Jaeger Le Coultre (JLC) Only (Deel 1)

Zo’n prachtig horloge mag elke dag geplaatst!

2 likes

What the heck, ik gooi de mijne er ook nog maar een keer in.

24 likes

Waanzinnig horloge!!

1 like

Hij mag gezien worden hoor :smiley:

1 like

Iemand hier een mening over? Vind hem stiekem wel vet. Ja, quartz, maar dat geeft hem op een bepaalde manier wel iets heel vintage :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik heb deze echt even een tijd niet gedragen en gelukkig ben ik blij dat ik ze weer om de pols heb!
Al de hele dag🤣

:beers:

28 likes

Dit model is al heel erg oud, vlak na de oorlog introduceerde Jaeger le Coultre dit model met een gemodificeerd AS uurwerk onder de naam Club.
De reden was in feite om te concurreren met een goedkoper horloge.
Er werden toen heel veel horloges uitgebracht die veel goedkoper waren dan de topmerken en die er zelfs erg aantrekkelijk uitzagen voor die tijd .
De Zwitserse horloge industrie kreeg toen behoorlijke concurrentie en als klap op de vuurpijl werd niet veel later de horloges met een quartz uurwerk geïntroduceerd.
Veel van de Zwitserse manufacturen kregen financiële problemen en een aantal bedrijven failleerden.
Heel veel manufacturen werden opgekocht door o.a. Swatch en werden voortgezet onder dezelfde naam.
Door de ontwikkeling van betere kwaliteit uurwerken kwam de Zwitserse horloge industrie weer langzaam terug op het oude niveau en hebben momenteel weer een groot aandeel in de markt met top kwaliteit horloges.

Hierbij wat foto’s van een JLC Club horloge uit mijn privé collectie met een gemodificeerd AS uurwerk wat onder eigen naam werd verkocht.
Zoals je kan zien is het model exact eender als het voorbeeld wat @Voskenaas laat zien.

En zoals al wordt gesuggereerd, kan ik dus aangeven dat het wel degelijk vintage is.



Wat ook interessant is om te vermelden, als volgt,
in de binnenkant van de deksel staat le Coultre gegraveerd.
De naam Jaeger le Coultre werd pas in 1985 officieel wereldwijd in gebruikt genomen en op alle modellen gegraveerd en getoond.
Hiermee wordt aangetoond dat dit horloge zeker een echte vintage is.

4 likes

Hoe zit het met de ‘technische’ kwaliteit van de Club modellen in vergelijking met de andere modellen?
Ik vind vintage JLC vaak verrassend betaalbaar, wat mij soms doet denken dat ze lager in de pikorde staan dan bijv. vintage Longines e.d.

1 like

Tja dat is moeilijk te zeggen en te begrijpen.
Beide merken hebben top kwaliteit techniek en materialen.
De uitstraling van het merk zal bepalend zijn bij het publiek voor de pikorde.
De naam Longines is bekender dan de naam Jaeger le Coultre bij het grote publiek en zal daarom mogelijk eerder worden geassocieerd met hoog kwaliteit uurwerken en de vraag ernaar.
Is dat ook niet zo in de auto industrie, het Engelse merk Jaguar wordt meer als een toonaangevend speciaal topmerk gezien dan bv. een BMW, de technische kwaliteit is immers vrijwel hetzelfde. Overigens is die fabriek ooit niet overgenomen door BMW?
Kijk eens naar de textiel industrie, het merk lacoste staat bekend als een dure polo, de kwaliteit materialen is echter hetzelfde als de meeste polo merken en worden vaak door een fabriek gemaakt die dezelfde materialen gebruikt voor andere polo’s met een ander merk.
Ik was jaren geleden op bezoek bij een textielfabrikant in Soekaboemi (Indonesië) die hemden produceerde voor C&A, kant en klaar verpakt en wel met de prijzen erop voor de meeste landen in Europa.
Er werd ook exact hetzelfde materiaal gebruikt voor hetzelfde patroon hemden maar dan voor een lokale textielketen.
Toen ik in mijn jonge jaren vakantiewerk verrichte bij de Calve fabriek in Delft, werd daar o.a. mayonaise en pindakaas gemaakt voor verschillende grootgrutters, op een bepaalde tijd en na een gepaalde productie werd de band gestopt, de etiketten werden verwisseld en de productie werd voortgezet, echter nu met een andere naam. kwaliteit was dus hetzelfde de naam van de grootgrutter bepaalde de verkoop aan het publiek.
Ik ken in Indonesië een aantal schoenfabrikanten die het merk Nike voeren, dezelfde fabrieken produceerde eerder exact dezelfde schoen onder een andere naam, het verschil was alleen dat er een contract werd getekend met de licentiehouder Nike en dat er een bepaalde kwaliteit garantie moest worden aangehouden, die voorheen ook al werd aangehouden, maar nu moest de fabrikant een percentage afdragen per geproduceerde schoenenpaar, alleen was de afname zeker gegarandeerd.
De kwaliteit was dus vrijwel hetzelfde alleen stond er een merk op die bekend is en meer wordt gevraagd door het publiek.
Ik heb nog een los uurwerk liggen wat identiek is aan het uurwerk wat ik liet zien in het Club model alleen daar staat Jaeger op de rotor ingegraveerd. De gebruikte materialen zijn kwalitatief gelijk.
Later is de fabrikant door innovatie van o.a. betere legeringen en fabrieksprocessen uurwerken gaan produceren die de huidige topkwaliteit kunnen waarborgen.

1 like

In feite moeten we blij zijn dat de prijzen goed betaalbaar zijn, immers zijn wij nu niet juist liefhebbers van dit JLC merk. Met deze prijzen kunnen wij onze hobby immers beter betaalbaar houden.

2 likes

Zeker! Prijzen zijn nog realistisch. Dat os alleen maar mooi.

1 like

Heel mooi ding, die Club. Wat vraag je ervoor? :rofl:

Deze JLC Club is er een uit mijn prive collectie en is niet te koop.
Ik heb nog wel een aantal vintage JLC en LC horloges die ik van de hand ga doen.
O.a. diverse hand wind horloges met diverse kalibers.
Automatic power reserve hamer automatic met kaliber 481.
Diverse Memovox horloges zoals,
jumbo automatic met kaliber 825 hamer automatic rotor en 916 full rotor 37,5 mm kastmaat.
Oversized hand wind met kaliber 910 en K911 uurwerken 37 mm kastmaat.
En een paar met kaliber 814 met 35 mm kastmaat.
Een paar Futurematic horloges met hamer automatic rotor met kaliber 497.
En een JLC chronograph.
Als je interesse hebt in een vintage JLC en/of LC horloge stuur dan een PB, dan kan ik wat foto’s sturen met de horloges die ik uit mijn collectie van de hand ga doen.

Pfff,
Wij konden bij de Johma saladefabriek in Losser de etiketten wisselen zónder de band stop te zetten. :grinning:
En dan kwam er zomaar opeens 2x zoveel geld van de band af. Erg grappig en inspirerend vond ik dat toen al en die les is me altijd bijgebleven…

1 like

Ja, zoiets blijft je altijd bij.
Ik meen dat het toen o.a. de grootgrutter de Gruyter en de Wit was.


Memovox endgame :slight_smile:

32 likes

:open_mouth: wat een schoonheid

1 like

Tijdloos. Mooie eenvoudige klassieke vormgeving
Zal altijd een blijvertje zijn.
Ik ben benieuwd wat de diameter is, misschien hetzelfde als de vintage Memovox horloges?
Jammer dat we er hier te weinig van zien.
Ik krijg gelijk trek om weer eens eentje uit mijn laatje te restaureren.
Deze bijvoorbeeld.
Heeft een 916 kaliber uurwerk en een kastdoorsnede van 38 mm. zonder kroon.

7 likes

Dank, klopt! Het is namelijk een vintage :wink:
Hij komt uit 1968. Het is de “Lapis Lazuli”. Het bumperuurwerkje is netjes door JLC geserviced.

Rustig maar Harry, jij gaat immers binnenkort een andere schoonheid onderhanden nemen, de Futurematic, en volledig restaureren samen met @rfpma. Remus zit overigens al te trappelen om te beginnen.
Althans dat had ik begrepen.

4 likes