Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Wel gedaan.

Maar ik kreeg heimwee naar EU.
Ja, echt.

Ik kon op een gegeven moment niet meer inschatten
wat die gasten nu eigenlijk bedoelden.
Iedereen schijnt daar een hidden agenda te hebben.
Echt, twijfels, grote twijfels.

Gelukkig weer terug in NL maar…
wat is het hier klein.
Dat benauwd me dan ook weer.

Tis altijd wat :grin:

1 like

Ik heb gezien dat je een kunstenaar bent. Ik vond je strip echt leuk. Maar goed, we zitten hier niet in het nachtcafè.

1 like

Tja, misschien moet er dan een ‘overdag keuvel topic’ komen.
Who knows…
Loopt storm wellicht :grin:

1 like

https://www.horlogeforum.nl/t/overdag-keuvel-topic/218405
zoiets?

1 like

Dat heet ‘Fernweh’ … soort Heimweh maar andersom.

1 like

Ok. Maar aan de hand van mijn pol zie je wel dat het huidige tijdsbeeld laat zien dat dit soort “kleintjes” vandaag de dag minder geliefd zijn. Het kan over 10-20 jaar overigens wel weer anders zijn.

Ik heb (zonder het zeker te weten) toch echt de indruk dat de echt (te) grote horloges wel uit de mode raken inmiddels. Waarschijnlijk mede onder invloed van de opkomst van de markt in landen als China. Kleinere polsen.
Wat mij betreft een goede zaak. Een te klein horloge vind ik er meestal nog redelijk uitzien, te groot echter nooit. Maar ik houd persoonlijk van ingetogen, niet van opzichtig.

4 likes

Voordeel van een kleinere diameter is dat de horlogeband beter tot z’n recht komt.
‘Gewone’ mensen houden het bij het meegeleverde exemplaar, maar ‘ons soort mensen’ kent het plezier van de bandenwissel !

1 like

Omdat het lekker ondersneeuwt tussen invictaen overdag gekeuvel, nog maar eens. Er moet toch iemand zijn die dit weet.

1 like

@peterLC weet dit !

Sorry!:scream:

Overmaat aan Invicta, schiet ze af

2 likes

Volgens mij is ‘Anachron’ een samenstelling van het materiaal waarvan de spiraal is gemaakt.
Een brequet spiraal gaat over de vorm van de spiraal, deze brequet overcoil heeft aan de bovenkant een gebogen top:
maar eerlijk is eerlijk, ik google ook maar wat…

Even iets totaal anders hè, misschien weet iemand dat. Ik spaar voor een Tudor, althans, dat zit nu in mijn kop, nu schijnen er wachtlijsten te zijn voor bv. De 58 en GMT. (Domme) Vraag: heeft dan bv. Ace of Schaap Citroen wel altijd één pasmodel ofzo staan? Of echt helemaal niks? Moet nl. best wel reizen om bij een AD te kunnen komen en kan niet makkelijk zomaar even binnenstappen om te kijken wat er is.

Welke zijde van de band is het meest fijne om als lange kant te houden voor de pols qua balans, de 12 of de 6?

Balans weet ik niet maar ik baseer dit liever op welke kant de gesp open klapt

Ik heb de 6 kant korter maar dat kan natuurlijk verschillen per persoon…

1 like

Nee. Lang niet altijd. Heb het idee dat elk horloge bij Gassan in de winkel staat en niet ergens in een magazijn.

1 like

Ik doe de band vaak “verkeerd om” met het deel met de sluiting aan de 12 uur kant. Dan zit de binnenkant van de clasp namelijk beter in het midden van mn pols vaak. Maar denk dat dat per persoon verschillend is allemaal.

Ik weet niet of dit valt onder domme vraag maar…

Ik heb een seiko samurai die blijkbaar van een stevige doorroker is geweest. Nu is de stalen kast makkelijk schoon te maken maar de rubberband ruikt nog steeds.

Ik “Ruik” gewoon als ik de rubberband om heb.

waarmee kan ik zo iets echt verwijderen? De geur lijkt weg als ik hem schoonmaak met zeep maar na een paar dagen komt hij weer terug.

Of gewoon weg mikken en een nieuwe kopen?

1 like