Horloge uit de tweede wereldoorlog

Beste forumleden,

Ik was een maand geleden in Westkapelle in het oorlogsmuseum daar.

Er lagen daar ook de spullen van een duitsesoldaat die daar gestationeerd is geweest.

De foto laat z’n spullen zien, waaronder een horloge.

Ik was er wel benieuwd naar. Kan iemand mij iets meer vertellen?

hmm zou zeggen panerai …

Mijn beste,

Ja ik denk ook zoals Seamaster al suggereerde een 'Panerai’
Misschien een kado van Benito Musselini aan zijn mede strijdmakkers.

Orologio Signaturis Temporis

Ik dacht meteen aan deze…

“The Nijmegen Bridges Watch” Officine Panerai, “Radiomir Panerai”, case No. 1010251, Ref. 3646, first generation. Made for Italian Navy Commandos, issued to German Navy “Frogmen” circa 1943. Historically important, very fine and extremely rare, large, cushion-shaped, water-resistant, stainless steel military diver’s wristwatch.
C. Signed Rolex, three-body, polished and brushed, screwed-down case back and crown, wire lugs. D. Black with luminous Arabic numerals and bâton indexes. Luminous blued steel “bâton” hands. M. Cal. 15 3/4’’’, signed Rolex, rhodium-plated, “fausses-côtes” decoration, 17 jewels, straight line lever escapement, monometallic balance, Breguet balance-spring. Dial, case and movement signed. Dim. 47 x 47 mm. Thickness: 15 mm.

Geveild voor 62000 usd
Moet even op antiquorum.com zoeken op 'panerai nijmegen’
Groet ger

Deze duikhorloges waren zowel bij de Italiaanse Marine als bij de Duitse Marine door zgn. Kampschwimmer in gebruik.
Ze werden meestal geleverd door Panerai , maar gemaakt door Rolex , althans de kasten.
De uurwerken werden geleverd door Cortebert en vervolgens gemodificeert door Rolex in caliber 5513 17 Jewels
ref. 3546.

De Kampschwimmer waren duitse vrijwilligers die eerst getest werden in een SS duikopleiding in Tölz Duitsland.
De praktijkopleiding vond verder plaats in Italië en Venetië,
vervolgens werden ze ingezet daar waar nodig.
Tijdens de opmars van de Gealliëerden was hun belangrijkste taak het opblazen van bruggen.(o.a. Nijmegen)

de modellen met 't Rolex logo zijn waarschijnlijk door Rolex zelf direct geleverd aan de Kriegsmarine.
de meeste modellen uit de oorlog zijn trouwens onbedrukt, uit veiligheids overwegingen.

1 like

Interessant Andre. Vooral die Rolex-Panerai connectie is een mooi verhaal.

In vind de kroon toch wel raar… Is die uitgetrokken of is die gewoon anders? Wel mooi dat je er een foto van hebt gemaakt, ziet er toch wel indrukwekkend uit.

Vergeten te melden, er zitten geschroefde kronen op deze modellen (rolex systeem)
op de foto van BC is de kroon vreemd genoeg niet dicht geschroefd :S

Het uniform wat de soldaat draagt is ook van de kriegsmarine.

Arjay

De brief ernaast is in het duits

Ger

Ja, de foto is vrij snel genomen en ook nog met mijn gsm.

Dus ik kon niet echt inzoomen en dergelijke.

Maar aangezien ik een fervent lezer ben op dit forum, dacht ik laat ik deze met jullie delen.

Ben ook zeer verheugd met de informatie.

Aha, jij hebt Knirim erbij gehaald, zie ik. :wink:
Ik zit er regelmatig in te lezen of te bladeren. Prachtboek als je in het onderwerp geïnteresseerd bent.

Ja dat klopt Sieb,
fantastisch boek, de horloge liefhebbert ken eigenlijk niet zonder :slight_smile:

groet André

De kroon op de foto lijkt inderdaad niet dicht geschroefd. Maar ja, niet iedere museummedewerker weet dat je die kroon kunt dicht schroeven. Zo sprak ik dit weekend een bekende, die met een Citizen-duikershorloge rondloopt. Toen ik hem vroeg waarom hij de kroon niet dicht geschroefd had, zei hij: "Oh… Kan dat dan? Moet dat dan? Waarom zou dat dan moeten?"
Geloof me, jongens, mijn broek zakte er bijna van af…

Als er een forumlid is met -toegang tot- informatie over horloges die Duitse militairen in WW II verstrekt kregen hoor ik dat graag: ik werk momenteel aan een verhaal waarin een horloge de schakel is tussen een Duitse soldaat en een Nederlands meisje, de Panerai vind ik een fantastisch horloge, hoog op mijn eigen verlanglijst, maar de meeste “dienstplichtigen” zullen wel met iets anders gelopen hebben neem ik aan :wink:

Ja dat klopt Jan,
de ““gewone”” Wehrmacht soldaat droeg een plm. 30mm dienstuhr DH =Deutsches Heer met het serienummer ertussen.
De verschillende merken die dit soort horloges produceerden, zijn ontelbaar.
hier een paar voorbeelden:

als je een paar foto’s van het betreffende horloge laat zien,
kan ik er misschien wat meer van vertellen ?

groet André

Ik had nog geen specifiek horloge in gedachten, degene die er in verhaal mee rondloopt is een gewone jongen, min of meer het leger ingelokt met mooie praatjes (zoals zovelen!), zal dus wel een standaardmodelletje aangemeten gekregen hebben. Ik ben wel erg blij met de foto…