Hoe fles ik de Douane?

Namaakhorloges koop ik niet maar een leuke vintage Seiko 6138 wél. Punt is dat ik vandaag bericht kreeg dat ik moest aangeven wat er in dat bewuste pakje zat en wat de waarde is. Nu heeft de aardige Ebay meneer uit Azië het pakje omschreven als GIFT en de waarde gesteld op 30usd. Beide feiten zijn niet waar maar wel in mijn voordeel natuurlijk. Mijn vraag is of de douane erin trapt als ik stug volhoudt dat een aardige kennis uit de Philipijnen mij een ‘ouwe’ Seiko geeft van twee tientjes?

Geen idee. Je zou het natuurlijk kunnen proberen onder het motto ‘nooit geschoten is altijd mis’.

Is dit gebruikelijk of zou ik 't lijdend voorwerp zijn van een steekproef?

Maar wat is de schade als je moet betalen?
Kan nooit veel zijn…

Is ook zo.

Beetje BTW, 80 cent douane-recht en de grootste schrapers zijn de
Fedexen, UPSen etc met de afhandelingskosten…

je hebt PB.

Menno

wat je absoluut niet mag doen is ze een fake paypal afschriftje sturen met het bedrag van 30 usd.

Dacht het niet !!

Paar maanden geleden had ik hetzelfde. Opgegeven waarde door mij was €30,- de verzender had $30 aangegeven.
kon ik dus wel €27,50 inklaring aftikken !!

De grens is 27,- volgens mij (weet ik nu :frowning: )

Vooral niet te eerlijk zijn dus !!

Bas

Bij wie moest je dat aftikken dan?
Mijn info is van de belastingtelefoon/douane…
Hij waarschuwde me wel voor de ‘handling’ kosten van sommige Fedex/UPS-etc
bedrijven…

Hoi,

Met enige verbazing lees ik hier een aantal bijdragen. Zouden Fedex en UPS zoveel handelingskosten berekenen? Lijkt me een apart verhaal.

Ik kreeg gisteren een btw en invoerrechten factuur van een horloge wat een maand geleden is binnen gekomen. Het douanerecht was 80 ct. De btw (19%) over 400 dollar 56,43 Euro, en het voorschieten van accijzen en invoerrechten 10 Euro?

Het pakket werd verstuurd via Fedex.

Op zich lijkt me het verlangde bedrag niet onredelijk, en Fedex heeft dan zijn 10 Euro. Kan ik mee leven. Een ander bedrag als ik in sommige andere bijdragen lees.

Met USPS kwam een ander horloge het bij een andere douanedienst terecht, en kon ik 4 weken op mijn pakket wachten. Via Fedex was ie binnen 4 werkdagen vanuit de states binnen. Dat kost me dan 10 Euro, best. Ik heb em ook sneller om de pols…

De douane flessen? Lijkt me zeer onverstandig. Gewoon een realistische waarde opgeven. Zij zijn ook niet achterlijk.

Groet,

Nico.

Precies, en daar word ik ook zo moe van. Als ik iets koop, dan betaal ik verzendkosten. En als ik dan pech heb, wil ik over het item best iets betalen aan de Douane. Maar allerlei handlingkosten van FedEx en UPS? Ik vind dat oplichterij. Waarom heb ik dan verzendkosten betaald?!

En daarom mijd ik doorgaans verzending via dergelijke diensten. Gewonen postverzending is stukken goedkoper, iets minder snel, maar de kans op onderschepping door de Douane ook vele malen kleiner.

Handling is inderdaad op basis van fixed fee maar kan verhoudingsgewijs erg duur zijn als de waarde van het item laag is. OP 500 euro valt die 17 euro fee ineens wel weer mee, niet dat ze veel doen voor dat bedrag overigens. Laat zelf alles via gewone post versturen. Dat wil douane technisch gezien, zeker vanuit Azie, nog wel eens wat voordelen opleveren.

Ik heb wel eens gehoord van iemand in mijn onmiddelijke omgeving B)- die een wat duurder horloge in het buitenland had gekocht (zullen we zeggen 400usd) en het bedrag met paypal betaald heeft in 2 keer. 1 keer een bedrag net onder het douane vrijgestelde bedrag (te vinden op de locale douane site) en dan het saldo…
Wanneer de douane dan om het betalingsbewijs vraagt van paypal kon ‘hij’ het bewijsje van de eerst lage betaling opsturen…wel goed afspreken met de verkoper…

Bij mijn 300 usd seiko uit de states is uiteindelijk 70 euro taxen en handlingkosten bijgekomen, verstuurd langs de national post dus niet via een koerier…

Ik woon in Belgie dus weet niet of bovenstaande zou kloppen in Nederland…

Groeten en succes
Broes

Hoi Johan,

Je hebt gelijk. Bij mij was het 400 USD, en dan is het procentueel gezien billik.
In jouw geval zeker niet, daar had ik toch even overheen gelezen.

Groet,

Nico.

Hoi,

Dit is ongeveer gelijk met de kosten in Nederland.

Groet,

Nico.

Toch een wonderlijk dubbele moraal op dit forum.

"Neppers zijn niet fair want ze doen onder andere) de verkoop van de originelen geen goed en kosten de originele merken dus inkomstenderving.

Aan de andere kant een belastingontduik topic…wat toch goed beschouwd stelen van ons allemaal is…

bluetooth Schreef:

"Neppers zijn niet fair want ze doen onder andere)
de verkoop van de originelen geen goed en kosten
de originele merken dus inkomstenderving.

Aan de andere kant een belastingontduik
topic…wat toch goed beschouwd stelen van ons
allemaal is…

Daar heb je natuurlijk gelijk in . Ik ga mijn betalingsbewijs van Paypal
overleggen en dan zie ik het wel hoe 't uitpakt bij de EMS en TNTpost.

@ hharry :~

bluetooth Schreef:

"Neppers zijn niet fair want ze doen onder andere)
de verkoop van de originelen geen goed en kosten
de originele merken dus inkomstenderving.

Aan de andere kant een belastingontduik
topic…wat toch goed beschouwd stelen van ons
allemaal is…

Hihihi… terecht punt wel!