Is dit acceptabel?

Echt Yema.

8 likes

Blijkbaar hoef ik het probleem daar dus niet te zoeken… (beetje jammer, want dan was de oplossing wel heel simpel geweest).
Ik ben er inmiddels wel uit dat ik een ervaren horlogemaker ga vragen naar dit horloge te kijken / proberen beter te laten lopen.
Nogmaals opsturen naar Frankrijk zie ik niet zitten nadat ik moet vaststellen dat het horloge daar de laatste keer ook niet fatsoenlijk is afgeleverd. Splinternieuw door Yema afgeleverd horloge loopt slecht -> service door Yema -> horloge loopt nog net zo slecht…
Ergens klonken er al waarschuwingsbelletjes in mijn achterhoofd; brede professionele ervaring (helaas) met de beruchte “Franse slag”. Na een absolute NJET voor Franse producten in mijn webshop komt er dus nu ook een no-go voor mij persoonlijk wb Franse horlogemakers.
Nog een woordje ter lering ende vermaak; de voorwaarden die Yema op zijn site heeft met betrekking tot retouren zijn -deels- in strijd met de geldende wetten! Een limited edition sluiten ze bv uit van retour, want;
“4. IMPORTANT: According to EU laws, Numbered and Limited Edition watches are also exempt from being returned/refunded since these require customisation (unique numbers engraving)”.
Dit is grote BS want die “unique numbers” staan er al op, lang vóór de klant een bestelling heeft geplaatst. Daar zit 0 personal customisation in. Ik ben zelf goed bekend met de wetgeving op dit gebied (als webshop eigenaar) en een dergelijk uitsluiting is allang niet toegestaan in de voorwaarden!
Dat gekoppeld aan de ervaring dat ik eerst door een aantal hoepels mocht (moest) springen vóórdat ik het horloge terug mocht sturen voor (uiteindelijk niet goed uitgevoerde) service diskwalificeert Yema definitief voor mij.

7 likes

Met zo’n verhaal op de achtergrond wil ik er toch een paar keer over nadenken of ik Yema wel op mijn verlanglijstje wil.

3 likes

Klinkt behoorlijk fout…

2 likes

Dan snap ik niet zo goed waarom je de koop niet ontbindt op basis van non-conformiteit (volgens de juiste stappen) en ze daar lekker laat stikken in dit horloge maar op eigen houtje extern en op eigen kosten al je rechten hierop opgeeft.

1 like

Toen had ik nog geen time grapher. Dus op tijd gezet met een van mijn Citizen radio sync horloges en een dag later checken. De ene keer bleek de afwijking ongeveer een halve minuut te zijn, de volgende dag was het opeens 1,5 minuut (binnen een dag).
Dus slechts grove en ook nog inconsistente indicatie.
Nu met de time grapher laat e.e.a. zich duidelijker in beeld brengen (en ben ik daarvan eerlijk gezegd behoorlijk geschrokken).
Ik heb vorige maand een ander nieuw horloge gekocht van een micro brand (Boldr) met een Miyota 9015 en die tovert prachtige, bijna perfecte grafieken op de display. Max enkele sec vóór lopen, BE vrijwel constant 0.0 (heel af en toe 0,1), en een goede amplitude in alle posities. In de praktijk blijkt dit horloge in 8 dagen net onder een minuut voor te lopen, of wel 7 sec per dag (s’nachts op het nachtkastje face up).

Ik schreef het al eerder; ik had het horloge formeel al in gebruik genomen… door de stickers te verwijderen en het metalen bandje op maat te maken.
Dat sluit een simpele directe retour al uit…
Ook de weg via “non-conformiteit” is vrijwel onhaalbaar als privé persoon. Te verwachten is dat het bedrijf die claim zou afwijzen en dan ben je aangewezen op de juridische weg via advocaat… No way José.

1 like

Op basis van de zichttermijn wel inderdaad.

Dat is niet mijn ervaring. Als je maar de juiste stappen in de goede volgorde uitvoert.

Als je A zegt moet je ook B zeggen inderdaad. Maar je hebt geen RBV maak ik hier uit op?

Zelf kosten maken omdat één of andere laffe tosti in Frankrijk te beroerd is zijn product conform overeenkomst af te leveren gaat er bij mij namelijk niet in.

1 like

dit is wel een dingetje; is dit inderdaad niet volgens de overeenkomst? Of valt dit binnen de specs?

Volgens mij zijn bepaalde standard grade eta uurwerken +/-30sec/dag, oid?

Ten aanzien van non-conformiteit ligt de bewijslast de eerste 6 maanden bij de verkoper en niet bij de klant.

Mochten ze op basis van de specs van het uurwerk aangeven dat er niks aan de hand is dan kan je voortborduren op de amplitude die ook niet conform wat je mag verwachten als consument is.

Want? Volgens mij staat de (minimale) amplitude nergens beschreven.

1 like

Is dit acceptabel?

Ja.

:point_up:

Wat mag je wel verwachten dan? Waar ligt de grens van wat je mag verwachten als consument? Daarbuiten betwijfel ik of meer dan 10% van de kopers überhaupt weet wat amplitude is in een uurwerk, laat staan dat ze een mogelijkheid hebben om dit te meten.

Het uurwerk loopt een beetje als een natte dweil, en dat is ruk. Maar men heeft het hier over retourneren, non-conformiteit, etc. Ik zou eerst willen weten of het uurwerk wel daadwerkelijk buiten de door Yema gegeven specs loopt voor ik aan een onmogelijke zaak begin. Misschien wel, maar ik zou het wel even willen weten. Anders gaat er precies hetzelfde gebeuren als vorige keer; het horloge komt in dezelfde staat terug, en terecht in dat geval.

Klopt, en dat is het mooie (als consument) aan conformiteit.

Het omvat wat je redelijkerwijs van een product mag verwachten. In dit segment is Yema duidelijk een merk wat gericht is op puristen en liefhebbers en de gemeten amplitude is gewoon lager dan je redelijkerwijs mag/kan/moet verwachten van een horloge van over de € 1.000,- aangezien het een aspect betreft wat de kwaliteit, of het gebrek hier aan, deels kwantificeert.

Productnormen en productietoleranties zijn bij B2C in het geheel niet relevant. Getuige het topic is het product niet conform verwachtingen van koper en vrijwel alle reacties geven aan dat hij hier gelijk in heeft.

Ben ik het pertinent mee oneens.

2 likes

Ik ben klaar met de discussie, volgens mij is er inmiddels alles over gezegd.

3 likes

Al kost het horloge 3000 euro, het binnenwerk is een ETA van 500 euro + GMT toevoeging.
Maar een dergelijk binnenwerk moet toch nieuw of geserviced een amplitude hebben van +280 als het volledig opgewonden is.
Een horloge mag eigenlijk nooit achter lopen, dat hoort niet en dat zal een horlogemaker ook nooit afleveren.

1 like

Vertel dat maar tegen rolex dan :wink: . Mijn sub loopt vanaf fabriek -2 s/ per dag.

Overigens, is dit in mijn ogen een nieuwe discussie :stuck_out_tongue:

In één positie? Of alle posities samen?

Face-up, maar het is vrij stabiel.

1 like

Even de superman met de kroon tegen de sensor van timegrapher, kijken wat ie dan doet :wink:
Nu pakt de sensor hem op de bezelrand waardoor het misschien een vertekend beeld weergeeft.

superman

Leg de superman met de kroon tegen de sensor :point_down:, kijken wat ie dan doet :smiley: