(HULP) Beste Duikers horloge onder de 400

waarom de keramische bezel?

Slijtvaster. Mooier.

Die staat onder je hoor! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het leuren begint nou wel een beetje zielig te worden…

3 likes

Als je € 400,- besteed aan een Precista kun je ook (net) de PRS 3 kopen. Geen COSC certificering, maar wel een ETA 2824-2 automaat én een stalen band.

prs3nonle3

3 likes

Er zijn hier veel suggesties gedaan, maar niemand (als ik het goed lees) die die vraag beantwoord.

Maar als het jou gaat om het design van een duikhorloge en niet om de functionaliteit, dan wordt de markt plots breder.

Qua functionaliteit zou ik zeggen dat de ISO 6425 of DIN 8306 leidend moeten zijn:

De meest geciteerde punten zijn de waterdichtheid, condensbestendigheid, lume ofwel afleesbaarheid in het donker, de duikbezel, de corrosie- en schokbestendigheid en de flexibiliteit van de band.

In de praktijk worden er door Seiko en Citizen hele sloten aan duikhorloges gemaakt voor onder 400 Euro die aan de functionele DIN normering voldoen.

Als je alleen een lomp horloge wilt met een duikring, ja, dan kun je van alles kopen.

  • Moet het nieuw zijn?
  • Gaat het je om de functie of het design?
  • Welke techniek mag er in zitten? Je noemt zelf een quartz en een Solar.

Bij kwarts kun je ook naar merken als Victorinox kijken.

Maar dan nog wat:

  • Hoe groot is je pols?

Ga eerst maar eens kijken welke maten horloges je passen, en ga op basis daarvan eens dingen elimineren. Dat maakt de zoektocht makkelijker.

Als je het mij vraagt gaat er toch weer een SKX verkocht worden, want Mechanisch, ISO gecertificeerd, cool ontwerp, mooie maat en maar 145 ballen op eGlobal.

3 likes

Misschien niet zo “premium” maar ruim binnen budget en héél veel mogelijkheden om te personaliseren.

Vostok Amphibia

1 like

Mocht je geen bezwaar hebben tegen een halfautomaat (kinetic qwartz, geen spring drive, die zijn nog even te duur).

Links de BFK (die op de foto is de SKA371 op een mn strap, maar standaard op rubber of stalen band te krijgen, tegenwoordig alleen als “PS” prospex logo op de wijzerplaat). Nieuw ergens rond de €250 wel te vangen, misschien iets meer, soms wat minder.

Rechts de Kinetic Tuna (SUN019, standaard op stalen band, iets duurder dan de versies op siliconenrubber) en nieuw rond de 450-500, tweedehands ruim onder de 400 euro).

Voordelen van de BFK ten opzichte van de SUN: kleiner, lichter, meer gangbare 20mm band in plaats van 24mm, voordelen van de SUN tov de BFK: groter, steviger, saffierglas, gmt functie, meer symmetrische wijzerplaat.

Citizen Orca!

TK Citizen Orca promaster eco-drive fullset

Allereerst iedereen bedankt voor zijn en haar reactie, ik ben positief verast door alle hulp en voorstellen.

Ik heb geen idee wat het ehbo lijstje inhoud maar ik zal er zeker even naar zoeken en vervolgens doornemen.

Sorry als ik een beetje kort door de bocht was met qua informatie.
Het horloge mag zowel nieuw als tweedehands zijn (moge het in een goede staat verkeren) Verschil tussen solar, mechanisch en quartz weet ik te weinig van om een goede keuze te kunnen maken, dus wat het meest aan te raden is denk ik dan maar?
En het liefst heb ik een duiker die een beetje het design heeft van een Tudor black bay/Seiko SNE437P1/steinhart ocean one, in de kleuren zwart/blauw

Bedankt voor de vertrouwen i.v.m. fiffer, maar ik denk niet dat ik het nog aandurf om andermans spullen in bruikleen te nemen.

paar vragen voor de HF leden:

  • Wat zijn de voordelen van een keramische bezel?
  • Hoe staan merken als steinhart, squale, phoibos en precista tegenover seiko? want de steinhart ocean one spreekt mij zeer aan. en de rest van de genoemde merken hebben ook een mooi aanbod!
  • Mocht ik nog dingen niet goed doen qua antwoorden of posten, dan hoor ik het graag!

Je hebt je keuze al gemaakt denk ik, go voor de Steinhart! Mooi mechanisch, degelijk en strakke looks, staat ook hoog op mijn verlanglijst.
Maar hou je van ultieme precisie dan is de Precista über-cool. Betere specs vind je bijna niet.

2 likes

Had @anon50762135EV niet ooit een website of blog met dit soort lijstjes? Beste ‘…’ horloge onder de € …,-?

Yup. Is wel oud maar nog aardig bruikbaar.

Hoewel smaken verschillen, en je hier en daar hoort dat hij “in de verte ergens op lijkt” is een Steinhart Ocean One serieuze “value for money”. Prachtig afgewerkt, degelijk, ETA uurwerk, goede band, 42, of 39mm, en met wat zoeken best binnen je budget te vinden.

Ik draag de mijne (de Pepsi GMT) met veel plezier!

3 likes

Best veel geld voor een lelijke keoon😜

De 015 is inderdaad een erg gave klok al zeg ik het zelf :sweat_smile:
Maar wat lastiger te vinden maar zeker de zoektocht waard! Ideal vakantie horloge.

Ik ook hehehe :slight_smile: daarom wil rade ik hem aan, wellicht komt die dan binnenkort in een NA post tevoorschijn

Ik weet niet of deze al weg is?

Mocht je het ehbo lijstje nog niet gevonden hebben, bij deze:

Betreft mechanische horloges, die hebben geen batterij, maar nog ouderwets een veerton die opgewonden moet worden voor energie.
Voordeel is dat je dus geen batterij wissel hebt, en veel liefhebbers hebben meer gevoel voor het ouderwetse uurwerk. Hierin heb je de handopwinders en de automaten, welke middels een rotor de veer vanzelf opwind tijdens het dragen.
Nadelen zijn dat de veer bij de meeste modellen binnen 2 dagen ontwonden is en het horloge stil komt te staan, de nauwkeurigheid minder is vergeleken met quartz horloge (1 keer per maand bijstellen), en dat een mechanisch horloge eerder een servicebeurt nodig kan hebben dan een quartz horloge.
Dan die quartz horloges, die hebben ipv mechanische onderdelen een quartz kristal, een chip en batterij om het horloge te laten werken.
Voordelen zijn een hogere nauwkeurigheid (1 keer per (paar) jaar bijstellen), horloge loopt een paar jaar tot batterij leeg is, en door het ontbreken van veel mechanische onderdelen is het ook minder gevoelig voor stoten en schokken.
Solar is eigenlijk een quartz horloge, met als verschil dat je zonnepanelen en een accu in het horloge hebt. Voordeel is dat als je veel met de functies ‘speelt’, je niet ineens met een leeg batterij zit. Nadeel is dat een accu uitgeput kan raken (denk maar aan je ouwe mobieltje die het na lange tijd niet meer zo lang uithoudt na opladen) en vervanging wat duurder is dan een nieuwe batterij.

Voordelen van keramische bezel insert is dat ie langer mooi blijft, omdat ie minder gevoelig is voor krassen en verkleuringen door zon tov een aluminium bezel insert.

Alle genoemde merken hebben goeie kwaliteit, alleen phoibos ken ik niet. Realiseer je alleen wel dat Steinhart en squale voornamelijk mechanische horloges hebben, met alle bovengenoemde voor en nadelen.

Wat je goed doet, is dat je al op het forum zit. Wat je niet goed doet, is dat je niet actiever hier op zit :wink:

Hoop dat de tips je wat meer helpen en stel ze gerust als je meer vragen hebt.

Betreft de 017 en 015, mocht je de zwarte bezel mooier vinden, dan zijn er misschien leden die je kunnen helpen met het verwisselen ervan. Dat verwisselen schijnt niet al te moeilijk te zijn.

1 like