Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Niet te vergeten dat het gemak waarmee de krassen ontstaan ook een goede indicator is, en de prijs die de juwelier zich rekent om het te vervangen

1 like

Met de wangtest kan je testen of het plexi is of glas/saffier. Het glaasje tegen de wang houden, voelt het heel koud is het glas/saffier, is het niet zo koud is het plexi. Mineraal glas vs saffier is te testen met een druppel op het glas. Bij saffier blijft het een druppel en bij mineraal zakt de druppel in.

5 likes

Normale springbars zijn niet aan te raden.
Deze zitten dan los in de lughole en kunnen
onnodige en niet te herstellen slijtage veroorzaken.

1 like

Sybr E., ik denk dat je @HanDavinci hiermee niet blij maakt. Ik geloof dat hij, net als vele anderen hier, zorgvuldig heeft gekozen waar de hoofdletters in zijn gebruikersnaam staan.

2 likes

Ik lees geregeld horrorverhalen over het onderhoud van Breitlings. Zo ook vandaag weer: Breitling reparatie.

Zijn de ervaringen met de quartz modellen net zo negatief? Of is het onderhoud daarvan uitsluitend het verversen van de olie, iets wat iedere horlogemaker (en dus niet zo’n service centre) zou kunnen doen?

Wat denkt u van pakkingen vervangen? Zo’n kwarts Breitling zou ik dus zeker niet bij iedere " horlogemaker" brengen.

Hoe laat is het?

1 like

Tijd om een horloge te kopen.

4 likes

wat is nou het verschil tussen een rolex jubilee en een Super jubilee band?

Een super jubilee heeft de verborgen sluiting toch?

1 like

is dat alles?

Ja. En de SEL.

63600 Super jubilee:

62510 jubilee:

Vintage-Rolex-20mm-62510H-Folded-Jubilee-Bracelet-with

De nieuwe datejust 126234 heeft geen verborgen sluiting, maar wel sel?

1 like

Correct.

1 like

Heet het dan nog een superjubilee?

1 like

Dat is een goede vraag. Ik denk het niet eigenlijk.

De slankere DJ kast is vorig jaar al uitgekomen in de 126231.

Dit zal de sluiting zijn, in staal dan:

1 like

De links zijn allemaal solide bij de super jub :slight_smile:

1 like

Ik heb een paar leren bandjes die wel een gaatje extra kunnen gebruiken. Wat gebruikt de HF’er voor dat soort werk? Via google kom ik niet veel verder dan dit:

https://www.bol.com/nl/p/mmobiel-professionele-gaten-tang-gaten-maker-voor-vrijwel-iedere-horloge-band-riem-etc/9200000077392237/

Maar voor 9 euro verwacht ik niet direct kwaliteit (en volgens mij zie ik exact dit model ook voor 3 Euro bij AliExpress) en zou het zonde vinden mijn bandjes te verpesten.

Ik heb vandaag op de pog een aantal (zak)horloges gekocht waarvan ik aan het uitzoeken ben wat het nu is. Ik kom er direct al niet uit…

Dit zakhorloge draagt de naam Herm. Ellermeier Bremen op de wijzerplaat, op de kast staat Omega maar op het uurwerk staat weer niks?
Wie kan mij hier iets over vertellen?


Ook deze glazen bol klok heb ik mijn vragen over, waar vind je hier informatie over? Onder op de wijzerplaat staat “swiss made” maar ook op dit uurwerk staat weer niks? En weet iemand hoe je zo’n bol openmaakt?

Ik heb nog wel een vraag, waarom zijn de juwelen in een mechanisch horloge eigenlijk altijd paars/roze?

Ik heb begrepen dat het tegenwoordig voornamelijk synthetisch saffier is. Dit spul (fancy sapphire) lijkt in meerdere kleuren beschikbaar te zijn, dus is het gewoon traditie of mis ik iets?

2 likes