HFLE 2019: Discussie en voorstellen

Bij Cousins UK kosten ze £73.50 ex. BTW, geen idee of dat een scherpe prijs is. :thinking:

Nee, rond de 50 dollar in China als mijn geheugen me niet in de steek laat! Wordt even googelen, alibaba’en en babbelen met leveranciers voor @Arie_Kabaalstra
Same goes voor de wijzerplaat en wijzers, geen rocketscience.

Heb je dan een echte? :wink:

1 like

We zijn met 5 experts :stuck_out_tongue_winking_eye:

Als we er niet uitkomen vragen we het echt wel. Jullie weten al het merk, dat was in het verleden niet eens altijd zo, als de “deelnemers” gepresenteerd werden.

Al eerder gezegd, waarschijnlijk een compleet voorstel. Misschien 1 of 2 open keuzes. :stuck_out_tongue_closed_eyes::joy:

Leuke teaser dit?

4 likes

Ik zit maximaal aan boord van de:
image

Laat die Pelikaan maar komen! Toch @SuperC?

6 likes

Even een paar opmerkingen “vanachter de schermen”.
Afgelopen editie heeft laten zien dat regels en criteria bedenken leuk is, maar dat we vastlopen als eea niet wordt behaald.
De HFLE 2017 is nog steeds niet uitgeleverd en inmiddels een “oud” horloge. Dat wordt het zeker als de HFLE 2018 straks klaar ligt en de 2017 er nóg niet is. Een patstelling waar ik geen chique oplossing voor kan bedenken.
Daarnaast is er discussie over de prijsstelling. Een maximum werkt niet als het goedkoopste voorstel wordt gekozen (maar wellicht is dat gewoon democratie). Voorgesteld is om een prijs-range te benoemen (250-500 en het volgende jaar 500-750). Om dat op korte termijn in te voeren kan de huidige voorstellen in problemen brengen.
Laatste besproken optie is om 2018 over te slaan. We kunnen dan rustig de uitlevering van de HFLE 2017 afwachten, e door gaan met voorstellen voor de HFLE 2019. Daarmee hebben we ook alle tijd om deze te ontwikkelen en waar nodig zelfs uit et leveren in begin 2019. Dan heb je ruimte voor uitloop en het is ook een échte 2019 waar je nog bijna een jaar actueel mee bent.
Enfin, we zijn er nog niet helemaal uit dus.

23 likes

Bedankt voor de toelichting van de gedachtegangen! Een HFLE vroeg in 2019 lijkt mij geen gek idee!

1 like

Volledig eens, eigenlijk houdt het perfect steek om nu augustus/september te gaan kiezen voor de 2019 HFLE, zodanig dat deze begin 2019 uitgeleverd kan worden en iedereen er het hele jaar geniet van heeft :slight_smile:

Op die manier kunnen de veelbelovende PeLLikaan en Dumet projecten al het hogere 500 tot 750 budget aanhouden, en blijft het forum ook niet op zijn honger zitten aangezien er gewoon opnieuw in augustus gekozen kan worden.

Win-win-win situatie :wink:

2 likes

Ik kan het mis hebben, maar dan zou een 2018 Maen (of ander voorstel dat vrijwel klaar ligt en voor eind 2018 geleverd kan worden) er tussendoor fietsen toch ook mogelijk zijn? Misschien niet de meest democratische en chique oplossing, maar wel een hfle2018.

Dat voorkomt ook dat de EMG echt de HFLE2018 wordt (aka ‘the one that killed the hfle 2018’). :wink:

4 likes

Dat vind ik een vreemde redenatie, al die jaren is het wèl goed gegaan alleen de HFLE 2017 is de uitzondering. Zou die fout dan behalve dat mensen lang op hun klokkie zitten te wachten ook tot gevolg moeten hebben dat we geen HFLE 2018 doen? Zat leden die ook geen HFLE hebben besteld in 2017, de overgrote meerderheid.

Als je ontwerp (uitgaand van een reeds bestaand horloge) klaar is bij de producent heb je binnen vier maanden (ervan uitgaand dat je niet door kerst, chinees nieuwjaar en/of een zomervakantie wordt gehinderd) vanaf het moment van bestellen altijd je horloges binnen, of je nu in China alles laat maken zoals Aevig of dat er alleen delen uit China komen en er in Europa wordt afgewerkt en gemonteerd. Tijd zat.

Democratie met uitsluitend een “one man, one vote” systeem werkt in ieder geval niet bij een <500 euro jaar.

Wat dan wel dit jaar… ik denk dat een gewogen stemming voor dit jaar een hele goede optie is. Het hoogste totaalbedrag wint, dat geeft precies weer wat het de leden waard is een bepaald model te laten maken.

Vervolgens beide systemen wisselen, het ene <500 euro jaar een gewogen stemming, het andere <500 euro jaar een “one man, one vote” systeem. Ik denk dat je daarmee een voor iedereen acceptabel systeem creëert.

Jaaaaa, Stowa Stowa Stowa 2019… :slight_smile:

9 likes

Ik zie toch heel graag een uitgewerkt Pellikaanvoorstel voor 2018 verschijnen. Voor het tweede jaar op rij wordt er achter de schermen gewerkt met Pellikaan om een mooi voorstel neer te leggen. Als dan nu de HFLE2018 wordt geschrapt denk ik niet dat Pellikaan nog een keer mee wil werken aan een HFLE…

En een Stowavoorstel voor 2019 omarm ik ook erg graag :slight_smile:

Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar dan zou ik de grens van 500 helemaal los laten. Merken als Stowa kunnen simpelweg niet onder de 500 euro leveren terwijl er wel een grote groep op het forum is die voor een wat duurdere Stowa willen gaan.

Dit :arrow_up:

Duidelijk is dat de situatie is ontstaan door de veel te late uitlevering van de HFLE 2017. Ik ben het eens met de gedachte, dat die eerst volledig uitgeleverd moet zijn alvorens te starten met een nieuwe HFLE. Ik zie overigens donkere wolken boven die uitlevering. De persoon die de QC heeft uitgevoerd kan wel een fiks aantal horloges (45, 46, 47?) hebben teruggestuurd naar de uurwerkfabrikant, maar ik moet nog maar zien of deze het met de klachten eens is. Daar zit mogelijk een hoop geharrewar en gesteggel aan vast en dat zou zo maar eens tot ernstige, zo niet zeer ernstige vertraging kunnen gaan leiden.
Maar goed, terug naar de HFLE 2018. In het verleden zijn er ook overgeslagen jaren geweest. Ik ben het erover eens, met een chagrijnig gevoel (dat wel), dat 2018 maar overgeslagen gaat worden.

1 like

Het schijnt dat men dat in het bedrijfsleven ook vaak doet; als een project uitloopt, dan doen ze het volgende project gewoon niet. Dan gaat het in ieder geval niet fout. :+1:

/met de nodige dosis sarcasme geschreven.

5 likes

Volgens mij is het werken met een prijsrange per jaar best duidelijk en werkbaar. Ikzelf zal in de lagere prijsrange pas overwegen mee te doen, maar gun anderen ook wel het plezier van een HFLE dat voor hun ook ‘echt iets moois’ is (met dus een hogere prijs).

Jaar overslaan zou ik echt af laten hangen van de lopende mogelijkheden van bijvoorbeeld Maen of Pellikaan. Nu overslaan terwijl ergens juist energie op zit zou ik doodzonde vinden, zeker als een merk daardoor afhaakt.

1 like

Dank voor je reactie.

Vroeger (opa spreekt) was er een werkgroep die het proces deed. Er zat regie op wanneer voorstellen werden ingeleverd, of voldaan werd aan de eisen etc. Misschien weer instellen met voldoende mandaat?

Met dit topic is de indruk gewekt dat er gelegenheid is voor een HFLE2018. Nu alsnog besluiten over te slaan zou niet chique zijn. Dat er leveringsproblemen zijn is wat mij betreft geen goede reden om over te slaan. Ik zou wel termijnen naar voren halen om tijdsdruk te voorkomen.

8 likes

Ik hou van logisch denken. Dit dus. :+1:

5 likes

Ik vind ook dat een uitgelopen 2017 een 2018 niet in de weg hoeft te zitten. Het forum is groot, er hebben er slechts 100 meegedaan met de 2017. En wellicht is er onder de inschrijvers van de 2017 ook belangstelling voor meedoen met een 2018. En zo niet, dan zijn er voldoende leden over. Maar als ik in het blauwe forum kijk, zie ik dat er door sommigen al plaats wordt gemaakt voor een 2018 :wink:

4 likes

Wederom groot tegenstander. De motivatie om een zo laag mogelijke prijs te bedingen valt dan immers weg.

3 likes