Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Hebben bronzen horloges veel nadelen? Denk aan afgeven, allergieën en onderhoud?

1 like

Ja, dat je daarna een zilveren en daarna een gouden horloge wil.

4 likes

Je moet ervan houden.

Maar net als bij titanium wordt er een dunne laag oxide gevormd.
Het corrodeert hierna niet verder.
Net als bij aluminium bijv.

Brons is niet mijn ding :grin:

2 likes

:grinning:

Hw al eerder gesteld, neemt u me het niet kwalijk!

Maar waar staat de “Mercedes” ster op de urenwijzer van een Rolex voor?

1 like

Ik gok dat het een moderne versie is van de cathedral hands. Het zou een verwijzing zijn naar een zwemster genaamd Mercedes gleitze. Pas in 1980 kwam het mercedeslogo, zoals we die kennen, dus dat is niet een verwijzing daarnaar (of erg versimpelt zou het kunnen, maar lijkt me onwaarschijnlijk).

1 like

Oké, dan weet ik dat ook weer, dank je!

Er schijnt geen “officiële” verklaring voor te zijn.
Het zou idd een verwijzing naar de zwemster kunnen zijn die een Rolex aan een ketting om haar nek droeg of een manier om de uurwijzer makkelijker te kunnen onderscheiden van de minuutwijzer. Het kan ook gedaan zijn om meer steun te bieden aan de grote hoeveelheid lume. Dat zijn volgens mij de drie bekendste redenen die rond gaan op het www.

2 likes

Mijn domme vraag van vandaag:

Wat is het verschil tussen een PADI duiker en een ISO-gecertificeerde duiker? Bijvoorbeeld: Moet een duiker aan strengere normen voldoen om PADI-gecertificeerd te kunnen zijn?

1 like

Bedoel je daarmee de Seiko Padi’s?

1 like

Inderdaad, ik zie dat op Seiko’s. Ik weet niet of je dat ook op andere horlogeplaten zult zien, aangezien mijn main focus Seiko’s zijn.

1 like

Het is gewoon een speciale uitvoering met andere kleurtjes. Zijn geen andere eisen of iets dergelijks aan verbonden.

1 like

Zou zo’n Colt Chronograph lange fietstochten moeten kunnen overleven? Quartz, maar wellicht kwetsbaar vanwege de complicaties… :thinking:

Als de de kroon uitrekt bij een quartz horloge, zodat het stop, gaat de batterij langer mee? Hmm

Bij deze Casio (inmiddels weg via het gratis topic) verprong de secondewijzer na het uittrekken en terugzetten.
De ene keer tikte ie netjes op de indices en de keer erna ertussen. Is dat een ingebouwde complicatie om de wijzer netjes uit te lijnen of gewoon goedkope meuk?
Herkent iemand dit van andere quartz uurwerken?

1 like

Op zich logisch: je onderbreekt de stroomkring maar daarmee voorkom je niet de zelfontlading van de batterij. Na een paar jaar is ie leeg en gaat ie mogelijk ook nog eens lekken.
Horloges met perpetual calendars etc. zullen wel stroom blijven verbruiken maar minder omdat de stappenmotor niet meedoet.

Was dit nou een “domme vraag” of gewoon een constatatie? :thinking:

1 like

Was een ontopic vraag :slight_smile:
Een tijdje geleden was mijn batterij leeg. Ik dacht, no worries ik pak wel een andere… ook leeg… de volgende ook… Ze waren allemaal leeg grrrr !#%?@$&
En toen had ik besloten dat het tijd was om mijn eerste automaat te gaan zoeken :slight_smile:

1 like


6e05a4b945c07da660dbb7f69402d54c

Ik heb een zwak voor dingen met scherpe lijnen. Of het dan een straaljager, auto, gebouw of horloge betreft dat maakt niet uit.
Maarrrrrr. Heeft deze hoekige kastvorm een speciale benaming dat jullie weten?

2 likes

Het op voorraad houden van batterijen is in dit geval zinloos vanwege de zelfontlading.
Ik heb ook eens een batterijtje gehaald bij de Handyman welke binnen een jaar de geest gaf omdat hij nog wel binnen de expiration date verkocht was maar eigenlijk zo de recycle-bin in kon.
Een goede horlogemaker plaatst een verse batterij.

3 likes

De Casio kan ik je niet direct vertellen; maar de de Zenithkast is zeer waarschijnlijk een afgeleide van de originele Defy’s ‘Octagonal case style’.

1 like