Ik heb hem in de categorie gezet die mijns inziens de juiste is. Doordat het topic in deze categorie staat, zullen mensen die je willen en kunnen helpen, daartoe ook geprikkeld worden. Als het in ‘Vintage Horlogeforum’ staat, lijkt het alsof jij juist informatie komt geven over een Indus zakhorloge uit 1934. Je trekt dan een ander publiek.
Wat betreft het horloge: uitschieters met bijzondere uurwerken of van prestigieuze merken daar gelaten, zijn zakhorloges niet zo waardevol. Het aanbod is groot en de vraag is klein. Zakhorloges zijn over het algemeen een paar tientjes waard, of zoveel als het edelmetaal dat eraan zit.
De kast van jouw (opa’s?) horloge is ‘walzgold’. Dat betekent dat de basis van de kast niet van edelmetaal is, maar dat er wel een significante laag goud op zit. In Amerika is het voor ‘rolled gold’ juwelen (hetzelfde procedé) al heel lang verplicht dat tenminste 5% van het gewicht van het werkstuk (de vergulde onderdelen van de kast) uit goud bestaat. Of er een soortgelijke eis is of was in Zwitserland weet ik uit mijn hoofd niet.
De ketting die eraan zit is wat de waarde betreft ook interessant, want die zou ook van goud kunnen zijn. Ik zou eens kijken of je daarop merktekens aantreft.
MGBM Genève is de firma die de kast heeft geproduceerd. Ik vermoed dat Indus uurwerken en kasten van andere fabrikanten betrok en daar mooie horloges mee maakte voor de lokale (Nederland en België?) markt. Een ‘plakmerk’ noem je dat. Dat heeft een negatieve bijklank, maar dat is wat mij betreft onterecht, want een plakmerk kan gewoon goede onderdelen hebben gebruikt. Zeker voor de Tweede Wereldoorlog was het ontzettend gebruikelijk dat onderdelen origineel van verschillende merken waren, en ook na de Tweede Wereldoorlog was het niet ongewoon.
Op basis van de ‘430’ word ik nog niet wijzer over het uurwerk. Het mooiste zou zijn als je nog een mooie scherpe foto maakt van het uurwerk. Er staat vaak (al weet ik niet of dat ook bij zo oude uurwerken het geval is) een uurwerknummer onder de ‘onrust’. Dat is dit ronde onderdeel: