Hulp nodig bij asssembleren Seiko 5 7009a

Afgelopen week ben ik bezig geweest met het servicen van bovenstaand horloge. Alles ging volgens plan en het uurwerkje loops weer goed. Echter krijg ik het niet meer terug in de case. En van Google word ik ook niet wijzer. Ik doe het uurwerkje in de kast. Dan de stem er in en daarna de zwarte ring. Echter gaat het uurwerk niet niet genoeg in de kast aan 1 kant (kant to de kroon). En hierdoor krijg ik de deksel er dus niet goed op. Wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen?

Het uurwerk schuin in de kast terug doen. Eerst de kant van de kroon en zorgen dat die diep genoeg zit. Je moet hem als het ware eerst over dat stukje van de kroon heen plaatsen voordat hij er achter kan blijven haken en niet diep genoeg in de kast zit.

Het is er uit gekomen, dus kan het er ook weer in

1 like

Heel frustrerend… hij gaat er dan te diep in. Met als gevolg dat de wijzers tegen het glas aan zit. Wip ik hem weer terug dan blijft het gewicht van de automaat haken achter die irritante zwarte ring

Leg het tijdelijk in de kast. Ik kijk er de volgende keer wel naar.

2 likes

Moeilijk om op afstand te helpen. Maar ik denk dat die zwarte ring maar op één positie past. Ik denk dat de kleinste uitsparing onder de stem valt. Dus uurwerk er in ZONDER gewicht van de automaat. Dan zwarte ring er in. En dan de stem terug plaatsen. En dan dat gewicht van de automaat terugschroeven. En de volgende keer foto’s maken van de stappen bij demontage :+1:

het is gelukt! ik had de witte ring verkeerd op gedaan… :(. voor mijn gevoel nu niet logisch maar het gaat het super makkelijk in.

2 likes

Fijn dat het gelukt is :+1:

Ik hoef dus niet meer te kijken

Nope. En hij loopt mooi gelijk met mijn telefoon :). Morgen komt het nieuwe bandje binnen en dan ziet hij er weer top uit. Ben al begonnen met een andere (volgens mij wel bijzondere) Seiko 5. Foto’s volgen.

Ik zie het nu trouwens pas. Dit is een ex van mij. Leuk dat je hem geserviced hebt. :sunglasses:

Via marktplaats? Dat is veel heel vet dan. Zou hem nog willen lumen. Maar moet nog goede lumen aanschaffen

Yep, ik herkende het horloge en net even gechekt. :wink: Ik zou zelf de lumen laten zoals ze zijn, want ze zijn nog in prima staat. Ze gloeien natuurlijk niet meer zo als nieuw, maar er zit toch betrekkelijk weinig lume op, dus veel schijnen zal hij nooit doen.

Hij was van binnen in ieder geval wel heel erg smerig :joy:. Ik geef hem aan mijn vader. Tijdens een overval is een soortgelijke gestolen. Dus een mooi verjaardags kados (hij wilde ook perse een seiko uit de jaren 70 ivm de maar ;)). En voor mij een leerzaam project geweest

1 like

Tja, ik denk dat je hem zn eerste service beurt gegeven hebt. :wink: Toch lopen die ouwe Seiko’s dan nog altijd wel oke. Maar deze zal denk ik uit de 80s komen, 1988 volgens mij.

1 like

Hoi Nick,
Zo te lezen ben je al druk bezig, je gaat langzaam aan de professionele kant op.
Proficiat, zou ik zeggen
Ik post hier de foto van mijn Seiko LM. Het datum verstel rad was kaduuk. Kennelijk gaat dat bij bijna alle Seiko horloges met dit rad, zo zie je maar weer dat kunststof niet echt een goede oplossing is.
Het verstel rad is trouwens nergens meer te krijgen.
Laat ik nou toevallig in een van mijn laatjes met Seiko onderdelen nog een nieuw datum verstel rad vinden.
Dus erin gezet en werkt als een speer.
Het horloge moet nu alleen nog worden schoongemaakt en gekalibreerd, maar ik heb daar geen tijd voor.
Als jij interesse hebt in een Seiko LM met blauwe plaat, dan hoor ik het wel.


2 likes

Thanks :slight_smile: ik heb je een PM gestuurd