Hoe evolueert jouw smaak?

Ik ben eigenlijk vrijwel sinds dat ik geinteresseerd raakte in horloges geinteresseerd geweest in Seiko’s. En dan ook met name de vintage Seiko’s omdat ik dat de interessantste modellen vind. Verschil met nu vs toen is vooral het aantal horloges en kwaliteit van de verzameling. :grimacing: Ik heb nu zelf de horloges waar ik toen jaloers op was dat anderen die hadden. :nerd_face::upside_down_face:

Mijn intresse ligt bij alle vintage Seiko maar in het speciaal de automatische vintage chrono’s. Dat is dan ook het grootste deel van de verzameling.

Dat is juist leuk met een wat grotere collectie. Leuker dan dat je de zoveelste zwarte duiker er bij koopt bijvoorbeeld. :smile: Door wat excentriekere horloges te kopen heb je veel minder overlap en een veel diversere collectie.

13 likes

Mooie collectie en een interessant topic!

Mijn smaak is van Japans verhuist naar Zwitsers maar met nog steeds een zwak voor Tool Watches…

1 like

Je hebt een mooie diverse collectie opgebouwd hoor.:+1:

Persoonlijk speel ik nog niet zo lang actief mee en juist dit onderwerp houdt me de laatste maanden in toenemende mate bezig.
Op een of andere manier wijzigt mijn filosofie zo enorm vaak dat ik er zelf om moet lachen.
Ik heb de indruk dat ik mijn filosofie vaak aanpas op het “must have wondertje” die zich op dat moment voordoet dus gewoon random eigenlijk.

Dit hang ik dus voorlopig maar even aan, wanneer ik een horloge mooi vind overweeg ik om hem te kopen. Wel bouw ik inmiddels tijd in om m’n ratio ook te peilen en daar wordt het rustiger van…

Balans is het toverwoord denk ik…:thinking:

5 likes

Mijn smaak is na mijn eerste automaat (Oris) inderdaad wel veranderd.
Ik houd van bijzondere complicaties die logisch zijn gepositioneerd.
(Niet van turtlekasten en duikers)

Helaas is mijn beurs niet meegegroeid… :sweat_smile:

Ambieer je niet om ooit te krimpen en voor de bekende zwitserse merken te gaan? Zit ook zat mooos vintages tussen…

Bij mij was het aantal jaren geleden begonnen met een bezoekje aan de Bijenkorf toen ik als Belg zijnde even in Eindhoven was. Het idee was om een duurder horloge aan te schaffen om dit te dragen op chiquere gelegenheden. Ik stond een hele tijd naar een vierkante Rado Integral te kijken, maar gelukkig stapte ik buiten met dit exemplaar.

Het is een quartz, maar de verkoper wist me te vertellen dat een quartz handiger en preciezer is dan een automaat. Dus welke idioot koopt nu een automaat? De Rado is nu het enige quartz-horloge in mijn collectie…

Daarna viel er een luwte en dook de interesse via een vriend op en keek ik op een ander forum welke exemplaren ik interessant vond. Op basis daarvan had ik twee Orients aangeschaft.


Het eerste horloge heb ik inmiddels terug verkocht en het tweede exemplaar draag ik eigenlijk nog best vaak ondanks stevige concurrentie van duurdere exemplaren. Na de Orients ging ik wat hoger het marktsegment in en met ‘hoger het marktsegment in’ bedoel ik overgaan van Orient naar Seiko. De SARB065 kwam erbij en ondertussen had ik een goedkoop Chinees horloge gekocht omdat ik op zoek was naar een dun sporthorloge. Niet veel later kocht ik ook de Portsea van Melbourne Watch Company (een microbrand) omdat ik de wijzerplaat zo ontzettend gaaf vind. De SARB065 en Wwoor zijn ondertussen ook verkocht en de Portsea staat in de aanbieding;



Toen had ik de smaak definitief te pakken en is het helemaal misgegaan. Op een paar maandjes tijd kwam er het volgende bij: Omega Speedmaster Dark Side of the Moon, Seiko SBGA011 (de Snowflake), Seiko SBGR083 (een andere Grand Seiko) en de Rolex Submariner. Op dat moment was de bankrekening wel even aan het kreunen en dat was niet van genot…




Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik heb een (uitgesproken) voorkeur voor dressers en de Rolex had ik aangeschaft aangezien ik op zoek was naar een duiker. Stiekem had ik eigenlijk een (lichte) aversie van Rolex door het patserige karakter dat het merk wordt toegedicht, maar een artikel over de geschiedenis van de Submariner deed mijn mening met 180 graden draaien. De Sub vind ik een geweldig horloge, maar was me net iets te gewoontjes en heeft ook een andere (gelukkige?) eigenaar gevonden.

Daarna was diversiteit het toverwoord en ging ik op zoek naar horloges met verschillende complicaties en wat dit het startschot voor mijn vintage-periode waarin er op korte tijd een King Seiko 4502-7010 (met 36000 vibraties per uur), Bulova Accutron 214 Spaceview (met stemvorktechnologie) en een Omega Seamaster (Day Date) werden toegevoegd aan de collectie.



Tussen de vintage-gekte door had ik ook een Deep Blue Protac 1000 aangeschaft ter aanvulling van een beater en als goedkoop surrogaat voor de Sub. De Deep Blue heb ik een tweetal maanden geleden van de hand gedaan en ook de drie vintage horloges mogen wat mij betreft een andere eigenaar zoeken aangezien ik mijn collectie wil reduceren. De King Seiko en Accutron ben ik actief mee bezig om mee die te verkopen (één is work in progress) en de Seamaster verkeert nu in het vagevuur. Ik heb het nog niet de markt op gegooid, maar ik heb er geen emotionele band mee om het horloge te houden.

Toen viel er een relatief kalme periode voor mij waar ik eigenlijk niet zo vaak met horloge bezig was tot plots een opportuniteit op dook in de vorm van de Seiko SDGM001. De SARB065 had ik namelijk verkocht, maar de SDGM001 was altijd een horloge dat op mijn verlanglijstje bleef prijken en over de aanschaf moest ik niet lang nadenken.

Ik was al een tijdje op zoek naar een “bijzonder” horloge en het was een proces van een aantal maanden om de juite grail watch te identifceren. Uiteindelijk is het deze geworden:

Vroeger dacht ik dat veertig mm voor mij de sweet spot was qua diameter van de wijzerplaat, maar door het dragen van vintage stukken ben ik steeds meer en meer kleinere formaten gaan waarderen. Als er een belangrijke evolutie is qua smaak denk ik dat het vooral deze is. Qua type horloges blijft mijn smaak nog steeds gericht op dress watches.

Mijn volgende aankoop wordt wellicht de Tudor Black Bay Fifty-Eight aangezien ik nu duikerloos door het leven ga en dat leed wil ik toch niet te lang doorstaan. De BB58 spreekt me aan door z’n vintage look, maar zeker ook door zijn kleinere formaat.

TLDR: mijn smaak is eigenlijk nauwelijks gewijzigd

23 likes

Ik heb een vrij dure smaak ontwikkeld.
A. Lange en Breguet en de echte top Zwitsers.
Niet om te dragen maar om naar te kijken.

Was vanavond nog even op een meeting van Tissot.
Op een gegeven moment staan er 6 man om me heen
met veel belangstelling voor mijn horloge.
En wat was dat?

Amphibia Red Fly

Juist, deze!
Ik ben er helemaal verzot op.
Loopt super nauwkeurig en is ook qua historie en constructie bijzonder.

Wie zijn neus ophaalt voor een Vostok Amphibia is geen horlogeliefhebber.

Mvg.

11 likes

Leuk verhaal - Dankje! (En mooie horloges) :+1:t3:

1 like

Mooie collectie

Yup.

Horloges worden simpeler, leesbaarder en kleiner. En ik ben eigenlijk goeddeels klaar met de verzameling.

1 like

Ook mooi, maar zeker wat vintage chrono’s betreft vreselijk duur. :wink: Ik vind op het moment een wat grotere en diverse collectie juist leuk.

3 likes

Oude Omega meuk :open_mouth:

1 like

De vriend van mijn zus is helemaal gek van shiny horloges en op een verjaardag kwam ik hem tegen terwijl hij een horloge van NY Incredibles droeg. Hij zag er op het oog wel tof uit, dus ik dacht; moet ik ook hebben. Eenmaal dat ding 2 maanden om gehad te hebben, ben ik op fora gaan kijken naar inspiratie voor horlogebandjes. Nette Nato besteld, waarna mijn oog alweer op andere horloges was gevallen op het forum.

Enige tijd laten rusten en een aantal weken later via Marktplaats een SKX031 gekocht. Sinds die tijd heb ik het horloge van NY Inc. niet meer gedragen en ben ik wat gaan uitbreiden, omdat je van het één toch weer in het ander gesleurd wordt.

In het begin vooral duikers. Na de SKX kwam er een SRP773 binnen, die heb ik vervolgens geruild heb voor een SRPB051 en sinds een maand is een SBDC051 (Ja, weer Seiko en ja, weer een duiker) bij gekomen.

Ik wilde iets anders en kocht via een forumlid een Certina Club 2000 en via Catawiki een Seiko Sarb030. Huidige collectie is nu als volgt (+ Seiko Sarb030):

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/4X/f/d/0/fd06cfb9fa6b9dbdf4e6843cb82583062d98ad7c_1_666x500.jpeg

Ohja, voor de “geïnteresseerde”, het NY Incredibles ding (met een Miyota quartz uurwerk).

12
(Niet mijn foto)

Kortom: het begon met een chrono > toen duikers en nu wil ik eigenlijk nog een GMT :sunglasses:

3 likes

Van opzichtige, grote krengen naar een mix van classy dressers, duikers en Seiko automaten.
Afwisseling is leuk en de onderhoudskosten blijven zo beperkt.

1 like

De aquatimer heeft echt een leuke en originele “kastcomplicatie” vind ik: een externe bezel die verbonden is met een interne bezel en deze interne bezel doet draaien! Had ik nog nooit gezien. .

2 likes

Laat ik beginnen met de SKX007, 6 maanden geleden nog spuug lelijk, maar eist nu alle polstijd op…

Daarnaast begint mijn liefde te groeien voor de NTH DevilRay, oorsponkelijk vond ik het een kermis horloge, maar langzaam begint de liefde op te bloeien…

Daarnaast begin ik een softspot te ontwikkelen voor rare Russische horloges. Apart hobby dit…

3 likes

Leuke, interessante verhalen en mooie horloges in dit topic.

Ik merk dan mijn smaak aanvankelijk redelijk bescheiden en onopvallend was. Daarna heb ik een periode gehad (20-30) waar ik veel online naar horloges keek en meer exotische/bijzondere horloges ging dragen. Daarin ging ik toch wel een beetje mee met de trend en werd ik door anderen beïnvloed.

Nu ben ik full circle en draag ik weer horloges die iets minder opvallen. Het verschil is dat het gemiddelde horloge dat ik nu draag wat duurder is dan vroeger. Ik zoek nu het mooie vooral in de kwaliteit en de details. Een andere recente ontwikkeling is dat ik een beetje klaar ben met het continu wisselen van horloge. Ik merk dat ik nu gewoon liever een paar horloges heb die zich lenen voor meerdere omstandigheden. Daarom ben ik nu mijn collectie aan het verkopen. Ik wil naar het dragen van drie horloges: Sportief, Netjes, oude Beater.

Ik draai rondjes .
Horloges die ik ooit had of toen net niet kon kopen komen allemaal weer langs :blush:

Mijn smaak wordt alleen maar duurder. :hushed: :thinking:

2 likes

Niet. Duikers op staal.