Hulp gevraagd aankoop eerste Rolex

Beste forumleden,

Als relatief nieuw lid vraag ik graag jullie hulp. Wijs mij er ook gerust op als mijn bericht niet voldoet aan de richtlijnen! Heb de richtlijnen gelezen en volgens mij zit ik goed🙂

Na eerst veel gelezen te hebben ben ik onlangs wezen kijken bij een datejust. Er staat op dit forum helaas weinig tot niets over de aanbieder, dat stukje info mis ik dus. Aanbieder is wel al een tijdje actief op C24 en heeft daar goede reviews (op 35 verkopen via trusted checkout). Elders op internet geen slechte verhalen over deze aanbieder.

Het model wat ik voor ogen heb ziet er, in mijn optiek, goed uit. Bezel is scherp, lugs niet overmatig gepolijst, band zit er strak in en heeft weinig tot geen speling tussen de lugs, de band heeft geen overmatige rek (als je de leeftijd in ogenschouw neemt).

Nu wil het volgende:

Ik heb de kroon los geschroefd en gevoeld hoe het opwinden van het horloge voelt. Naar mijn mening ging dit, zeker bij wat zachter draaien, niet soepel. Het voelde wat hakkerig en stroef, alsof eea niet soepel in elkaar loopt.
Heb een andere Datejust van de aanbieder gepakt en hetzelfde gedaan, bij dat model had ik een wezenlijk andere ervaring. Voelde soepel en had een ‘boterzacht’ gevoel.

Wat zeggen jullie hiervan? Voelt elk uurwerk anders en is dit heel gebruikelijk? Of kan dit ergens op duiden? En in dat laatste geval, is dit met een servicebeurt te verhelpen?

Ik hoor graag jullie meningen!

Wat zei de aanbieder zelf toen je hem hier mee confronteerde?

Zijn het dezelfde uurwerken in de 2 dj? Of zit er verschil in?

:sunglasses:

1 like

Dank voor je reactie. En goede vraag, ik heb daar op dat moment niet bij stil gestaan.

Het uurwerk wat imo ‘goed’ voelde was een 3035 uit het jaar 1984. Het uurwerk van het horloge waar ik mijn oog op heb, en wat dus minder ‘goed’ voelde, is een 3135 uit 2000.

De aanbieder geeft zelf aan dat ieder uurwerk anders voelt. Iets waar ik dus mijn twijfels bij heb… het zal niet exact hetzelfde zijn, zeker niet als je 3035 met een 3135 vergelijkt. Maar het moet wel soepel voelen, toch?

De aanbieder had een amplitude meter staan. Gelijk er op gelegd. Uurwerk draait volgens het apparaat 28800 bpm en heeft een amplitude van 320, geen afwijking per 24 uur.