats van een 30-minuten register kunnen ze er toch ook een 60-minuten register in bouwen? Alleen andere tandwieltjes gebruiken.

1 like

30 minuten leest makkelijker af dan 60 minuten op zo’n klein registertje. Zien of het in de eerste helft of in de tweede helft van het uur is is dan weer heel eenvoudig op het registertje van de uren, dat in mijn herinnering dan ook altijd tussenstreepjes heeft voor de halve uren, waardoor het in een goed leesbare 24 blokjes is onderverdeeld.

Dat weet ik niet. :joy: Maar ik heb het altijd heel logisch, leesbaar en evenwichtig gevonden om 24 om 30 te hebben in plaats van 12 om 60.

1 like

Waarom is een dag van 24 uur eigenlijk in 2 stukjes van 12 opgesplitst? :thinking:

1 like

Een dag is de tijd die de aarde nodig heeft voor een volledige omwenteling (om de Noord-Zuidas). Soms wordt met de term dag slechts de tijd tussen zonsopgang en zonsondergang bedoeld. Een wat nauwkeuriger aanduiding is etmaal. Een etmaal duurt 24 uur en bevat alle vier de dagdelen, te weten: ochtend, middag, avond, en nacht. De zonnedag - de tijd tussen het weer even hoog aan de hemel staan van de zon - is langer dan de sterrendag: de tijd tussen het weer op dezelfde plaats staan van de sterren. Het verschil bedraagt bijna 4 minuten (ongeveer 24 x 60 / 365 minuten). Dit komt doordat de aarde tijdens een omwenteling verder gereisd is in haar baan om de zon. Omdat de baan van de aarde niet precies cirkelvormig is maar elliptisch varieert de lengte van de zonnedag ook nog eens. Onder andere bij zonnewijzers moet rekening gehouden worden met deze tijdsvereffening. Het jaargemiddelde van de daglengte noemt men de middelbare zonnedag. De soortgelijke middelbare sterrendag bedraagt 23 uur, 56 minuten en 4,091 seconden.

Bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dag

Een dag is de tijd die de Aarde nodig heeft om één keer rond haar as te draaien. Eén zo’n omwenteling duurt precies 24 uur. Als de plek op de Aarde waar jij bevindt naar de zon toe draait, wordt het dag. Draai je van de zon af, dan wordt het nacht.

De Egyptenaren hebben de 24 uur voor één etmaal bedacht, oorspronkelijk, zo rond 1300 vChr. In Egypte geldt per etmaal een verhouding van (ongeveer) 10 uur daglicht, 10 uur donker en 2 maal 2 uur schemer, samen 24. Ze hadden ook voor twaalf ‘uren’ kunnen kiezen, maar misschien was dat te onnauwkeurig voor

De Egyptenaren hebben voor deze tijdindeling gekozen, omdat ze veel hadden met getallen die door veel verschillende getallen te delen is (met als favoriete getal 60). Zo kwamen ze uit op 24 uur, 60 minuten en 60 seconden. Ook hebben ze de gradenboog van 360 graden en duurde het jaar 360 dagen volgens hen (bijna goed). In 1900 is overigens het decimale tijdindeling die in Frankrijk ontstaan is (met meervouden van 10) officieel niet in gebruik genomen. Dit in tegenstelling tot de afstandindeling met de meter.

3 likes

Mijn vraag ontstond ook naar aanleiding van een foto geplaatst door @Windhund.

Daar staan op het urenregister alleen de hele uren aangegeven.

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/7/7/e/77e8fce0ecea8f8e8f688f3b9c83858c3fd098d7.jpg

1 like

Inderdaad slechts hele uren. :thinking: Als ik nu een beetje grasduin kom ik wel meer chronografen tegen met slechts hele uren. Dat is wat mij betreft een minpunt. Zelfs de Omega Speedmaster heeft slechts hele uren, dat was mij nooit opgevallen. Ik moet mijn stellige opvatting over het ‘halve uren’-register dus bijstellen. Al zijn er ook veel chronografen die het wél hebben. Dat verdient dus wat mij betreft de voorkeur, want het lijkt me inderdaad érg lastig aflezen zo.

De dikke centrale uren- en minutenwijzer van de Ebel vind ik ook maar lastig. Probeer om drie uur maar eens af te lezen of de chrono op 22 of op 23 minuten staat. :face_with_raised_eyebrow: :joy:

Grote bek heb ik wel trouwens, voor iemand wiens ervaring met chronografen slechts strekt tot één kwartschronograaf met enkel een minutenregister. En dat horloge functioneert niet eens. :joy:

1 like

Gaaf horloge Enrique!

Het klinkt alsof het horloge is blootgesteld geweest aan magnetisme. Daardoor plakken de windingen van de balansveer aan elkaar waardoor die effectief korter wordt. Dan tikt het horloge extreem veel sneller. Dat is erg eenvoudig op te lossen als je het juiste machientje hebt. Daarover kun je via de zoekfunctie met het zoekwoord van alles vinden. :wink: Vind je een forumlid in de buurt met zo’n apparaat dan doet diegene het vast in een paar minuutjes voor niets, en een eerlijke horlogemaker zal je er ook niet meer dan een fooitje voor vragen lijkt me.

Ik zie dat je in België zit. Er is een aantal Belgen actief op het forum, maar ze schieten me niet zo snel te binnen. Misschien dat @RO3L je een zetje in de goede richting kan geven, die kent volgens mij wel een paar Belgische adressen. :slight_smile: Daarnaast is er deze nuttige kaart die is samengesteld door @Chlorophyl.

Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat er iets anders aan de hand is, maar ik gooi het voor 98% zeker op magnetisme. Daarnaast is het mogelijk dat een leek tevergeefs aan het kompas heeft gedraaid om de door het magnetisme veroorzaakte tempowisseling te compenseren, maar daardoor juist het horloge heeft ontregeld. Wat weet je van de onderhoudsgeschiedenis van het horloge?

1 like

Welke invloed kunnen talg en zweet op een horloge(kast) hebben?

En in het verlengde hiervan: dien ik mijn horloges geregeld te reinigen?

Ik boen wel met een brillendoekje, maar afhankelijk van de antwoorden zijn wellicht grovere maatregelen nodig.

1 like

(Kinder)tandenborstel + sopje met drupje Dreft :ok_hand:

2 likes