Ik zoek: 14 kantige sleutel voor openen Super Compressor kast

Vandaag heb ik van forumlid @Herman-Jr een knutsel/project horloge overgenomen.
Het is een Riam automaat met een zogenaamde EPSA Super -Compressor kast.
Het uurwerk heeft aandacht / service / reparatie nodig omdat het niet goed loopt.

de voorkant

de achterkant: EPSA Super Compressor (EPSA staat ook op de zijkant tussen de lugs van de kast, dus de caseback en de kast horen echt bij elkaar).

Ik ken, van o.a. enkele Pontiacs die ik zelf heb wel de ‘Compressor’ maar niet de ‘Super compressor’.
Het verschil is, heb ik begrepen, dat de Compressor een kliksluiting heeft (en daar kan ik mee omgaan), maar de Super-Compressor heeft een draai/bajonetsluiting met een …
twaalfkantige EDIT: ik heb nog eens goed geteld, moet 14 kantig zijn! heb ook de titel al aangepast
… deksel. Daar heb je dus een speciale passende twaalfkantige moersleutel voor nodig om hem open te maken.

De vraag is dus: wie oh wie kan mij - desnoods te leen en/of tijdelijk - helpen aan een passende sleutel?

super compressor kast + tool
Zo’n sleutel bedoel ik dus (foto van het WWW)

Ik weet niet of er van dit kastsysteem nog verschillende maten zijn, maar bij mij is de maat tussen de twee tegenover elkaar liggende vlakken van de caseback 29,8 mm.

Het zou fijn zijn als iemand me kan helpen, want als ik de kast niet open krijg is, vrees ik, het horloge reddeloos verloren: waarschijnlijk vocht schade en dus roest.

Als je geen sleutel kan vinden, wellicht even een bolletje ‘binnenstebuiten’ Duct tape proberen? Erop duwen en draaien …

2 likes

Heb je het al geprobeerd met een rubberen bal of een prop duct tape?

3 likes

Heb je (toegang tot) een 3D printer, toevallig? Ik weet dat er een paar van dit soort sleutels in 3D model te vinden zijn. Ik heb een soortgelijke laten printen voor een Enicar super compressor. Misschien wat omslachtiger, maar if all else fails…

2 likes

Ho even! Daar heb ik wel interesse in voor mijn Wittnauer 8007 met 14 kantig deksel!

2 likes

Dank voor de suggestie jongens, dat heb ik geprobeerd, maar het ding zit loeivast! Op die manier geen beweging in te krijgen.
Ik heb zelfs het paardenmiddel geprobeerd met een dikke moer op de achterkant te lijmen met superlijm. Weet je wat: de moer kwam los. De caseback bleef zitten. Heb een half uur zitten poetsen met aceton om de lijm weer van die caseback af te krijgen.

Leuk idee! Ik ga toch eerst proberen iemand te vinden die een sleutel heeft van good old steel…
Maar wie weet moet ik op zoek naar iemand met een 3d printer.

Oef!! dat lijkt me nog lastiger om daar een sleutel voor te vinden.

3D print wizards mogen zich hier melden!

3 likes

Misschien heb je een 6kant dop 30 liggen? Als ik de afmeting zo zie moet dat passen…

1 like

Het klinkt misschien raar maar ZO kreeg ik mijn compressor open

Je pakt een dopsleutel die lijm je er met seconde lijm op de achterdeksel dan draai je hem open in een kasthouder

Door de dopsleutel heb je een enorm draai vermogen

Erna veeg je de secondelijm zo weg met aceton

Al 3x succesvol gelukt en geen krasje gemaakt

1 like

Een goed passende sleutel hiervoor vinden zal lastig worden, er zijn zoveel verschillende.
Heb ooit een keer een hele doos vol met die sleutels gehad, allemaal verschillende maten.
Misschien kan Jan een passende dop voor je maken, maar als het alleen is om hem open te maken dan mag je hem ook wel naar mij sturen en maak ik hem voor je open.

3 likes

Ik ga het 'm vragen Herman! dank voor de tip.

Heb ik geprobeerd, past niet.

Ga ik proberen. Dank voor de tip. Ik heb het met een stalen moer geprobeerd, maar die bleef niet zitten.

1 like

Dit werkt perfect zorg ervoor dat de kast veel van de denksel bedekt dan lukt het 99,9% zeker

1 like

Misschien zit hier de juiste maat tussen. Hoop alleen dat er ook een europeese aanbieder is. Maar dit vond ik als ik “14-sided case opener die” googelde

1 like

@Floris155 Dank voor het aanbod. Het zou zomaar kunnen dat ik daar gebruik van ga maken.
Ik stuur je nog wel een pb tje. :ok_hand:

1 like

Met een grote moer kun je het zelf ook doen, gebruik goed veel 2 componenten lijm en laat het een dag drogen.
Zorg dat je de kast goed inklemt en dan kun je met een sleutel het deksel zo los draaien.

2 likes

Dank! Ga ik ook even uitvissen. Wel prijzig…

Ok dat is misschien de truc. Superlijm + een moer bleef niet zitten. Maar hoe krijg ik die 2 componentenlijm er later weer af?

1 like

Ik heb nu de “Big Daddy” Horotec kastopener, met o.a. doppen met een soort synthetisch rubber die, met voldoende kracht er op, vrijwel alles open zouden moeten krijgen. Dit naast alle specifieke merkdoppen die ik heb, en de standaard verstelbare nokjes-brug.

Perfect passende sleutel voor jouw deksel wordt echt moeilijk. Ik heb een paar jaar terug een tranentrekkend mooie IWC moeten teruggeven voor een servicebeurt, omdat ik hem met mijn toenmalige opener niet open kreeg…

1 like

https://www.watch-tools.de/tools/case-opener.php

Zie dat deze ook pootjes hebben voor polygoon deksels. Ben wel benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft

1 like

Deze man verkoopt vooral rotzooi, ver weg van blijven. Serieus. Ervaring mee.

Mensen blijven er in trappen helaas. Pas vooral op voor zijn “Original Geneva” spullen. Shenzhen Watch Tool Factory nr. 8 komt die zooi vandaan…

1 like

Warm maken dat de lijm zacht is en je kunt de moer er zo afhalen zonder schade, heb dit vaker gedaan bij Enicar compressor kasten die muurvast zaten.
Normaal gebruik ik een frictiedop in de Bergeon opener maar als ze echt muurvast zitten lukt het daar ook niet mee.

1 like