Horlogerestaurator gezocht

Goedendag horlogeliefhebbers.

Normaal gezien ontplooi ik weinig activiteiten hier op het forum, maar lees graag stevig mee. Ik verzamel graag gebruiksvoorwerpen uit WW2 en heb mijn oog laten vallen op een Duitse Beobachtungsuhr met wat schade.
Twee lugs zijn verdwenen (weggeslepen) en momenteel ziet het er dus niet uit.

Ik ben op zoek naar een horlogemaker/restaurateur die deze lugs zelf kan fabriceren en nadat deze zijn geplaatst, de kast opnieuw kan coaten (heb me laten vertellen dat dit nikkel zou zijn). De kast zelf is van messing.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten Egon Baatz

10 likes

Wow! Dat is een uniek stukje geschiedenis. Een echte flieger!
Ik weet dat @Vanne ooit een lug heeft laten aanzetten bij een gerenomeerd Portugees(?) bedrijf. Misschien kan hij je helpen.

Het fabriceren van de lugs is het probleem niet, het is veel lastiger om dezelfde matte textuur van de nikkel laag aan te brengen…

1 like

Wauw! Mooi stukje geschiedenis. Waarom zijn de lugs eraf geslepen? Dat zou mij nu juist interesseren. Als dit in WOII is gebeurt, geeft dit juist een meerwaarde.

Als je het daadwerkelijk wilt dragen, snap ik dat je de lugs eraan wilt hebben. :wink:

Ik maak al jaren gebruik van de ervaring en het vakmanschap van Klaas van Dijk (Stuck in time, Naarden) en weet dat hij ook zelf onderdelen kan maken en het leuk vindt om dit soort restauratiewerkjes aan te pakken.
Maar ik weet ook dat hij het razend druk heeft dus je moet geen haast hebben…

Succes

2 likes

Omgebouwd van polshorloge naar vestzakhorloge ?

1 like

Was het eerst wat door me heen schoot maar dan heeft die persoons de verkeerde lugs er af gezaagd. Plus dat het een beetje een moeilijke groot ding is om aan je borstzakje te hebben hangen…

2 likes

Dan zouden de lugs aan de andere kant er afgeslepen moeten zijn :upside_down_face:

2 likes

Ik zal eens contact opnemen met Klaas van Dijk. Heb er verder geen haast mee,dat werkt niet met dit soort zaken.
Indien er nog iemand een tip heeft,graag!
Groeten Egon

Wat een prachtig historisch horloge. Ik vraag me af waarom de lugs eraf zijn gehaald, want dat zal ongetwijfeld een praktisch nut hebben gehad.

Misschien heeft het horloge in een cockpit gehangen, ipv dat deze om de pols zat en hing het onderste deel van de band in de weg. Waarom niet alleen dat deel van de band eraf halen? Geen idee. Tegenwoordig kijken we naar de historische en originele toestand van zaken, maar toen zal er alleen naar het praktisch nut zijn gekeken.

Het is maar de vraag of je verder aan de originele kast moet sleutelen. Het wordt er zeker niet mooier op, wordt nog minder origineel en ga je dit horloge dan dragen (55mm)?

Een servicebeurt zou aan te bevelen zijn en verder… Dat is aan jou.

http://www.ulricofengland.com/index.php?ns=prodshow&ref=g007552

Als je niet van plan ben om hem echt te gaan dragen ben ik het met @lassale eens en zou ik hem laten servicen en verder zo laten, ergens heeft het ook wel zo z’n charme en zal het ooit met een rede zijn gedaan.

1 like

Kan het me nauwelijks voorstellen eerlijk gezegd. Je wil geen losse dingen in je cockpit hebben.

Wat ik er van weet was het bij de Duitsers procedure dat piloten pre-flight zo’n ding uitgedeeld kregen. Na de vlucht moesten ze hem dan weer inleveren. Ze hadden dus niet hun eigen horloge.

Als je niet van plan bent te gaan dragen zou ik het ook niet servicen :speak_no_evil:

En aan boord hadden ze gewoon instrumentarium klokken.

Dit horloge heeft een keer een flinke klap gehad waarbij er waarschijnlijk een pootje is afgebroken en toen dacht een handige harry om er dan maar een hangende versie van te maken. Het originele bandje, althans de helft er van zit er nog aan…

1 like

Ik zou hem persoonlijk zo laten

Als ik dat zo zie is de kast zelf niet eens zo heel complex.

Je zou kunnen kijken wat het kost om een exacte replica van deze kast te laten maken. Alle originele delen daar op zetten en deze kast bewaren om het geschiedkundig compleet te houden.

Top adres idd, de man is ook een groot verzamelaar !

p.s. als die piloot em in z n broekzak bewaarde snap ik die afgeslepen lugs wel :innocent:

Ik denk dat een goede Goudsmederij er ook geen probleem mee heeft om te maken.
En even met zilver soldeer eraan zetten.
Opnieuw vernikkelen en een beetje zuur om het oud te maken.
Verwerken van goud of messing verschild niet zoveel.

My fifty cents:
Zo laten het is de geschiedenis van het horloge je zou het zelfs kunnen zien als toegevoegde waarde.
Geen beurt als je het niet laat lopen en behoud bij voorkeur de originele coating.
Ik zou het een leuk werkplekklokje vinden om boven mijn werkbank te hangen.

4 likes

Allen bedankt voor de informatie cq tips!
Ik heb bovenstaande Uhr niet gekocht,maar wel een andere die ik op het net tegenkwam.

Wempe Carl Thommen Revue K31 Beobachtungsuhr.

Schijnt iets zeldzamer te zijn dan een Laco of Stowa.Geen idee of dat zo is,maar ben er blij mee

4 likes