Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Zover ik weet, worden garantiepapieren (of het nu horloges zijn of broodroosters) altijd op het moment van verkoop aan de consument ingevuld. Het belangrijkste daarbij is de officiële bedrijfstempel van de dealer met verkoopdatum. De rest kun je zelf wel invullen.

1 like

Heeft zonlicht een andere invloed op lume dan kunstlicht ?

Zo ja blijft de lume opgeladen door zonlicht langer krachtig ?

4 likes

Goeie vraag en heb ik mezelf ook al eens afgevraagd. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Probleem is dat de zon meestal zoveel eerder onder is dat de lume zijn pieksterkte al voorbij is als je het echt nodig hebt (tegen de ochtend als je wakker wordt).
Daarom flits ik even een zaklamp erop voor ik mijn bed in duik, dan werkt het zeker nog de volgende ochtend.

3 likes

Ik heb ledstrips in de deksel van mijn horlogedoos ingebouwd die continue branden. Op die manier weet ik zeker dat ik, na een volle dag dragen, altijd de lume van mijn horloge van die dag maximaal branden. :joy:

2 likes

Welk merk maakt die " afgeragde " horloges? Ik kan er toch niet meer opkomen. Irritant is dat. Zit maar met Undone in mijn hoofd maar dat is t niet. Kan het ook niet vinden met de mij voorhanden zoektermen.
Wie helpt mij?

1 like

“damaged watches” zoeken op google en een van de eerste hits, OOO out of order

2 likes

Ja! Volgens mij is dat t! Bedankt hoor! :ok_hand:

:face_with_raised_eyebrow:

1 like

Welke horloges hebben nu een tourbillon?
Speciale horloges of de duurdere merken?
Was toch ontwikkeld voor zakhorloges door Brequet?

Horloges met een tourbillon

Er zijn Seagull tourbillons van een paar honderd euro, ook goedopere merken zoals invicta gebruiken ze.

Het was ontwikkeld voor zakhorloges omdat die eigenlijk altijd in een verticale positie hangen. De zwaartekracht trekt dan vanuit 1 positie aan de balans. Door de balans rond te laten draaien verhelp je dit probleem.

Maar een horloge komt tijden het dragen in allemaal verschillende posities en niet vaak verticaal. Een tourbillon voor een polshorloge is eigenlijk dus zinloos, het is vooral een gimmick

4 likes

Dank

Nee en Ja. De lume van je horloge wordt geëxciteerd door licht. Deels UV en deels zichtbaar licht. (voor strontium aluminate is dit van 200 nm tot 450 nm dus het grensgebied tussen zichtbaar licht en UV)

Als de intensiteit van dit licht hoger is (en zonlicht bevat hogere intensiteit uv dan het meeste kunstlicht) wordt het materiaal meer geactiveerd en brandt het langer en helderder.

Dus het type licht is niet zo zeer belangrijk maar wel de intensiteit. Zonlicht zal doorgaans het lume meer activeren dan kunstlicht tenzij het kunstlicht een uv lamp is.

Dit betekent ook dat je lume sneller zal ‘uitdoven’ wanneer je deze iedere dag onder de uv lamp legt om een mooie lume foto te kunnen maken.

4 likes

Ik heb nog niet gemerkt dat gewone lume aan slijtage onderhevig is. Een ruim 20 jaar oude Seiko die minstens 12 jaar polstijd heeft gehad, is nog steeds even fel. Degradeert dat spul?

1 like

Waar is het topic met de AH bonuskaart nou?

2 likes

Off topic waar het hoort.

Uit eindelijk wel. Maar dat duurt echt best wel lang.

De kast verslijt waarschijnlijk sneller door continue contact met je huid dan dat de lume ‘op brandt’

1 like

Misschien algemeen bekend alleen ik weet het niet.
Hoe heet deze sluiting? Ik dacht eerst klapsluiting maar als ik daar op zoek vind ik van alles behalve die sluiting.

1 like

Milanese sluiting?

1 like

ben dr al achter, thnx… sliding watch band clasps heten ze, maar hoe dat vertaalt wordt naar het NL.

Gevonden op deze site . Goeie site trouwens, kan er veel vinden.

Schuifsluiting?

1 like