Iemand meer info over dit verpleegstershorloge..

Iemand die me meer kan vertellen over onderstaande ‘verpleegster’ horloge? Ouderdom, afkomst, eventuele waarde… Google helpt me alvast niet zoveel verder… Alvast bedankt!

1 like

Geinig ding, aparte constructie ook waar het in zit! :smiley:

Mijns inziens is het geen verpleegstershorloge, maar een zakhorloge. Verpleegstershorloges hebben volgens mij de kroon op zes, zodat ze voor de draagster eenvoudig zijn af te lezen als ze aan de bovenkleding hangen (ondersteboven dus). Zakhorloges zonder deksel hebben de kroon op twaalf, zodat je ze lekker beet kan pakken en de ketting dan tussen je duim en wijsvinger valt. Dat is althans mijn idee, ik ben ook geen kenner.

2 likes

Lijkt iets uit Frankrijk te zijn?

A.M. Bte SGDG

Waar het laatste stuk ‘Breveté Sans Garantie Du Gouvernement’ betekent (soort patent dat niet gecontroleerd is?).
Het eerste stuk (A.M.), vermoed ik dat de initialen van de horlogemaker zijn?

Wie o wie weet er meer?

2 likes

Ik kan het niet helemaal opmaken vanuit de foto’s, maar wind je dit zakhorloge met een kroon op? of heb je een sleuteltje nodig?

1 like

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden. Ik dacht met de kroon, maar ik heb de horloge momenteel niet bij de hand. Maar ik check het even vanaf het moment ik ze terug heb. Maakt dit een verschil uit? En inderdaad dit leek me ook geen ‘echte’ verpleegstershorloge omdat deze volgens mij ook te sierlijk is, kan dit? Thx!

Een aardige foto van een chatelaine-achtige Porte-montre, gedragen door dames, voor zakhorloges. Populair in de 2e helft van de 19e eeuw.
Dit is duidelijk geen verpleegsters attribuut.
Het werd voor de kleinere zakhorloges gemaakt, de dames droegen dit attribuut boven op de kleding waar het goed kon worden gezien. De uitvoering was vaak in zilver en/of goud, maar de wat minder rijke dames droegen deze dan in een double zilveren uitvoering.
Vaak werden stadswapens als motief gebruikt maar ook wel andere voorstellingen zoals duiveltjes hoofden. Dit als tegenstelling van de chatelaine die gedragen werden door de heren.
Hele chique families lieten soms hun familiewapen erop monteren.
Deze porte montres worden nog steeds verzamelt en door verzamelaars gezocht.
Over het zakhorloge kan ik met de summiere info weinig vertellen.
Hier een foto van een paar uit mijn eigen collectie.

5 likes

Vinwat alvast bedankt voor de heldere en leerrijke uitleg! Hier kan ik weer verder mee om er nog meer over te weten te komen. Mooie collectie heb je daar, zitten er ook nog horloges in? Kan het zijn dat deze horloges niet perse bij de Porte montre hoort. In mijn geval lijkt het dat deze wat groot is voor de horloge… welke info had je nog graag gehad betreffende de horloge? Nogmaals bedankt allemaal.