Indus zakhorloge 1934

Goedendag,

Ben nieuw op dit forum, en wil gelijk een vraag stellen
heb een oud zakhorloge van Indus uit 1934, heb op google gezocht en geen enkele afbeelding van een Indus daar kwam overeen met degene die ik in mijn bezit heb.
Wie kan mij wat meer vertellen over dit horloge?
en wat het eventueel waard zou zijn, (ik weet, waarde is moeilijk in geld uit te drukken).

ik ben benieuwd…

Groetjes Frank

1 like

Hoi Frank, leuk dat je deze vraag hier stelt. Om meer te kunnen zeggen over het horloge hebben we (ik zeg ‘we’ maar ik bedoel eigenlijk degenen die meer kennis hebben dan ik) een paar goede foto’s nodig. Liefst ook van het binnenwerk!

Ik heb even je vraag naar de juiste categorie verplaatst, zodat hij zal worden opgemerkt door de mensen die graag met je meekijken. :slight_smile: Nou ja, iemand plaatst hem gelijk weer terug in Vintage Horlogeforum. Beetje jammer, want nu ben je afhankelijk van wie er toevallig zin heeft om voor zichzelf naar een zakhorloge te kijken, in plaats van wie er zin heeft om je te helpen. Maar het zal wel, ik ga de strijd niet aan. :v:

edit: Nou ja, weet je, ik ga de strijd toch wel een beetje aan. Ik zou het rottig voor je vinden als je vraag wegzakt doordat hij in de verkeerde categorie staat, dus ik ga hem gewoon nog eens verplaatsen. :man_shrugging:

Als je op google geen afbeelding vind en je plaatst niks, hoe moet iemand anders daar dan een mening over geven? Even foto’s plaatsen.

1 like

en de laatste foto,
vergat de foto’s te uploaden sorry

ps aan het horloge zie je een goudkleurige …hangen (ik weet niet hoe dit heet) en ook een heel klein foto hangertje met klepje, er zit een foto in van mijn moeder als baby en de foto is 5 mm groot ,Dit heeft natuurlijk geen meerwaarde

1 like

Ik zie dat het nu in de juist categorie is verplaatst?

1 like

Ik heb hem in de categorie gezet die mijns inziens de juiste is. Doordat het topic in deze categorie staat, zullen mensen die je willen en kunnen helpen, daartoe ook geprikkeld worden. Als het in ‘Vintage Horlogeforum’ staat, lijkt het alsof jij juist informatie komt geven over een Indus zakhorloge uit 1934. Je trekt dan een ander publiek.

Wat betreft het horloge: uitschieters met bijzondere uurwerken of van prestigieuze merken daar gelaten, zijn zakhorloges niet zo waardevol. Het aanbod is groot en de vraag is klein. Zakhorloges zijn over het algemeen een paar tientjes waard, of zoveel als het edelmetaal dat eraan zit.

De kast van jouw (opa’s?) horloge is ‘walzgold’. Dat betekent dat de basis van de kast niet van edelmetaal is, maar dat er wel een significante laag goud op zit. In Amerika is het voor ‘rolled gold’ juwelen (hetzelfde procedé) al heel lang verplicht dat tenminste 5% van het gewicht van het werkstuk (de vergulde onderdelen van de kast) uit goud bestaat. Of er een soortgelijke eis is of was in Zwitserland weet ik uit mijn hoofd niet.

De ketting die eraan zit is wat de waarde betreft ook interessant, want die zou ook van goud kunnen zijn. Ik zou eens kijken of je daarop merktekens aantreft.

MGBM Genève is de firma die de kast heeft geproduceerd. Ik vermoed dat Indus uurwerken en kasten van andere fabrikanten betrok en daar mooie horloges mee maakte voor de lokale (Nederland en België?) markt. Een ‘plakmerk’ noem je dat. Dat heeft een negatieve bijklank, maar dat is wat mij betreft onterecht, want een plakmerk kan gewoon goede onderdelen hebben gebruikt. Zeker voor de Tweede Wereldoorlog was het ontzettend gebruikelijk dat onderdelen origineel van verschillende merken waren, en ook na de Tweede Wereldoorlog was het niet ongewoon.

Op basis van de ‘430’ word ik nog niet wijzer over het uurwerk. Het mooiste zou zijn als je nog een mooie scherpe foto maakt van het uurwerk. Er staat vaak (al weet ik niet of dat ook bij zo oude uurwerken het geval is) een uurwerknummer onder de ‘onrust’. Dat is dit ronde onderdeel:

image

Hoi , Alvast bedankt voor deze informatie, heb 2 foto’s bijgevoegd. de 2de is van ketting, ik denk zelf dat dit nep goud is, want voor de rest zie ik geen enkele goudmerk erop staan.
ik zie wel een nummer erop staan 524?

1 like

Ik denk dat ‘AM DBL’ staat voor ‘American Doublé’. Volgens deze pagina bestaat dat voor 1 tot 2 procent uit goud, op deze pagina staat wat geschreven over het procedé. Ik weet niet hoe betrouwbaar die bronnen zijn. :wink: Als ik de slijtage op de ketting zo zie in de laatste foto die je plaatst, lijkt het me effectief gewoon een messingen ketting waar nog een paar onbeduidende veegjes goud op zitten. Ik kan dat moeilijk rijmen met de bronnen. Het onderstaande merkje herken ik niet (al heb ik er hier wel een flauw grapje over kunnen maken). Het lijkt me dat de ketting geen effectieve waarde vertegenwoordigt en dat je die zeker moet bewaren wegens de herinnering aan je familie. :+1:

Het uurwerk herken ik nog niet, maar er komt vast iemand langs die het wel herkent. Je zou eens kunnen kijken of er een cijfer staat onder het ronde onderdeel, ongeveer waar ik de rechthoek heb geplaatst. In de rode cirkel ligt een haar, die zou ik met een pincet weghalen.

Ik denk dat de 524 refereert aan het kastnummer uit de toenmalige catalogus van MGBM Genève.

1 like

Heb inmiddels heb ik het haartje weg gehaald, en voor de rest geen cijfers kunnen ontdekken.
maar ben nu al tevreden met de info die ik gekregen heb.
ben benieuwd of er nog nieuwe info bijkomt

1 like

Het is een beetje lang om alles te lezen, dus kortom, “doublé” voor wat ik weet bestaat voor een dun lage goud op een andere métal geplakt. Het is dus geen massief maar ook niet juist een paar micron geplakd zoals verguld.
Mvg,
BD

1 like