Hulp bij aankoop eerste Rolex

Hallo allemaal, mijn eerste bericht op HF. Ik hoop dat alles voldoet aan de normen. Zo niet, dan hoor ik dat uiteraard graag!

Na mijzelf al een tijdje verdiept te hebben in deze wereld en meerdere (antieke) horloges te hebben gekocht. Met succesverhalen, maar natuurlijk ook missers ertussen. Ben ik mijzelf al enkele maanden aan het inlezen en aan het kijken om een Datejust te kopen.

Op het moment heb ik er een op het oog die voor mij voldoet aan de wensen. Inmiddels wezen kijken en ook zeer tevreden over de volgende zaken:

-bezel is scherp
-lugs lijken op het oog niet overmatig gepolijst te zijn
-polijst werk ziet er netjes uit
-op de jubilee band zit een acceptabele hoeveelheid rek

Nu is mijn vraag; wat vindt een getraind oog van de wijzerplaat? Bestaat de kans dat dit een refinish is, of zeggen jullie als kenners dat ik er gerust op kan zijn dat dit in orde is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

5 likes

Zijn dit de enige foto’s? Of heb je hem in het echt gezien? Adhv deze foto’s vind ik het niet te beoordelen namelijk.

Edit: laat maar. Excuses, niet goed gelezen. :man_facepalming:

Geen probleem, het is ook een flinke lap tekst😉

Ter beoordeling heb ik deze twee foto’s toegevoegd. Dacht dat de forumleden wel in de goede weg kon helpen. Maar als ik je goed begrijp zijn betere foto’s nodig?

2 likes

Welkom!

Ik heb zelf niet genoeg expertise om er wat van te zeggen. Zijn er niet wat meer forumleden die hier over iets kunnen zeggen?

Hoe kom jij hierbij? Dit heb je goed gezien als niet-Rolex-adept.

Ja, het is zeker een redial. Ik zal je zo de grootste weggever laten zien.

3 likes

Hallo Han, zelf zien doe ik het niet. Dial ziet er in het echt goed uit. Tekst lijkt er strak op te staan en geen oneffenheden te vertonen.

Maar met gezond verstand; het horloge is 20 jaar oud, de dial ziet er volledig nieuw uit. Dan zijn er twee opties. Een refinish, of dat hij gewoon goed geconserveerd is.
Om zeker te zijn van mijn zaak dacht ik hier maar wat hulp in te schakelen.

Ben erg benieuw naar je weggever?! En als het dus een refinish is, wat zegt dat? Er van weglopen, of voor de juiste prijs gewoon doen?

1 like

Naar mijn idee moet elke dial van 20 jaar oud in een Rolex kast er nog perfect uitzien. Mits er geen onkundige mensen aan hebben gezeten lijkt me dit gewoon het geval.

Ze hebben een mal gebruikt van een DJ wijzerplaat waar er een marker tussen SWISS en MADE staat op de 6 positie. Met andere woorden, deze staan te ver uit elkaar.

Maar de tekst klopt ook voor geen meter hoor :smirk:

Ik stem voor deze optie! Genoeg DJ’s te vinden waarbij je er niet meteen een redial uit hoeft te trekken.

25 likes

Scherp

1 like

Dank voor je reactie Han, hier heb ik iets aan!

Het verschil wat betreft de tekst zie ik zelf adv jouw foto’s niet. Maar er zijn vast nog wel wat topics op HF die mij wegwijs kunnen maken op dat vlak. Als je tips hebt hoor ik het uiteraard graag!

1 like

Ik drink koffie tot 12 en bier vanaf 13, dus het is maar net wanneer je me treft :beers:

Ook jij kan het zien. De dikte van de tekst wordt bepaald door de focus van de camera, dus daar ben ik voorzichtig mee geworden. Maar als je twijfelt zoek je meerdere afbeeldingen op Google en ga je letter voor letter vergelijken. (Niet doen bij echte oudjes, want daar zijn honderden variaties :joy:)

Na een tijdje zie je het in oogopslag. Succes!

22 likes

Bier is altijd goed :wink: behalve als het Grolsch is

1 like

Ik neem aan dat de linkse dan is hoe het niet moet en de rechtse hoe het wel moet?

Bij zo’n 16234 SWISS MADE plaat, yes.

1 like

Geweldig hoe jij altijd van waarde bent voor dit Forum! Thanks

2 likes

En tussen 12 en 13 Ranja met Prik?

3 likes

@HanDavinci Ik heb weer wat geleerd… Komt een stuk nauwkeuriger dan ik dacht :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ik vindt het een mooi uurwerk vooral de mooie wijzerplaat maar beetje wat creativiteit van foto’s had ik verwacht Alsnog fijn uurwerk ik heb er nog steeds geen maar goed is dat ik w8 tot het uurwerk mij uitkiest
Groetjes P