Ik ben er ingestonken

Ik was zondag even op de vereniging toen één van de andere leden die ik regelmatig zie een Speedmaster om had die ik bij hem nog nooit had gezien, de speedmaster professional “Snoopy”. Aangezien een vriend van mij die op dat moment ook aanwezig was, er over denkt een Speedmaster te kopen en ik ze zelf ook erg mooi vind, vroeg ik of ik 'm even mocht vasthouden.

Ik liet de vriend de Snoopy afbeelding zien op de plaat en dat dit een echte was want alles voelde goed aan, de afwerking was perfect, de kleine cijfertjes op de lugs in de kast en op de band, de inscripties op het deksel en de afbeelding van Snoopy op de achterkant, de plaat (zoals ze moet zijn), duidelijk kwalitatief helemaal in orde, alle functies functioneerde enz enz… Totdat ik de limited cijfers er wel op zag staan maar het getal van dit specifieke horloge 0000 was… Ik begon een vreemd gevoel te krijgen maar alles voelde zo goed aan, dat kon toch niet?

Ik vroeg aan de eigenaar wat hij er voor betaald had. Ik mocht raden maar hij gaf al gauw toe dat het een vorm van imitatie was en hij er niet meer dan 200 euro voor had betaald. Hij vertelde dat de kast echt was, de plaat, de band, alles op het uurwerk na, dat was van Bulova. Ik was zeer verbaasd want zelfs dan krijg je dat niet voor die prijs en waarom zou iemand dit doen? Je mooie horloge zo verkrachten?
Ik had het niet goed begrepen. Binnen de fabrieken waar de originele onderdelen werden gemaakt, werden vaak nog even een paar honderd (of duizend) onderdelen bijgemaakt. Niet voor de Omega (in dit geval) maar voor de zwarte markt. En dat is op zich legaal alleen nummeren ze de limited niet want dat is strafbaar…

Ontzettend onzin verhaal voor wat betreft de illegaliteit, maar zouden de leveranciers van onderdelen echt dit soort dingen doen? Ik ga er toch van uit dat Omega dit meteen de kop in drukt, mochten ze daar achter komen?
Heeft iemand ook al eens zo’n horloge voorbij zien komen en dit verhaal gehoord? Ik was toch wel even negatief onder de indruk…

Laten we hopen dat dit niet vaker gebeurt…dan is het einde namelijk zoek.